Překlep, zkažený žaludek, či bohyně vítězství. Jak vznikly slavné značky

  14:51aktualizováno  14:51
Vytvořit silnou značku je předpokladem podnikatelského úspěchu. Na jméně totiž spočívá velká část firemní identity. Zatímco některé značky se prostě jmenují po svých zakladatelích, jiné mají o něco zajímavější nebo zábavnější původ. Přinášíme pár příkladů těch nejznámějších.
Název Pepsi-Cola má původ v medicínském výrazu dyspepsia (špatné zažívání). Původně měl tento nápoj totiž pomáhat lepšímu trávení. Ilustrační foto

Název Pepsi-Cola má původ v medicínském výrazu dyspepsia (špatné zažívání). Původně měl tento nápoj totiž pomáhat lepšímu trávení. Ilustrační foto | foto: AP

Google. Jméno internetového gigantu vzniklo při diskusi zakladatele firmy Larryho Page s ostatními absolventy na Stanfordské univerzitě. Jeden z návrhů zněl „googolplex“, jedno z nejdelších čísel (deset na desátou, to celé na stou). Jeden ze studentů ho špatně vyslovil, a tak jako „překlep“ vzniklo jméno Google, které si pak Page zaregistroval jako název své firmy, píše Independent.

Pepsi. Název Pepsi-Cola má původ v medicínském výrazu dyspepsia (špatné zažívání). Původně měl tento nápoj totiž pomoct lepšímu trávení. Tvůrce nápoje Caleb Davis Bradham chtěl být doktorem, ale kvůli rodinné situaci musel medicínu opustit a stal se lékárníkem. Směs cukru, vody, karamelu, citronového oleje a muškátového oříšku nejdříve pojmenoval Brad’s Drink (Bradovo pití). O tři roky později dal svému nápoji, který měl pomáhat při zažívání, dnešní název.

McDonald’s. Zakladatel řetězce rychlého občerstvení Raymond Kroc se živil jako prodejce strojů na výrobu mléčných koktejlů, když poprvé potkal bratry Dicka a Maca McDonaldovy, kteří v kalifornském San Bernardinu provozovali restauraci specializovanou na burgery. Kroc byl jejich podnikem tak nadšený, že se stal jejich agentem a po Spojených státech začal zakládat jejich franšízy. Práva na jméno McDonald’s koupil až po letech.

Adidas. Výrobce sportovního oblečení a bot nese jméno po svém zakladateli Adolfu Dasslerovi - kombinuje jeho přezdívku Adi a první tři písmena jeho příjmení. Dassler začal vyrábět sportovní boty, když se vrátil ze služby v první světové válce.

Rolex. Zakladatel výrobce hodinek Hans Wilsdorf chtěl jméno, které by se dalo vyslovit v jakémkoli jazyce. Zkoušel prý všemožně kombinovat písmena v abecedě a vytvořil stovky jmen, žádné se mu ale pořád nezdálo dost dobré. „To mi až jednoho rána, když jsem jel po Londýně koňským dostavníkem,  zašeptal do ucha džin,“ řekl podle Rolexu Wilsdorf.

Nike. Značka přirozeně oslovuje sportovce, kteří chtějí vyhrávat, píše list Campaign. Níké je totiž v řecké mytologii bohyně vítězství.

IKEA. Zakladatel Ingvar Kamprad ve jméně nábytkářského řetězce zkombinoval své iniciály s prvními písmeny farmy a vesnice v jižním Švédsku, kde vyrůstal: Elmtaryd a Agunnaryd.

Gap. Název americké oděvní znaky odkazuje na generační mezeru (mezera se anglicky řekne „gap“) mezi dospělými a dětmi. První butik otevřel v roce 1969 s cílem prodávat kvalitní džíny.

Häagen-Dazs. Jakkoli jméno této zmrzliny zní dánsky, je zcela smyšlené. Vymyslel ho Reuben Mattus, židovský imigrant původem z Polska. Podle něj bylo Dánsko během druhé světové války jedinou zemí, která Židy zachránila. Mattus proto chtěl touto cestou vzdát zemi hold. „Neznamená to nic. Ale jméno přitahuje pozornost, zvlášť s těmi přehláskami,“ nechal se slyšet. 

Nivea. Niveus je latinský výraz pro sněhově bílou. Posedlost touto barvou a čistotou, kterou má reprezentovat, se ale už firmě několikrát vymstila (psali jsme zde).

Fanta. Název oranžového nápoje vznikl v týmu německé odnože gigantu Coca-Cola. Pochází ze slova Fantasie, německého výrazu pro snění či představivost.

Durex. Název britského výrobce kondomů je zkráceninou slov Durable Reliable Excellence, v překladu odolná a spolehlivá vynikající kvalita.

Amazon. Obří internetový obchod byl pojmenován po druhé největší světové řece. Při založení firmy v roce 1995 měl její šéf Jeff Bezos o jméně jinou představu. Chtěl, aby se původně on-line prodejce knih jmenoval Cadabra. Hlavní právník firmy Todd Tarbert však zakladatele přesvědčil, že se to podobá slovu Cadaver, což v překladu znamená mrtvola.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Vodafone má problém: Huawei

Ilustrační snímek

Evropský ústav pro telekomunikační normy (ETSI), což je nezisková organizace, která má ve štítu standardizaci...

Kávě možná zvoní umíráček. Hrozí jí vyhynutí i zdražování, varují vědci

Kávová zrna

Změny světového klimatu společně s odlesňováním a nemocemi mohou zapříčinit vyhynutí až šedesáti procent druhů...

Big Mac už výhradně nepatří McDonald’s, firma v EU přišla o ochranu

McDonald’s

McDonald‘s prohrál spor o ochrannou známku značky Big Mac s irskou sítí fastfoodů Supermac’s. Na základě rozhodnutí...

Najdete na iDNES.cz