Uvedl to portál listu The Wall Street Journal (WSJ) s odvoláním na informované zdroje. Clo na dovoz automobilů ve výši 25 procent USA vybírají od 3. dubna, od 3. května potom vstoupí v platnost také cla na dovoz dílů.
V případě zahraničních součástek ve vozech vyrobených ve Spojených státech administrativa umožní výrobcům získat náhradu za tato cla až do výše 3,75 procenta hodnoty automobilu vyrobeného v USA za jeden rok. Ve druhém roce by se náhrada snížila na 2,5 procenta hodnoty automobilu a poté by byla postupně zcela zrušena.
Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA![]() |
Podle WSJ se očekává, Trump k těmto rozhodnutím přikročí před cestou do Michiganu, kde se v úterý večer nedaleko Detroitu zúčastní shromáždění při příležitosti 100 dnů od nástupu do úřadu.
Ministr obchodu Howard Lutnick bez uvedení bližších detailů potvrdil, že Bílý dům uzavřel dohodu s automobilkami. „Tato dohoda bude významným vítězstvím prezidentovy obchodní politiky, protože odměňuje společnosti, které již vyrábějí na domácím trhu, a zároveň poskytuje rozjezd výrobcům, kteří vyjádřili své odhodlání investovat v Americe a rozšiřovat domácí výrobu,“ řekl.
Trumpova cla na automobily mohou nejvíce poškodit Slovensko, uvádí analýza![]() |
Posun přichází poté, co se na Bílý dům v dopise adresovanému zmocněnci pro obchod Jamiesonu Grierovi, ministru financí Scottu Bessentovi a ministru obchodu Lutnickovi obrátily automobilky General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai a další, uvedla agentura Reuters.
„Většina dodavatelů automobilů není kapitálově připravena na náhlé narušení trhu vyvolané cly. Mnozí z nich se již nyní nacházejí v nouzi a budou čelit zastavení výroby, propouštění a bankrotu,“ stojí v dopise s tím, že stačí selhání jednoho dodavatele, aby došlo k zastavení výrobní linky automobilky.