Americký prezident Donald Trump ve středu oznámil, že Spojené státy od 2. dubna uvalí cla ve výši 25 procent na dovoz všech automobilů, které nebyly vyrobeny ve Spojených státech. Přímý vliv těchto cel na český automobilový průmysl však bude podle analytika Natlandu Petra Bartoně minimální, protože z Česka se do USA vozy téměř nevyvážejí.
Trump uvalil klíčové clo, dovoz aut do USA zdraží o 25 %. Musíte vyrábět u nás, míní |
Upozornil ale na nepřímý dopad na české firmy. „Jsme dodavateli dílů do německých aut, která se tam vyvážejí,“ řekl Bartoň. Fatální důsledky ale nečeká, protože německé automobilky jsou podle něj se clem schopny se vypořádat lépe než jiné země. Americká cla totiž podle Bartoně cílí hlavně na Mexiko a Kanadu, odkud Spojené státy přivážejí 46 procent všech dovážených aut.
„Z Německa přivážejí jen pět procent kusů. Ty ale mají desetiprocentní podíl na celkové hodnotě dovážených aut. Prodávají se tak v USA s lepší marží a zboží s lepší marží má vždy vyšší možnost, že je clo tolik neovlivní, neboť se částečně vejde do té marže,“ vysvětlil Bartoň.
Dopady jen nepřímé
Na nepřímý dopad amerických cel na českou ekonomiku poukázal také finanční ředitel investiční skupiny Jet Investment Milan Gašo. Podle něj jej české firmy pocítí s určitým časovým odstupem.
„Přímé následky pocítí zejména německé automobilky BMW, Mercedes a Volkswagen, jejichž vozy vyšších kategorií jsou na americkém trhu žádané. Tato situace se však nevyhnutelně promítne do celého dodavatelsko-odběratelského řetězce v evropském automobilovém sektoru, a to bez ohledu na to, zda jde o přímé dodavatele zmíněných automobilek, či nikoliv,“ vysvětlil Gašo. Upozornil, že automobilový průmysl v Česku představuje přibližně desetinu HDP.
Jak fungují cla? Otázky a odpovědi k Trumpově obchodní politice |
Podle šéfa Škody Auto Klause Zellmera budou dopady na největší tuzemskou automobilku nepřímé. „Jelikož neprodáváme ve Spojených státech ani v Severní Americe a naši budoucnost stavíme především na Indii a regionu ASEAN, nejsme přímo ovlivněni současnou diskuzí o clech. Nepřímo však ano, protože všichni naši dodavatelé působí globálně v různých částech světa. A samozřejmě rostoucí nákladový tlak ovlivňuje také naše marže,“ řekl Zellmer pro Bloomberg TV.
„Existuje však ještě jeden efekt. Pokud Čína nemůže prodávat v Americe, bude hledat jiné cesty k naplnění svých růstových ambicí – a samozřejmě jednou z nich je Evropa. Takže tlak v Evropě, kde bojujeme o zákazníky, zejména v rámci transformace na bateriová elektrická vozidla, se zvyšuje,“ dodal Zellmer.
Otázka budoucnosti cel
Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Víta Hradila pocítí největší dopady v rámci Evropy Německo a Slovensko, které do USA automobily ve větších množstvích vyvážejí. Vliv na konkurenceschopnost evropských automobilek ale podle něj bude spíše zanedbatelný, protože cla pocítí i ostatní neameričtí výrobci a americké automobilky nedokážou případnou díru na trhu tak rychle zaplnit.
V USA platí vyšší cla na dovoz oceli a hliníku. EU chystá odvetu, Trump také![]() |
Upozornil ale na omezené manévrovací možnosti evropských automobilek, které neprožívají nejlepší období. „Dopad na českou ekonomiku by tak ani v nejhorším scénáři neměl být nijak drtivý a měl by se udržet maximálně v nízkých desetinách procenta ztraceného HDP,“ dodal Hradil.
Otázkou podle analytiků může být také budoucnost samotných cel. Bartoň v této souvislosti připomněl, že cla se vztahují i na dovoz součástek, ze kterých se auta v USA montují. Podle něj tak může být efekt cel nakonec takový, že namísto rozšíření americké výroby aut, které Trump zavedením cel slibuje, přijde naopak zastavení americké výroby. „Začít do měsíce v USA výrobu dílů, které nyní už dlouhá léta proudí z Mexika a Kanady, je nemožné,“ vysvětlil Bartoň. Předpokládá tak, že nejpozději v květnu může americký prezident cla nakonec odvolat.
Nervozita na Slovensku
Výraznější negativní dopad amerických cel by mohlo pocítit Slovensko. A to v podobě zpomalení ekonomického růstu a mírného růstu nezaměstnanosti. Slovenská ministryně hospodářství Denisa Saková novinářům řekla, že Slovensko bude patřit k nejvíce zasaženým zemím v Evropské unii.
Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světe, výroba vozidel a součástek je motorem slovenské ekonomiky se značným vlivem na hrubý domácí produkt (HDP) země. Své továrny mají na Slovensku automobilky Jaguar Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen, továrnu na výrobu elektrických aut v zemi buduje automobilka Volvo Cars. Do USA podle dostupných informací vyvážejí svou produkci slovenské závody Volkswagenu a Jaguaru Land Rover.
„V rámci regionu střední a východní Evropy je pro Slovensko americká poptávka nejvýznamnější, podle amerických dat přesáhla hodnota slovenských exportů do USA asi šest procent našeho HDP, drtivou většinu tvoří automobily. Právě ty jsou zasaženy uvalenými cly,“ uvedl analytik bankovního domu Slovenská sporiteľňa Matej Horňák.