Mzdy čínských dělníků raketově rostou, rychle dotahují i české platy

  16:45aktualizováno  16:45
Mzdy čínských dělníků rychle stoupají. Loni dosáhly v průměru 3,60 dolaru (asi 90 korun) za hodinu, za posledních pět let stouply o 64 procent. Už přeskočily průměrné platy prakticky v celé Latinské Americe a rychle se přibližují mzdám ve slabších zemích Evropské unie. Včetně Česka, kde dlouho platy stagnovaly.

Čínský dělník | foto: Reuters

Ještě na začátku tohoto století byla hlavním důvodem pro přestěhování výrobních závodů do Číny nízká platová úroveň. V roce 2005 si čínský dělník odnesl za hodinu práce 1,2 dolaru, zatímco jeho kolega v brazilské fabrice si vydělal 2,9 dolaru.

To ale dnes už neplatí, situace se rychle otočila. Zatímco čínský pracant loni obdržel v průměru 3,6 dolaru za hodinu, tedy trojnásobek ve srovnání s rokem 2005, Brazilec za stejné období dokonce o 20 centů přišel.

KOMENTÁŘ: Nejsou lidi. Evropu čeká více robotů a volné pátky pro všechny

Jak s odkazem na studii poradenské společnosti Euromonitor International upozorňuje list Financial Times, hodinový příjem Číňanů překonal výdělky prakticky ve všech latinskoamerických zemích s výjimkou Chile.

A rychle se dotahuje na příjmy ve slabších zemích Evropské unie, jako je Portugalsko (4,5 dolaru za hodinu) či Řecko (kde průměrné platy od krize značně poklesly).

Česko studie výslovně nezmiňuje, hodinové mzdy se ale podle statistik Eurostatu dlouhodobě pohybují kolem sedmi eur (což přibližně odpovídá sedmi a půl dolaru). To je sice zhruba dvojnásobek ve srovnání s čínskými platy, problém však je, že zatímco čínské platy od roku 2011 stouply o 64 procent, ty české se podle evropských statistiků příliš nezměnily.

Odchod za levnější prací a roboti ve výrobě

Čínští dělníci vydělali na těsnějším zapojení země do mezinárodní obchodní spolupráce, a to zejména po roce 2001, kdy země vstoupila do Světové obchodní organizace (WTO). Čínské zboží díky tomu snadněji a levněji proniklo na zahraniční trhy. A mzdy ve výrobních podnicích díky tomu rostly mnohem rychleji než v ekonomice jako celku.

Dělnické mzdy navíc mohou pokračovat v dalším růstu a brzy předehnat další země se středními příjmy. Jak upozorňuje analytička Euromonitoru Oru Mohiuddin, produktivita čínských dělníků roste dokonce rychleji než jejich příjmy. „Výrobci budou i nadále na své přítomnosti v Číně vydělávat,“ říká.

Čínská fabrika nahradila lidi roboty. Z šesti set lidí zbylo šedesát

Na druhou stranu, rostoucí náklady na pracovní sílu už některé zaměstnavatele přinutily své fabriky v Číně zavřít a výrobu přesunout do levnějších zemí. „Továrnou světa“ se mohou stát jiné země v jihovýchodní Asii jako Vietnam, Kambožda, Myanmar nebo Indie.

Méně sofistikovanou manuální práci budou v Číně také stále ve větší míře nahrazovat roboti. Jak upozorňuje CNBC, Čína od roku 2013 představuje největší trh pro průmyslovou robotiku a poptávka ze strany výrobních firem dál roste.

„Bude třeba překvalifikovat miliony dělníků, ale není zatím moc jasné, jaké profese budou zastávat. Vznikají úřednické pozice, ale stále ne dost rychle,“ říká Ben Cavender, šéf šanghajské společnosti China Market Research.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

V práci nejvíc ruší kolegové, ukázal průzkum. Víc než zvuky přístrojů

Ilustrační snímek.

Přednastavená teplota v místnosti, která nemusí vyhovovat každému, nebo hluk venkovní dopravy? Zvuk kávovaru nebo...

Nový fond bude platit investorům za to, že do něj nalijí peníze

Ilustrační snímek

Když vám někdo nabídne něco zdarma, je dobré se zeptat proč. Když vám někdo nabídne, že vám zaplatí za to, že využijete...

Trump dal Evropě půl roku k dobru. Odložil cla na auta

Prezident Donald Trump

Americký prezident Donald Trump odložil rozhodnutí o zavedení dodatečných cel na dovoz aut a automobilových součástek...

Najdete na iDNES.cz