Čína byla pro americké i evropské firmy před lety velkou výzvou. Jde o obrovský trh, který čítá až 1,4 miliardy spotřebitelů. Západní společnosti ale nyní doplácejí na rostoucí politické napětí, které dopadá do spotřebitelských preferencí i nákupů. Informovala o tom agentura Bloomberg.
Západní značky podle odhadů vložily do Číny za účelem zviditelnění asi 6 bilionů dolarů, což je v přepočtu zhruba 130 bilionů korun. Problémy západních společností na asijských trzích začaly růst na jaře loňského roku. Tehdy se na sociálních sítích udála bouře, která silně na západní módní značky tlačila.
Spotřebitelé tehdy začali obviňovat západní značky ze zneužívání lidí v provincii Sin-ťiang, odkud mnohé společnosti odebíraly svou bavlnu. Tato oblast je nechvalně proslulá kvůli mnoha obviněním, že zde dochází k porušování lidských práv. Z regionu ale zároveň pochází většina bavlny, která se používá na výrobu oblečení do obchodů s pobočkami po celém světě.
Mnohé módní firmy ze Západu kvůli tomuto nátlaku přestaly bavlnu z oblasti Sin-ťiang následně odebírat. Podniky původem z Číny se ale k tomuto kroku neodhodlaly. Naopak! Někteří rivalové společnosti Nike nebo Adidas to využily ke své propagaci, která se vyplatila.
„Čínští spotřebitelé přešli na vlasteneckou vlnu, která je v Asii stále silnější. Probudila se v nich národní hrdost,“ uvedl pro agenturu Bloomberg marketingový expert Jay Milliken.
Čínští spotřebitelé od této aféry navyšují své nákupy u čínských firem jako je třeba Anta Sport nebo Li Ning. U Číňanů se zvedla vlna vlastenectví a začali ve velkém kupovat domácí výrobky, a to třeba včetně oblečení s čínskými znaky až po tenisky, jejichž vzor je inspirovaný Zakázaným městem, anebo klenoty. Po ničivých záplavách v čínské provincii Čche-nan během loňského července i nyní v době konání zimních olympijských her v čínském Pekingu se tato vlna vzedmula ještě víc.
Čínský luxus začíná být šik. Tamní generace Z se zamilovala do šperků |
Prodeje se čínským obuvním firmám za poslední rok zvedly o asi 17 procent. Západní společnosti naopak zaznamenaly téměř čtyřiadvacetiprocentní pokles.
„Před rokem 2016 bych o čínských módních značkách ani nepřemýšlel. Nyní se ale mé chápání národních značek změnilo. Vyvolávají ve mne pocit národní hrdosti. Pomohly tomu i sociální sítě, které usnadnily propagaci i prodej kvalitních asijských produktů s dobrým designem,“ řekl pro Bloomberg pětadvacetiletý čínský spotřebitel Clyde Chen.