Podle představitelů evropského sdružení dodavatelů automobilů (CLEPA) již několik evropských závodů a výrobních linek dočasně stojí. Evropské automobilky varují, že pokud se jim nepodaří najít alternativní dodávky, budou muset některé výrobní linky v polovině letošního července zastavit nadobro, píše agentura Reuters.
Magnety jsou potřeba například v elektromotorech, zrcátkách, stěračích, reproduktorech či nejrůznějších senzorech. Na jeden elektromobil je v průměru potřeba asi 0,5 kilogramu vzácných zemin. V případě aut se spalovacími motory je tato hodnota zhruba poloviční, plyne z dat Mezinárodní energetické agentury.
Oficiálně přátelé, za oponou hrozba. Ruská tajná služba má z Číny obavy![]() |
Jeden telefonický hovor za druhým nyní musí vyřizovat i vedení německé společnosti Magnosphere, která se na výrobu magnetů zaměřuje. „Celý automobilový průmysl zachvátila panika. Firmy jsou ochotné platit jakékoliv ceny, aby nemusely zastavit výrobu,“ komentuje pro agenturu Reuters aktuální situaci generální ředitel německého podniku Frank Eckard.
Krizi mohou brzy pocítit i další
Bez vzácných zemin se neobejdou ani výrobci turbín, větrných elektráren nebo stíhaček F-35. „Dříve nebo později se s dopady na trzích seznámí každý,“ řekl pro Reuters generální tajemník organizace CLEPA Benjamin Krieger.
Řada automobilek na motorech s nulovým obsahem vzácných zemin pracuje a do budoucna s nimi počítá. Tuto snahu se však do praxe ještě nepovedlo zavést. Výrobní kapacity jsou z globálního pohledu naprosto minimální.
O trochu lépe jsou na tom výrobci magnetů, kteří se rovněž snaží o velkovýrobu magnetů s nulovým obsahem vzácných zemin. Mezi ne se řadí kupříkladu americká společnost Niron. „Od dubna zaznamenáváme v zájmu investorů i odběratelů zásadní změnu,“ uvedl pro Reuters její generální ředitel Jonathan Rowntree. Dodal, že i proto jeho firma momentálně plánuje výstavbu nového závodu v hodnotě jedné miliardy amerických dolarů (asi 23 miliard korun), k tomu by mělo dojít v roce 2029.
Grónsko je nadité nerostným bohatstvím. Má vzácné zeminy, ropu i zlato![]() |
Automobilka Mercedes-Benz podobně jako během nedávné polovodičové krize kvůli nedostatku dílů již vyrábí nová auta bez chybějících komponent. Auta následně odstavuje a montáž dokončí až ve chvíli, kdy bude mít chybějící díly k dispozici. Kvůli současné krizi proto automobilka přemýšlí také o vytvoření vlastních rezervních zásob vzácných zemin, aby se podobný krizový scénář již v budoucnu neopakoval.
Čína celé odvětví ovládá
Podle dat společnosti AlixPartners má Čína pod kontrolou asi 70 procent světové těžby vzácných zemin, 85 procent globálních kapacit pro jejich rafinaci a dokonce 90 procent výroby. Po koronavirové pandemii v roce 2022 a po období nedostatku polovodičů na světových trzích mezi lety 2021 a 2023 jde o další výrazný zásah do velmi křehkého dodavatelského řetězce.
Amerika se střílí do vlastní nohy. Čína přetahuje mozky z USA, Trump jí pomáhá![]() |
Automobilky i další firmy již požádaly Čínu o vývozní licence před několika týdny. Některé žádosti tamní úřednici schválili, několik stovek dalších ale ještě na kladné vyřízení stále čeká. Automobilový sektor je tedy na pospas několika desítkám čínských byrokratů, kteří rozhodnou o jejich dalším osudu, uzavírá Reuters.
Atomové číslo | Jméno | Chemická značka |
---|---|---|
21 | Skandium | Sc |
39 | Yttrium | Y |
57 | Lanthan | La |
58 | Cer | Ce |
59 | Praseodym | Pr |
60 | Neodym | Nd |
61 | Promethium | Pm |
62 | Samarium | Sm |
63 | Europium | Eu |
64 | Gadolinium | Gd |
65 | Terbium | Tb |
66 | Dysprosium | Dy |
67 | Holmium | Ho |
68 | Erbium | Er |
69 | Thulium | Tm |
70 | Ytterbium | Yb |
71 | Lutecium | Lu |