Když se dvaatřicetiletá Číňanka Liu Jie v říjnu rozhodovala koupit si elektromobil, značka Tesla byla pro ní jednou z jejích prvních voleb. Po testovacích jízdách s několika vozy čínské provenience si však nakonec vybrala sportovní sedan od Xiaomi, značky známé spíše svými chytrými telefony, rychlovarnými konvicemi anebo robotickými vysavači. „Xiaomi je módnější,“ řekla zákaznice. Tesla je pro ní až příliš okoukaná a je možné ji vidět všude.
Musk si připsal velký úspěch v Číně, Tesla může naplno rozvíjet samořízení![]() |
Podle kupujících v tom není nic osobního. Teslu stále mnozí považují za špičkovou značku a její šéf má v Číně miliony obdivovatelů. Když Musk v Šanghaji pokládal základní kámen své první zahraniční továrny, Peking mu rozvinul červený koberec. Musk se zasloužil o nastartování místního průmyslu elektromobilů, o tom není žádných pochyb, píše list The New York Times.
Nyní je však tento trh plný konkurence. Čínští řidiči, kteří kdysi jezdili do Tesly, stále častěji obracejí zrak k místním značkám nabízejícím efektivnější vozy s lepšími technologiemi. Největší konkurent americké značky je momentálně elektromobilový gigant BYD. Značka prodala za první dva měsíce letošního roku 481 318 vozů, což je o tři čtvrtiny více než za stejné období loňského roku. Tesla za první dva měsíce letošního roku v Číně prodala jen 60 480 vozů, což je o 14 procent méně než loni.
15. listopadu 2024 |
Vyměňte své auto
Hrozba, kterou BYD představuje pro Teslu v Číně, však nepřišla ze dne na den. Stupňuje se již několik let. Čínská krize v oblasti nemovitostí a všeobecně zpomalující spotřebitelská ekonomika zasáhly domácnosti a výrazně snížily chuť lidí nakupovat. To ztěžuje situaci všem výrobcům automobilů. Situace se ale zhoršila natolik, že vláda začala před rokem nabízet spotřebitelům dotace na výměnu jejich starých automobilů. Minulý týden tyto pobídky dokonce zvýšila.
I v době hospodářského zpomalení stále existuje trh s luxusními automobily pro ty, kteří si tyto produkty mohou dovolit. Paní Liu, která měla rozpočet kolem 41 000 dolarů, uvedla, že Tesla by byla dostupnou luxusní volbou ve srovnání s Xiaomi SU7 Max za 41 305 dolarů, které si nakonec koupila. Zatímco Tesla nabízí pětiletý úvěr s nulovým úrokem, Xiaomi žádné financování nenabízí.
Tesla omladila svůj nejdůležitější Model Y. Prozatím ho nabízí v Číně![]() |
Ve městech jako Šanghaj a Peking mohou majitelé aut vyměnit starší vůz za nový a získat dotaci téměř 2 100 dolarů. V některých prodejnách Tesly vytvořili zaměstnanci stěnu s fotografiemi vozů, které kupující vyměnili. Jsou mezi nimi vozy značek Porsche, Mercedes, ale dokonce i domácí vozy. Výměna starého vozu za nový je však obvykle jednorázová záležitost. Pro mnoho prodejců je stále těžší prodat jakýkoli vůz.
Naše auta vypadají lépe
„Před dvěma lety to ještě šlo, ale nyní je trh nasycený,“ potvrzuje Čchen Ťia-ming, prodejce v dealerství FAW-Volkswagen v Šanghaji, které vzniklo spoluprací skupiny Volkswagen se státní skupinou FAW. Pracuje v suterénu obchodního centra poblíž šanghajského parku Čung-šan, který byl před třemi lety, kdy se v Číně poprvé objevily elektromobily, přestavěn z prodejny potravin.
Čínská elektromobilka BYD předjela Teslu, za rok a půl chce být i evropskou![]() |
Někteří z tuctu prodejců aut v suterénu obchodního centra již odešli. Aby se prodejna FAW-VW nezavřela úplně, dalo jí podle prodejce nákupní centrum sedm měsíců bezplatného pronájmu. „Myslím, že konkurenceschopnost Tesly v Číně vydrží jen příští dva, maximálně tři roky,“ říká Číňan, který sám vlastní automobil značky BYD. Dodal, že technologie řízení Tesly již není ve srovnání s místními konkurenty špičková.
„Mladší zákazníci dávají přednost čínským značkám,“ potvrzuje Sia Li-fang, zaměstnankyně dealerství čínského výrobce elektromobilů Arcfox. Tesla a BYD zůstávají v Číně nejdůvěryhodnějšími značkami, ale lidé narození v 90. letech a v roce 2000 jsou otevřenější zkoušení nových značek. „Naše auta vypadají lépe než tesly,“ říká s úsměvem. „Za cenu jednoho amerického vozu si můžete koupit dva naše, uzavřela podle The New York Times.