Náhlý nárůst poptávky po přepravě podle očekávání zvýší náklady a způsobí mnohá zpoždění. Kromě toho relativně krátké 90denní období, během něhož se cla snižují, nedává společnostem mnoho prostoru pro manévrování, pokud jde o zaoceánské dodavatelské řetězce, píše agentura Bloomberg.
Losangeleský výrobce wellness produktů Therabody konečně obnovil výrobu a své masážní přístroje Theragun znovu produkuje v Číně. „Za čtyřicet let své práce jsem nebyl nikdy spokojenější,“ říká výkonný ředitel Monty Sharma.
USA a Čína se dohodly na výrazném snížení cel, zatím na devadesát dní![]() |
Společnost Bogg Bag známá svými perforovanými taškami změnila své dřívější rozhodnutí zvýšit ceny a místo toho je ponechá na stejné úrovni, alespoň prozatím. Firma rovněž obnovila výrobu, kterou stopla na začátku tohoto roku. Společnost však plánuje snížit svůj podzimní a prázdninový sortiment o 45 položek, tedy téměř o polovinu své kolekce, aby nemusela urychleně vyrábět a dohánět ztracený čas.
Kromě toho chce firma rychle dostat produkty na americký trh. „Pojďme je vyrobit, naložit a dostat na vodu,“ řekla generální ředitelka a zakladatelka společnosti Kim Vaccarellová. Podle ní přístavy začnou být přeplněné.
Vše rychle odeslat
Podle Richarda Daveyho, generálního ředitele provozovatele infrastruktury přístavů v Massachusetts, snížila cla poptávku do té míry, že přepravní společnost Evergreen Marine minulý týden oznámila, že její lodě vyplouvající z Číny budou v budoucnu zastavovat v bostonském přístavu maximálně dvakrát měsíčně.
„V pondělí ráno se však provozovateli přístavu ozvali zákazníci, kteří chtěli během devadesátidenního období zvýšit dovoz,“ uvedl přístavní šéf Richard Davey. Mezi největší komodity bostonského přístavu patří podle něj nábytek, víno a lihoviny, hračky, oděvy a plasty.
Podle Davida Chitayata, generálního ředitele společnosti Genimex, která se zabývá zakázkovou výrobou pro světové značky, dočasné uvolnění cel znamená, že se americké společnosti budou snažit rychle odeslat výrobky, které dosud stály v továrních skladech v Číně.
Přeháňka po dlouhém suchu. Čína naznačuje, že je s USA ochotna vyjednávat![]() |
Mnoho podniků se pravděpodobně bude snažit vytvořit si zásoby svých výrobků v USA, aby měly rezervu pro případ, že by obchodní jednání zkrachovala nebo že by se po uplynutí 90denní lhůty odvody opět zvýšily.
Společnosti se ale stále potýkají s překážkami při rychlém odesílání svých výrobků do USA. „V krátkodobém horizontu nastane v přepravě zmatek, protože se všichni budou snažit zabrat kapacity,“ řekl Chitayat. Očekává, že ceny kontejnerů porostou.
Dobrá zpráva pro Boeing
Čína po uzavření obchodního příměří se Spojenými státy zrušila zákaz dodávek letadel od americké firmy Boeing. Čínské letecké společnosti měly zákaz odebírat letadla od Boeingu zhruba měsíc.
Úředníci v Pekingu začali tento týden informovat domácí dopravce a vládní agentury, že dodávky letadel vyrobených v USA mohou být obnoveny. Jeden z nich dodal, že letecké společnosti mají možnost organizovat dodávky podle vlastního harmonogramu a podmínek.
Neskloníme se před barbarem, hlásá Čína. USA zvýšily cla na celkem 145 procent![]() |
Boeing v dubnu uvedl, že mu řada jeho čínských zákazníků oznámila, že si kvůli clům nepřevezme nová letadla. Dodal, že se možná bude muset pokusit desítky strojů prodat jinde.
Balíčky mají zase zelenou
Spojené státy rovněž sníží clo na balíčky z Číny, které obsahují zboží nízké hodnoty. Poplatek klesne ze 120 na 54 procent, stojí v exekutivním příkazu amerického prezidenta Donalda Trumpa. Plánovaný paušální poplatek zůstane, ale sníží se na polovinu, tedy na 100 dolarů (asi 2 250 Kč).
Washington začátkem února zrušil možnost posílat do USA méně hodnotné zásilky poštou bezcelně. Do té doby se na balíčky v hodnotě nižší než 800 dolarů (bezmála 18 000 Kč) vztahovala výjimka zvaná de minimis.
Prezident Trump výjimku ukončil zavedením daně ve výši 120 procent hodnoty balíčku nebo paušálního poplatku 200 dolarů plánovaným od června.
Čínské nákladní lodě směřující do USA ruší plavby. Rezervace prudce klesají![]() |
Z možností výjimky de minimis hojně těžili čínští prodejci levného zboží, jako je Shein nebo Temu. Využívali ji také obchodníci s fentanylem a dalším nelegálním zbožím, uvedla agentura Reuters.
Počet zásilek vstupujících do USA prostřednictvím kanálu osvobozeného od daně v posledních letech prudce vzrostl. Prostřednictvím výjimky de minimis jich přicházelo více než devadesát procent. Z nich přibližně šedesát procent bylo původem z Číny.
Americké pravidlo de minimis pochází z roku 1938. Postupně se stalo terčem rostoucí kritiky ze strany demokratických i republikánských zákonodárců.
Někteří se mu vysmívají jako mezeře umožňující levným čínským výrobkům zaplavovat Spojené státy a podkopávat americký průmysl. Zároveň podle nich slouží jako zástěrka pro pašování nelegálních drog.