Čínský zákazník si umí vybírat. Přizpůsobuje se mu Cola i Apple

  16:00aktualizováno  16:00
Velkým západním značkám se v Číně přestává dařit, a tak se východnímu trhu snaží přizpůsobit různými prostředky. Coca-Cola na úkor východního trhu upozaďuje svůj původní nápoj a řetězec kaváren Starbucks zahajuje rozvoz produktů. O čínské zákazníky marně bojuje i americký Apple.

Společnost Coca-Cola představila v Číně v posledním půlroce více než 30 nových nápojů. | foto: Coca-Cola Company

Gigantické západní značky na východě už nemají tak velká jména. Jejich konkurence roste a zákazníci chtějí víc. „Už se nestačí jen ukazovat. Chutě čínských konzumentů se rapidně vyvíjejí,“ vysvětluje Benjamin Cavender, analytik z konzultační firmy China Market Research Group.

Jedním ze západních gigantů, kteří se snaží přizpůsobit východnímu trhu, je Coca-Cola. Ta na čínský trh během uplynulých šesti měsíců uvedla více než 30 nových nápojů a momentálně jich nabízí zhruba 275. Kromě originální coly začala společnost vyvíjet více variant netradičních chutí, například žluté fazole nebo jablko. 

„Zaregistrovali jsme značné změny ve spotřebě,“ uvedl minulý týden Curtis Ferguson, generální ředitel Coca-Coly pro Čínu. Společnost, která si zakládala na síle vlastní značky, tak musela zcela změnit přístup a dnes už v Číně nabízí i vlastní řadu čajů, informuje CNN.

Unavení zákazníci

Zpomalení růstu na čínském trhu v červnu pocítila i americká síť kaváren Starbucks, pro kterou tato země představuje jednu z nejsilnějších lokalit. V současné době je v Číně otevřeno kolem 3000 poboček. Zájem o ně ale začíná klesat, a to zejména kvůli rozmáhající se konkurenci. Rival Luckin Coffee, který svou první čínskou pobočku otevřel před necelým rokem, jich totiž momentálně provozuje více než 500.

Jaguar pod tlakem, kvůli nízkým tržbám v Číně se propadl do ztráty

„Starbucks se vždy pomalu přizpůsoboval čínské technologii. Jeho zákazníci už jsou unavení z čekání na objednávku,“ konstatuje analytik Cavender. Spousta zákazníků si navíc kávu objednává online. Společnost si je rozmachu této služby vědoma, proto od října začíná spolupracovat s internetovým obchodníkem Alibabou.

Udržet krok se změnami se snaží také výrobci automobilů, kteří jsou ovlivnění zejména rozmachem elektrických vozidel. Ta byla v minulosti podporována vládními dotacemi, což vedlo k přeplněnému trhu. Francois Provost, předseda představenstva automobilky Renault v Asii a Tichomoří, uvedl, že firma momentálně soutěží nejen s tradičními konkurenty, ale také s jejich novými nástupci. 

Místní hráč Nio, jež na čínském trhu funguje od roku 2014, například prodává SUV, které stojí zhruba o polovinu méně než hybridní Model X od Tesly.

Apple dá v Číně stamiliony dolarů na projekty vyrábějící čistou energii

Apple během posledních dvou let rovněž ztratil podíl na čínském trhu. Mezi konkurencí jako je Huawei, Oppo, Vivo a Xiami, momentálně představuje méně než 10 procent z celkové prodeje smartphonů. Ve Spojených státech přitom dosahuje asi 40 procent.

Nejnovější modely XS a XS Max zahrnují funkce, které by mohly atraktivitu iPhonů zvýšit. Analytici jsou však skeptičtí: „Apple bojuje tak trochu ztracenou bitvu,“ tvrdí Cavender.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Další z rubriky

Polovina evropských firem neřeší snižování emisí, i když je ohrožují

Ilustrační foto

Přestože většina evropských podniků přiznává, že klimatické změny se jejich byznysu dotknou, 53 procent z nich nemá...

Německý nejvyšší soud se v kauze dieselgate postavil za zákazníky

Ilustrační snímek

Podle soudců Německého federálního soudu by se majitelé vozů, u nichž společnost Volkswagen manipulovala s měřením...

Můžeme začít kontrolovat české pivo, kontruje polský ministr hovězí aféru

Polský ministr zemědělství Jan Krzysztof Ardanowski

Polský ministr zemědělství Jan Krzysztof Ardanowski v souvislosti s kontrolami polského hovězího v ČR řekl, že každá...

Najdete na iDNES.cz