Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Čína vyslala nákladní loď do Evropy poprvé přes Arktidu

  • 7
Čína testuje nový způsob přepravy zboží do Evropy přes Arktidu. Na novou obchodní trasu vyplula první nákladní loď ze severočínského Ta-lianu do Rotterdamu. Oproti tradiční cestě přes Suezský kanál by měla být v cíli o dva týdny dříve.

Obří plavidlo Jung Šeng (Yong Sheng) státní společnosti Cosco vyrazilo už před čtyřmi dny po stopách dalších lodí, které dostaly od ruských úřadů povolení brázdit hladiny ledového oceánu. Podle listu Financial Times vydalo Rusko pro letošek 372 povolení k celému nebo částečnému průjezdu trasy. Loni ji celou projelo jen 46 plavidel, předloni čtyři.

Odborníci nicméně varují, že do úspornější trasy se možná vkládají až příliš velké ekonomické naděje. Nová trasa je totiž využitelná jen několik málo měsíců v roce, ne-li méně, pokud v oblasti opět přituhne.

Podle kapitána ruské flotily ledoborců Valentina Davydantse by do roku 2021 mohlo severní cestou přepravovat 15 milionů tun nákladu k 15 milionům tun zkapalněného plynu a deseti milionům tun ropy, která se těží na ruském severu. Suezskému průplavu tak nemůže konkurovat, protože jen v roce 2011 jím 18 tisíc lodí přepravilo 929 milionů tun zboží.

Nárazově ale takto bude možné snižovat náklady přepravy, obzvláště když při tajících ledovcích není už někdy ani potřeba využívat ledoborců, které prorážejí lodím bezpečnou cestu. Čínská loď by do Rotterdamu měla dorazit 11. září, tedy po 35 dnech plavby. Pokud by plula jižní cestou, trvalo by jí to 48 dní.

Celou severní cestu poprvé překonal v roce 1879 švédsko-finský polárník Adolf Erik Nordenskiöld.

,