Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Čína omezuje mrakodrapy a kopie, vznikne město budoucnosti bez aut

  16:30
Čína začala měnit svůj přístup k výstavbě. Nové vládní směrnice zakazují stavět budovy přesahující 500 metrů a napodobeniny z ciziny. Nové domy mají být v čínském duchu a v souladu s okolím. Místní internetový obr Tencent se navíc rozhodl mít své město budoucnosti úplně bez aut.

Technologický gigant Tencent plánuje v čínském Šen-čenu vybudovat město budoucnosti. | foto: NBBJ

Tencent je jednou z největších firem na světě s hodnotou přes 560 miliard dolarů (13,3 bilionu korun). Známá je hlavně vývojem aplikace WeChat, vlastní podíly v sociálních sítích TikTok či SnapChat a ve velkém investuje do videoherních studií. A nyní se pustí i do výstavby města.

V Šen-Čenu chce firma do sedmi let vybudovat pro své zaměstnance moderní zónu o velikosti Monaka. Jeho architekti přehodnotili tradiční roli silnic pro auta v územním plánování a chtějí vytvořit město pro pěší.

Fotogalerie

Prostor pro projekt s názvem Net City získal Tencent na jednom z poloostrovů v ústí Perlové řeky. Na ploše zhruba dva čtvereční kilometry vyrostou kromě kanceláří i byty, školy, obchody či sportoviště. Net City má pojmout 80 tisíc lidí a začne se stavět už letos.

Projekt má v rukou architektonická kancelář NBBJ, která Tencentu navrhla i jeho současnou centrálu. Město má vzniknout během sedmi let v rámci tří fází, první z nich nabídne byty, kanceláře a dopravní spojení. S Šen-čenem jej mají propojit trajekty, linky metra a silniční mosty. Značná část chystaného města však autem dostupná nebude.

Pár minut chůze navíc

Mrakodrapy i unikátní čtvrti. Projděte si nejočekávanější stavby Česka

Jonathan Ward, jeden z architektů NBBJ, si pochvaluje, že díky budování na zelené louce a neobvykle rozhlehlému pozemku mohou autoři projektu zcela přehodnotit roli automobilové dopravy v městském plánování.

„Navrhováním města bez aut jsme strávili spoustu času. Snažili jsme se je upozadit co nejvíc a soustředit se na lidi,“ říká Ward pro stanici CNN.

Výsledkem je tzv. „zelený koridor“ pro chodce, kola či autobusy, jenž tvoří jeden ze základních pilířů projektu. „Nepotřebujete mít každý blok budov obehnán silnicí pro auta. Osekávali jsme je všude, kde si myslíme, že lidé zvládnou pár minut chůze navíc,“ popisuje Ward.

Ambicí plánovačů je, aby Net City šlo příkladem v oblasti udržitelnosti. Jeho budovy budou mít zelené střechy se solárními panely a součástí města má být rovněž systém pro efektivní hospodaření s dešťovou vodou.

Nábřeží města má být navrženo tak, aby odolalo bouřkám i stoupající hladině moře. Lokalita na pobřeží Jihočínského moře totiž patří v tomto ohledu k nejohroženějším na světě. Technické detaily projektu však zatím známy nejsou. Není jasné ani to, kolik bude vybudování futuristického města stát.

Stopka pro mrakodrapy

Na rozdíl od okolních metropolí Šen-čenu, Makaa nebo Hongkongu se nebudou budovy Net City táhnout do stametrových výšek. Ward to deníku The Wall Street Journal zdůvodnil úsporami energie či materiálů. Od stavby mrakodrapů couvá i zbytek Číny.

Budoucnost měst leží ve výškách, Evropě budou stále víc chybět mrakodrapy

Nové směrnice čínské vlády určené pro architekty, projektanty a městské plánovače obsahují zákaz stavět budovy přesahující 500 metrů. Nesmí se také stavět napodobeniny budov z ciziny, Nové objekty mají být v čínském duchu a v souladu se svým okolím.

Z deseti dokončených budov vyšších než 500 metrů ve světě se polovina nachází v pevninské Číně. Mezi nimi je i druhý nejvyšší mrakodrap světa Šanghajská věž (632 metrů) a Ping An International Finance Center v Šen-čenu (599 metrů).  V posledních dvou letech se k nim připojila ještě pekingská CITIC Tower a CTF Finance Center v Tchien-ťinu, které jsou sedmou a devátou nejvyšší budovou světa.

V loňském roce ale počet nových budov měřících 200 metrů a více v Číně klesl o téměř 40 procent, vyplývá z údajů úřadu pro výškové budovy a městskou zástavbu. V centrální obchodní čtvrti v Pekingu byla již dříve pro nové budovy stanovena maximální výšková hranice 180 metrů.

Obří budovy se nevyplatí

OBRAZEM: Skleněný mrakodrap v Číně leží na čtyřech výškových budovách

Podle architektky Fei Čchen, která vyučuje obor na univerzitě v britském Liverpoolu, dosavadní výstavbu výškových budov některé společnosti používají k sebepropagaci, stejně tak jako lokální úřady, které své město chtějí zviditelnit. Podobné stavby jsou podle ní vždy nesmírně drahé a často nerentabilní.

„Nové směrnice reagují na krizi identity 80. let, kdy města začala hledat vzory pro výstavbu v zahraničí,“ řekla Fei Čchen CNN. „V 90. letech pak čínská vláda města vybízela, aby se snažila ostatním konkurovat stavbou nových dominant a opulentních veřejných budov,“ dodala.

Nynější restrikce čínská vláda zdůvodňuje jak z hlediska designu, tak nově i z hlediska ekonomického. Nad určitou výškovou hranicí totiž cena každého dalšího patra mrakodrapu roste exponenciálně. Panoramata čínských měst jsou tak v současné době poseta nedokončenými mrakodrapy, jejichž budování zastavilo zpomalení hospodářského růstu země.

18. ledna 2019

Autor:
  • Nejčtenější

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Raději výpověď než zpět do kanclu, vyhrožují pracovníci. Firmy to vidí jinak

Téměř čtyřicet procent amerických administrativních pracovníků uvažuje o výpovědi ve chvíli, kdy je jejich...

Potravinový semafor schytává kritiku, olivový olej i losos mají červenou

Premium Evropská unie by chtěla od příštího roku povinně zavést označování potravin pomocí takzvaného nutriscore. Tedy jakéhosi...

Ani cent za rok. Analýza ukázala, jak Bezos, Musk a další neplatí daně

Zakladatel americké internetové společnosti Amazon Jeff Bezos, šéf automobilky Tesla Elon Musk i někteří další z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodě Auto chybí díly, ruší směny. Nejtěžší chvíle za 30 let, míní Povšík

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se potýká s nedostatkem dílů a ruší kvůli tomu další směny. Dodávky komponentů...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

Poslední snímky: Abrhám testoval vozíček, Šafránková se ho snažila rozesmát

Premium Jak dnes žijí Josef Abrhám (81) a Libuše Šafránková (67)? O pohádkovém podzimu života bohužel nemůže být řeč, časopis...

  • Další z rubriky

Tisíce Řeků stávkují, nechtějí pracovat déle než osm hodin denně

V Řecku stávkují zaměstnanci v soukromém i veřejném sektoru proti změnám zákoníku práce. Vládní reforma by podle odborů...

Byty na Manhattanu stojí čím dál víc. Za dva dal kupující 3,2 miliardy

Na newyorském Manhattanu po čase opět padají realitní rekordy. Tajemný investor si zde pořídil dva byty s výhledem na...

Evropské aerolinky chtějí omezit náhrady za zrušené a zpožděné lety

Evropské letecké společnosti budou usilovat o oslabení práv pasažérů na odškodné a refundace. Uvedli to představitelé...

Zbohatl na léku na covid. Teď je první korejský selfmademan podnikatelem roku

Vrchní patra jihokorejského byznysu od poloviny minulého století ovládalo pár rodin, které mezi sebe sotvakoho pustily....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....