Ještě před pár měsíci si Číňanka Mandy Li, která léta pracuje v energetickém sektoru, dopřávala nové luxusní zboží. Její zaměstnavatel jí ale nedávno snížil mzdu o 10 procent. Také nemovitosti, které vlastní, za poslední léta ztratily asi polovinu hodnoty. I proto si nyní dopřává jen kabelky z druhé ruky.
„Omezuji velké výdaje. Můj majetek se kvůli nemovitostní krizi, se kterou se v Číně potýkáme už od roku 2021, značně zmenšil. Ekonomika je v útlumu,“ uvedla Mandy Li pro agenturu Reuters.
Problémy jsou všude
Již několik měsíců probíhající deflační tlaky ve druhé největší ekonomice světa výrazně mění i spotřebitelské návyky. Ty ale podle odborníků mohou vést k dalšímu snižování cen. Rostou obavy, že by se deflace, a tedy snižování cenové hladiny, mohla v čínském prostředí dokonce zakořenit.
Čínu obchází strašák deflace. Malé firmy začínají mít ekonomické potíže![]() |
Aktuální data ukázala, že čínské spotřebitelské ceny v květnu meziročně klesly o 0,1 procenta. Odborníci varují, že cenové války momentálně probíhají téměř ve všech odvětvích čínského hospodářství, a to včetně automobilů, kávy či elektroniky.
Útlum čínské ekonomiky souvisí s celou řadou faktorů. Jde o kombinaci dlouhodobé hospodářské nejistoty, slabé poptávky ze strany čínských domácností a obrovské nabídky na čínském trhu. Situaci navíc zhoršují americká cla, která snižují důvěru investorů i běžných spotřebitelů.
Vztahy mezi Čínou a USA se opět zhoršují. Řeší se porušování obchodní dohody |
Podniky v Číně se snaží na současnou situaci reagovat. Čína v posledních měsících zažívá obrovský nárůst počtu podniků nabízejících výrazně zlevněné služby či zboží. Týká se to restaurací i supermarketů. Ekonomové však varují, že současný model čínského hospodářství je neudržitelný. Cenové války mohou vést ke krachům firem, propouštění a ke vzniku deflační spirály.
Slevy použitého luxusního zboží jsou obrovské
Počet prodejců na čínském trhu s použitým luxusním zbožím už od koronavirové pandemie roste každý rok o více než 20 procent. Vzniklo mnoho obchodů i platforem, které se na prodej luxusních použitých kousků zaměřují. Mezi ně se řadí třeba Fej-jü, Ponhu či Plum. V mnoha případech se zákazníci na nich setkávají i se slevami až kolem 90 procent.
„Původní majitelka koupila kabelku značky Coach za 3 260 jüanů (asi 9 900 korun) a my ji nyní prodáváme za 219 jüanů (660 korun),“ uvedla pro Reuters jedna z prodavaček. Podobně je to i se zlevněným náhrdelníkem značky Givenchy, který se jako nový původně prodal za 2 200 jüanů (zhruba 6 630 korun) a nyní je k mání za 190 jüanů (asi 572 korun).
Čína vyráží do boje s deflací. Zavede největší stimulační balíček od covidu![]() |
Obchodníci ale říkají, že ačkoliv počet prodejců na trhu s použitým luxusním oblečením každý rok roste, počet kupujících spíše stagnuje. „Střední třída v Číně si nemůže dovolit to, co dřív. Jejich příjmy klesly,“ konstatuje zakladatel jednoho z obchodů s použitým luxusem, který si přál zůstat v anonymitě.
Nejhorší situace je v ekonomicky slabých regionech. „Očekávám, že tam většina nových second hand obchodů brzy zavře,“ uzavřel pro Reuters nejmenovaný čínský prodejce. Obchody v Pekingu či Šanghaji se totiž podle něj s momentální situací dokážou proti menším regionům poprat daleko lépe, uzavřela agentura.