Největší čínské supermarkety bojují o přežití. Francouzská společnost Carrefour zavřela více než 140 prodejen na pevnině a zůstaly jí jen čtyři prodejny, britská společnost Tesco zcela ukončila svou činnost a pro společnost Walmart, která musela přehodnotit svou strategii v Číně, je světlým bodem členský řetězec Sam’s Club.
Společnost Pangdonglai byla založena v březnu 1995 a během deseti let se stala prestižním a známým maloobchodním prodejcem v provincii Che-nan. Dnes má společnost více než sedm tisíc zaměstnanců. |
V loňském roce podle agentury Bloomberg zaznamenaly čtyři z pěti předních čínských hypermarketů až dvouciferný pokles tržeb. Jeden řetězec se tomuto nechvalnému trendu ale přesto vyhnul – Pangdonglai s pouhým tuctem prodejen v provincii Che-nan, jejíž obyvatelé mají méně než třetinový disponibilní příjem oproti jejich vrstevníkům v Šanghaji.
Tento obchod s potravinami si vybudoval pozici supermarketu, kam čínští zákazníci chtějí chodit především kvůli čerstvému masu, rybám, zelenině a možnosti rychlého elektronického placení.
Navzdory své velikosti a vzdálenosti od nejdůležitějších čínských měst pronikl vliv Pangdonglai do celého odvětví a jeho model převzaly i menší řetězce. Úspěch řetězce studují i čínští manažeři společnosti Walmart.
Strategické partnerství
Druhý největší čínský hypermarket Yonghui Superstores se po vzoru svého malého konkurenta rozhodl pro nejodvážnější krok. Tento maloobchodní gigant se spojil s generálním ředitelem společnosti Pangdonglai Jü Tung-lajem, aby po třech letech ztrát přepracoval jeho strategii.
Pozitivní výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Jeden z obchodů v hlavním městě Čeng-čou provincie Che-nan byl v červnu znovu otevřen jako téměř zrcadlový obraz Pangdonglai, včetně pověstné vstřícné obsluhy a regály se značkovým zbožím menšího řetězce. Od té doby se prodeje zdesetinásobily, v rámci boje o zboží to skončilo i občasnou rvačkou.
„Soukromý řetězec je osvědčeným příkladem toho, že se správným modelem, správným přístupem zaměřeným na spotřebitele, je možné, aby se supermarkety v Číně dostaly zpět do formy,“ řekl Allen Čang, výkonný ředitel a partner společnosti Boston Consulting Group v Šanghaji.
Na rozdíl od uliček některých čínských supermarketů, které mohou být stísněné a chaotické, jsou uličky v Pangdonglai širší a vzdušnější. Mezi služby pro zákazníky patří bezplatné nabíječky mobilních telefonů, lupy na vozících pro seniory, kteří si mohou zkontrolovat etikety, a místo pro odpočinek domácích mazlíčků, jejichž majitelé si prohlížejí zboží.
I hygiena je zde prioritou, ryby připravené ke koupi plavou v průhledných nádržích a produkty procházejí testy na pesticidy. Zákazníci seženou vše od pracího prášku a müsli až po pivo pod značkou DL.
Rozkolísaní realitní obři děsí Čínu. Ohrožují snahy o nastartování oživení |
Odhadovaný obrat společnosti Pangdonglai v loňském roce činil 4,6 miliardy juanů (bezmála 15 miliard korun) a poprvé se tak dostala na seznam 100 největších supermarketů v zemi, který sestavuje Čínská asociace řetězců a franšíz. Společnost Yonghui, která je partnerem giganta v oblasti elektronického obchodu JD.com a která v roce 2020 dosáhla vrcholu ročních tržeb ve výši třináct miliard dolarů (305 milionů korun), zaznamenala několik let ztráty.
Vzhledem k tomu, že se společnost zaměřila spíše na expanzi než na zkušenosti zákazníků a během pěti let otevřela více než tisíc obchodů, zákazníci se začali obávat stále levnějšího a méně kvalitního zboží, které nabízela, přičemž některé expozice výrobků se vybíraly na základě provizí vyplácených značkami - spíše než podle preferencí zákazníků.
Nyní Yonghui doufá, že se její prodejna v Čeng-čou díky novému přístupu zdvojnásobí, a zavírá nebo přepracovává stovky dalších prodejen s nízkými výsledky. Žádosti o komentář ke svému partnerství společnosti Yonghui a Pangdonglai odmítly. Společnost Walmart na žádost o komentář ke studiu modelu společnosti Pangdonglai nereagovala.
Univerzální model neexistuje
Navzdory rozruchu kolem obchodů Jü Tung-laje, zůstává Pangdonglai ve větším měřítku nevyzkoušený, protože jeho úspěch v několika menších čínských městech je mnohem odlišnější než provoz stovek velkých prodejen po celé zemi.
„Je těžké vybrat jeden obchodní model, který by se dal použít všude a získal zákazníky. Kdyby se dnes do Šanghaje přestěhoval obchod Pangdonglai, obrátili by se na něj častí zákazníci Sam’s Clubu?“ poukázal na rozdílnost Jason Yu, výkonný ředitel společnosti Kantar Worldpanel Greater China, která sleduje chování zákazníků.
„Vliv Pangdonglai by mohl krátkodobě zvýšit návštěvnost hned po otevření obchodů, které pomáhá přetvářet, ale zatím je těžké říci, zda toto nadšení může trvat dlouho,“ dodal pro Bloomberg.
Do čeho investovat. Technologické firmy kralovaly, příští rok láká víc maloobchod |
To však nebrání tomu, aby se dosud neznámý Sü-čchang, podpořený influencery zveřejňujícími videa z uliček Pangdonglai, stal nepravděpodobným turistickým cílem lidí, kteří přicházejí nakupovat jeho výrobky. Například učitelka matematiky Liová cestovala asi 60 kilometrů z Čeng-čou, jen aby se zásobila zbožím domácí značky. „Na jiných místech se necítím jako tady,“ řekla. „Lidé tu mohou důvěřovat kvalitě, a to člověka rozhodně uklidní víc než na jiných místech.“