Čína pumpuje miliardy do marockých továren. Země je pro ni klíčem k Evropě

  9:00
Maroko je s Evropou propojeno díky svému automobilovému průmyslu i dohodě o volném obchodu. Zároveň je země otevřená masivním čínským investicím, neboť asijský gigant vidí v severoafrickém království klíč od dveří k evropskému trhu. Maroko vnímá Čínu jako významného partnera, ale zároveň si uvědomuje riziko, že by americký prezident Donald Trump mohl zpřísnit opatření vůči zemím, které s Čínou obchodují.
Čínský prezident Si Ťin-pching během setkání s marockým korunním princem...

Čínský prezident Si Ťin-pching během setkání s marockým korunním princem Moulayem Hassanem v Casablance (21. listopadu 2024) | foto: Profimedia.cz

Když se nejvyšší čínský představitel Si Ťin-pching loni v listopadu vracel ze summitu skupiny G20 v Brazílii, zastavil se na skok v Casablance, kde ho ještě před setkáním s marockým korunním princem Moulayem Hassanem přivítali datlemi a mlékem. Krátká návštěva byla známkou rostoucích hospodářských vazeb mezi oběma zeměmi.

Maroko je v současnosti největším centrem výroby automobilů v Africe. ale také stále důležitějším kanálem pro čínské společnosti snažící se obejít cla na vývoz do Evropy, píše web The New York Times.

V posledních několika letech investice čínských výrobců energií, elektromobilů a baterií do Maroka prudce stouply. Severoafrické zemi se podařilo zvýšit vývoz a zajistit si investice od mezinárodních výrobců, kteří chtějí přesunout nebo rozšířit výrobu vozidel, protože je lákají tamější nižší náklady a blízkost země k Evropě.

Koukej, takhle děláme hašiš. Sever Maroka je říší konopí, do Evropy mířilo tunelem

Tento ekonomický boom je známkou rostoucího významu zemí, jako je Maroko. Těží z dohody o volném obchodu s Evropskou unií a slouží jako spojovací článek v globálním obchodním systému, jenž se momentálně točí kolem vysokých cel, obchodních omezení a geopolitické rivality.

Nyní, když Trumpova administrativa podminovala fungující globální obchodní systém, se však tato cesta stala mnohem nejistější.

Maroko jako výhoda

Čínské automobilky, které již předstihly mnohé konkurenty v oblasti bateriových technologií, automatizovaného řízení i softwaru, mají velké ambice expandovat v Latinské Americe, Asii, Evropě i Africe. Ještě před Trumpovým zvolením se Spojené státy a Evropa stále více obávaly, jak jim bude jejich vlastní průmysl elektromobilů vůbec moci konkurovat. V loňském roce Bidenova administrativa účinně zablokovala čínské elektromobily tím, že na ně uvalila stoprocentní clo, Evropská unie zvýšila svá cla na čínské elektromobily až na 45 procent.

Tyto typy obchodních pastí byly právě přínosem pro země jako Mexiko, Vietnam, Thajsko, Malajsie, Indie, Indonésie, Turecko a Maroko, neboť umožnily společnostem dovozní cla obcházet.

Napětí roste. Alžírsko chce vyhostit francouzské diplomaty, Paříž hrozí odvetou

V případě čínských výrobců je tedy Maroko hlavním pojítkem země s Evropskou unií. „Peking chce využít klíčových výhod Maroka,“ říká Alexandre Kateb, ekonom a zakladatel strategické poradenské platformy Multipolarity Report. Podle něj na prahu Evropy a Afriky již dvě desítky let roste jakýsi „ekosystém automobilového průmyslu“. Země má propracovanou dopravní síť zahrnující přístavy jako Tanger a velké zásoby fosfátů, které se používají při výrobě autobaterií.

Také velmi rychle přechází na čistou energii. Podle časopisu Auto World Journal se Maroko v roce 2023 stalo předním vývozcem automobilů do Evropské unie a předstihlo tak dokonce Čínu, Japonsko a Indii.

Francouzská automobilka Renault, kterou lákají zdejší nižší náklady na pracovní sílu i energie než v Evropě, vyrábí v zemi již více než dvacet let. Automobilová skupina Stellantis, která vlastní značky Chrysler a Jeep, rozšiřuje svou působnost v Maroku od roku 2019.

„Pro čínské výrobce automobilů by nyní Maroko mohlo hrát stejnou roli jako Mexiko pro výrobce, kteří se snaží obejít americká cla,“ řekl Ahmed Aboudouh, spolupracovník programu pro Blízký východ a severní Afriku v think-tanku Chatham House.

Hra s ohněm

Zostřující se napětí mezi Čínou a Spojenými státy i Čínou a Evropou však pro Maroko, kde se ekonomické a geopolitické zájmy ne vždy shodují, představuje hru s ohněm. Trumpova administrativa by se mohla rozhodnout tlačit na Maroko případnou hrozbou vyšších cel, aby zaujalo postoj pro nebo proti.

„Maroko vnímá Čínu jako významného partnera, ale zároveň si uvědomuje si riziko, že by Trump mohl zpřísnit opatření vůči zemím, které s Čínou obchodují,“ soudí Aboudouh.

Země, kde první autobus řídil Čech. Maroko patří mezi nejbezpečnější země světa

Čínské půjčky a investice pomohly podpořit hospodářský rozvoj Maroka a přispěly k vybudování infrastruktury prostřednictvím projektů, jako je vysokorychlostní železniční trať, solární elektrárny a technologické centrum v Tangeru v hodnotě deset miliard dolarů. Letos byla čínská společnost vybrána jako dodavatel oceli pro plánovaný plynovod mezi Nigérií a Marokem v hodnotě 26 miliard dolarů.

„Zároveň je pro Maroko ale prioritou strategické partnerství se Spojenými státy,“ dodal Aboudouh. Maroko se účastní vojenských cvičení se Severoatlantickou aliancí a spolupracuje se Spojenými státy v oblasti boje proti terorismu. Maroko by také rádo získalo americké stíhačky F-35. „Maroko rozhodně nebude vítat Čínu na úkor Evropské unie a Spojených států,“ dodal.

Maroko má s USA již dvě desetiletí dohodu o volném obchodu. Trump na něj nicméně uvalil desetiprocentní plošné clo, které se vztahuje prakticky na veškerý dovoz. Zemi však nehrozí další trestné sazby, které jsou určeny pro země jako Mexiko, Vietnam anebo Thajsko.

Snad si Trump nevšimne

Mezitím se čínská výroba v Maroku nadále zvyšuje a to by mohlo přitáhnout pozornost Trumpovy administrativy. V lednu začal čínský výrobce dílů pro baterie CNGR budovat materiálovou základnu pro výrobu autobaterií, která je součástí dohody v hodnotě dvou miliard dolarů podepsané v roce 2023.

V Maroku vyroste největší fotbalový stadion světa. Pojme až 115 tisíc lidí

V říjnu zahájil čínský výrobce pneumatik Sentury svou výrobu v nové továrně v Tangier Tech City, v zóně, kde by mělo brzy sídlit 200 čínských společností. A loni v létě čínský výrobce baterií Gotion oznámil plány na výstavbu gigafactory za 1,3 miliardy dolarů, vůbec prvního provozu tohoto typu v Africe. Podle marocké vlády by se tato investice mohla vyšplhat až na 6,5 miliardy dolarů.

„Maroko se již dlouhou dobu drží strategie balancování mezi USA a Čínou,“ řekl Aboudouh. Bidenova administrativa podle něj zemi ukázala jistou toleranci, pokud jde o čínské investice. „Když se však tento manévrovací prostor za Trumpovy administrativy zúží, myslím, že země bude muset být opatrnější,“ uzavřel podle The New York Times.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Miliardář Bill Gates rozdá své jmění. Zabíjí nejchudší děti světa, řekl o Muskovi

Bill Gates ve čtvrtek slíbil, že v příštích dvou desetiletích rozdá téměř celé své osobní jmění, a uvedl, že nejchudší lidé na světě dostanou prostřednictvím jeho nadace přibližně 200 miliard dolarů....

Místo úsměvů fiasko. Korejští novináři už čekali v Praze, sbaleno měli i politici

Na slavnostní podpis dohody o výstavbě jaderné elektrárny Dukovany II., k němuž mělo dojít ve středu, se do Prahy chystala i delegace složená z vládních a parlamentních úředníků Jihokorejské...

Rakouská firma zkusila čtyřdenní pracovní týden. Produktivitu nezvýšil, říká

Rakouský průmysl se již od roku 2022 potýká s největšími problémy od druhé světové války. Potíže se nevyhnuly ani společnosti Liebherr, která má jednu ze svých továren i v rakouském městě Lienz. Aby...

Gandalf už je z módy. Novozélandské letiště odstraní slavné filmové sochy

Po více než dekádu měli cestující na letišti v novozélandském Wellingtonu možnost obdivovat sochy dvou letících orlů z filmové ságy Hobit. Jeden z nich nesl na zádech dokonce samotného čaroděje...

Počkejte s podpisem Dukovan, žádá francouzský eurokomisař Česko

Francouzský eurokomisař Stéphane Séjourné žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Podle něj Evropská komise prověřuje, zda korejské...

Uber startuje kurýrní službu v Praze. Cenu bude znát odesílatel předem

Poskytovatel alternativní taxi služby Uber v Praze začal nabízet kurýrní službu. Platí pro převoz zásilek po městě. Lidé si ji mohou objednat v aplikaci, vyzvednutí funguje podobně jako taxi služby....

13. května 2025  12:56

Vyhněte se situaci, která by měla nevratné důsledky, stojí v dopise k Dukovanům

Redakce iDNES.cz má k dispozici dopis, kterým se místopředseda Evropské komise Stéphane Séjourné obrací na českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka s žádostí o odklad podpisu kontraktu na nové bloky...

13. května 2025  10:58

Evropská banka pro obnovu a rozvoj opět zhoršila výhled růstu české ekonomiky

Evropská banka pro obnovu a rozvoj uvedla v aktualizovaném výhledu, že na letošní rok očekává růst hrubého domácího produktu České republiky o 1,6 procenta, zatímco v únorovém výhledu počítala s...

13. května 2025  10:28

Inflace klesla pod dvě procenta, je nejníž za sedm let

Inflace v dubnu výrazně přibrzdila, v meziročním srovnání ceny stouply jen o 1,8 procenta. To je nejméně za posledních sedm let, uvedl statistický úřad.

13. května 2025  9:15

MTX Group potvrdila stabilní výkonnost i v roce 2024. Více táhl obraný průmysl

Průmyslový holding MTX Group zveřejnil nekonsolidované hospodářské výsledky za rok 2024. Nekonsolidované tržby dosáhly výše 56,3 miliardy korun, provozní zisk EBITDA činil 3,0 miliardy korun. Skupina...

13. května 2025  8:34

Bulharsko je blíž na cestě k euru. Obyvatelé se bojí zdražování

Bulharsko se připravuje na přijetí eura, kterým by se v nejchudší zemi Evropské unie mělo začít platit už v lednu. Bulhaři splnili všechna kritéria a požádali EU o zahájení poslední fáze přijímacího...

13. května 2025

Krmit zrána musí už i šéfové farem. Pracovat v zemědělství se lidé nehrnou

Premium

V českém zemědělství stále chybí kolem 5 000 lidí, situace se pomalu zhoršuje, říká v rozhovoru s MF DNES jednatelka personální agentury AgroJobs Lenka Šímová. V současnosti už i někteří předsedové...

13. května 2025

Odklad Dukovan nechce komise, jen Francouzi, kontroval premiér Fiala

Předseda vlády Petr Fiala označil dopis místopředsedy Evropské komise Stéphane Séjourného, v němž žádal odklad podpisu smlouvy na stavbu nových bloků Dukovan, za soukromou iniciativu. „Nejde o...

12. května 2025  16:13,  aktualizováno  20:45

Arašídová Nutella a hranaté Ferrero. Firma amerikanizuje oblíbené produkty

Severoamerická divize cukrovinkové společnosti Ferrero začala do tradiční lískooříškové Nutelly přimíchávat arašídy, z kuliček Ferrero Rocher dělá čtverečky a do dražé Tic Tac přidává příchuť...

12. května 2025

Zásilkovna měla problémy s doručováním. Na balík se čekalo i deset dní

Logistická společnost Zásilkovna, známá svou rozsáhlou sítí výdejních míst a samoobslužných boxů, v posledních týdnech prochází komplikacemi v doručování zásilek. Množí se stížnosti zákazníků na...

12. května 2025  15:58,  aktualizováno  18:18

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Počkejte s podpisem Dukovan, žádá francouzský eurokomisař Česko

Francouzský eurokomisař Stéphane Séjourné žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Podle něj Evropská komise prověřuje, zda korejské...

12. května 2025  9:26,  aktualizováno  18:06

Propastné rozdíly ve mzdách přetrvávají. Česko za Západem stále pokulhává

Nominální výdělky v jednotlivých státech Evropské unie jsou dlouhodobě velmi rozdílné. Východní země sice ty západní dohánějí, tempo ale není nijak závratné. Například Bulhaři totiž nominálně stále...

12. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.