Čína dělá dodavatelům další vrásky. Přestala poskytovat údaje o poloze lodí

  9:50
Snaha Číny se izolovat od světa a její nedůvěra v zahraniční instituce ještě více zhoršuje situaci dodavatelského řetězce. Lodě v čínských vodách totiž přestaly být viditelné na sledovacích systémech a rejdařské společnosti tak nemají přesné informace o jejich poloze, což velmi komplikuje logistiku dodávek ve vytíženém předvánočním období.
Lodní a námořní doprava patří k největším znečišťovatelům ovzduší na světě. Na...

Lodní a námořní doprava patří k největším znečišťovatelům ovzduší na světě. Na vrub tankerů a nákladních lodí připadají necelá tři procenta světových emisí, přibližně jedna miliarda tun emisí oxidu uhličitého. Pomocí námořní dopravy se dnes přepravuje přibližně 90 procent veškerého nákladu a zboží. | foto: Shutterstock

Analytici tvrdí, že pokles lodní dopravy začali zaznamenávat koncem října, kdy se Čína připravovala na přijetí právních předpisů upravujících ochranu osobních údajů.

Společnosti poskytující údaje o lodní dopravě jsou obvykle schopny sledovat lodě po celém světě, protože jsou vybaveny vysílačem automatického identifikačního systému neboli AIS.

Tento systém umožňuje lodím odesílat informace, jako je poloha, rychlost, kurz a název, do stanic, které jsou umístěny podél pobřeží, pomocí vysokofrekvenčního rádia. Pokud je loď mimo dosah těchto stanic, mohou být informace vyměňovány prostřednictvím satelitu.

Dodavatelská krize zesiluje. Čína nařizuje námořníkům i sedm týdnů karantény

Podle dat poskytovatele údajů o globální lodní dopravě VesselsValue se však za poslední tři týdny počet lodí, které vysílají signály z Číny, jež je v lodní dopravě klíčovou zemí, snížil téměř o 90 procent. „V současné době pozorujeme snížení počtu pozemních signálů AIS v Číně,“ uvedla Charlotte Cooková, hlavní obchodní analytička společnosti VesselsValue.

Čínské ministerstvo zahraničních věcí však webu CNN Business sdělilo, že stanice AIS podél čínského pobřeží, které jsou legálně vybudovány v souladu s mezinárodními smlouvami, nebyly vypnuty a „fungují normálně“.

Analytici se však domnívají, že našli příčinu tohoto problému – čínský zákon o ochraně osobních údajů, který vstoupil v platnost 1. listopadu. Nová legislativa totiž vyžaduje, aby společnosti, které zpracovávají data, získaly souhlas vlády předtím, než mohou nechat osobní údaje opustit čínskou půdu. Peking se totiž obává, že by tyto údaje mohly skončit v rukou zahraničních vlád, které by data mohly zneužít.

Podle Anastassise Tourose, vedoucího týmu sítě AIS ve společnosti Marine Traffic, mohou čínští poskytovatelé údajů informace z opatrnosti zadržovat, a to i přesto, že se zákon o přenosu údajů o lodích nezmiňuje.

Dodavatelské řetězce pod tlakem

S blížícími se Vánocemi by ztráta informací z pevninské Číny, kde se nachází šest z deseti nejrušnějších kontejnerových přístavů na světě, mohla způsobit další problémy již tak zasaženému lodnímu průmyslu. Dodavatelské řetězce jsou letos pod tlakem, protože silně přetížené přístavy se snaží udržet krok s rychle rostoucí poptávkou po zboží a také se stále vyrovnávají s následky pandemie.

Snaha Číny udržet si absolutní kontrolu nad všemi údaji a informacemi v rámci svých hranic není překvapivá, protože prezident Si Ťin-pching pokračuje v posilování dominance vládnoucí komunistické strany. Země usiluje o ekonomickou soběstačnost, protože čelí vnějším hrozbám, jako jsou americké sankce na klíčové technologie.

Někteří vrcholní představitelé Pekingu se nedávno snažili potlačit obavy světových investorů, že se země uzavírá před světem, tím, že tvrdili, že Čína pouze upřednostňuje národní bezpečnost a o izolaci se nejedná.

Veřejnost se snažil ujišťovat například i čínský viceprezident Wang Čchi-šan, který je považován za blízkého Siova spojence, když na Fóru nové ekonomiky agentury Bloomberg v Singapuru řekl, že Čína se nebude „vyvíjet izolovaně od zbytku světa“.

Snahy Číny o udržení národní bezpečnosti za cenu neposkytování dat však mohou dodavatelský řetězec přijít velmi draho a k izolaci Číny od zbytku světa značně přispívají. Země je totiž naprosto klíčovým hráčem, co se lodní dopravy týče a hladký průběh dodávaní zboží do celého světa, o který podle vládních představitelů údajně sama usiluje, v poslední době značně komplikuje.

Kromě momentálních potíží s poskytováním dat a trackování lodí v jejích vodách totiž situaci na dodavatelském trhu nenahrává ani čínská přísná politika ohledně covidu, kdy země zavádí dlouhé karantény pro námořníky, či uzavírá své přístavy kvůli jednomu jedinému případu nákazy koronavirem.

Autor:
  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Zastropování dotací by bylo pro české zemědělce smrtící, říká ministr Výborný

29. března 2024

Kdyby se Česká republika rozhodlo tzv. zastropovat zemědělské dotace, musela by je zastavit na...

Nukleární restart. V USA poprvé vracejí do provozu uzavřenou jadernou elektrárnu

29. března 2024  14:34

K jaderné elektrárně Palisades u Michiganského jezera to z Chicaga trvá autem dvě hodiny. Spuštěna...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...