Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Čína dělá dodavatelům další vrásky. Přestala poskytovat údaje o poloze lodí

  9:50
Snaha Číny se izolovat od světa a její nedůvěra v zahraniční instituce ještě více zhoršuje situaci dodavatelského řetězce. Lodě v čínských vodách totiž přestaly být viditelné na sledovacích systémech a rejdařské společnosti tak nemají přesné informace o jejich poloze, což velmi komplikuje logistiku dodávek ve vytíženém předvánočním období.

Lodní a námořní doprava patří k největším znečišťovatelům ovzduší na světě. Na vrub tankerů a nákladních lodí připadají necelá tři procenta světových emisí, přibližně jedna miliarda tun emisí oxidu uhličitého. Pomocí námořní dopravy se dnes přepravuje přibližně 90 procent veškerého nákladu a zboží. | foto: Shutterstock

Analytici tvrdí, že pokles lodní dopravy začali zaznamenávat koncem října, kdy se Čína připravovala na přijetí právních předpisů upravujících ochranu osobních údajů.

Společnosti poskytující údaje o lodní dopravě jsou obvykle schopny sledovat lodě po celém světě, protože jsou vybaveny vysílačem automatického identifikačního systému neboli AIS.

Tento systém umožňuje lodím odesílat informace, jako je poloha, rychlost, kurz a název, do stanic, které jsou umístěny podél pobřeží, pomocí vysokofrekvenčního rádia. Pokud je loď mimo dosah těchto stanic, mohou být informace vyměňovány prostřednictvím satelitu.

Dodavatelská krize zesiluje. Čína nařizuje námořníkům i sedm týdnů karantény

Podle dat poskytovatele údajů o globální lodní dopravě VesselsValue se však za poslední tři týdny počet lodí, které vysílají signály z Číny, jež je v lodní dopravě klíčovou zemí, snížil téměř o 90 procent. „V současné době pozorujeme snížení počtu pozemních signálů AIS v Číně,“ uvedla Charlotte Cooková, hlavní obchodní analytička společnosti VesselsValue.

Čínské ministerstvo zahraničních věcí však webu CNN Business sdělilo, že stanice AIS podél čínského pobřeží, které jsou legálně vybudovány v souladu s mezinárodními smlouvami, nebyly vypnuty a „fungují normálně“.

Analytici se však domnívají, že našli příčinu tohoto problému – čínský zákon o ochraně osobních údajů, který vstoupil v platnost 1. listopadu. Nová legislativa totiž vyžaduje, aby společnosti, které zpracovávají data, získaly souhlas vlády předtím, než mohou nechat osobní údaje opustit čínskou půdu. Peking se totiž obává, že by tyto údaje mohly skončit v rukou zahraničních vlád, které by data mohly zneužít.

Podle Anastassise Tourose, vedoucího týmu sítě AIS ve společnosti Marine Traffic, mohou čínští poskytovatelé údajů informace z opatrnosti zadržovat, a to i přesto, že se zákon o přenosu údajů o lodích nezmiňuje.

Dodavatelské řetězce pod tlakem

S blížícími se Vánocemi by ztráta informací z pevninské Číny, kde se nachází šest z deseti nejrušnějších kontejnerových přístavů na světě, mohla způsobit další problémy již tak zasaženému lodnímu průmyslu. Dodavatelské řetězce jsou letos pod tlakem, protože silně přetížené přístavy se snaží udržet krok s rychle rostoucí poptávkou po zboží a také se stále vyrovnávají s následky pandemie.

Snaha Číny udržet si absolutní kontrolu nad všemi údaji a informacemi v rámci svých hranic není překvapivá, protože prezident Si Ťin-pching pokračuje v posilování dominance vládnoucí komunistické strany. Země usiluje o ekonomickou soběstačnost, protože čelí vnějším hrozbám, jako jsou americké sankce na klíčové technologie.

Někteří vrcholní představitelé Pekingu se nedávno snažili potlačit obavy světových investorů, že se země uzavírá před světem, tím, že tvrdili, že Čína pouze upřednostňuje národní bezpečnost a o izolaci se nejedná.

Veřejnost se snažil ujišťovat například i čínský viceprezident Wang Čchi-šan, který je považován za blízkého Siova spojence, když na Fóru nové ekonomiky agentury Bloomberg v Singapuru řekl, že Čína se nebude „vyvíjet izolovaně od zbytku světa“.

Snahy Číny o udržení národní bezpečnosti za cenu neposkytování dat však mohou dodavatelský řetězec přijít velmi draho a k izolaci Číny od zbytku světa značně přispívají. Země je totiž naprosto klíčovým hráčem, co se lodní dopravy týče a hladký průběh dodávaní zboží do celého světa, o který podle vládních představitelů údajně sama usiluje, v poslední době značně komplikuje.

Kromě momentálních potíží s poskytováním dat a trackování lodí v jejích vodách totiž situaci na dodavatelském trhu nenahrává ani čínská přísná politika ohledně covidu, kdy země zavádí dlouhé karantény pro námořníky, či uzavírá své přístavy kvůli jednomu jedinému případu nákazy koronavirem.

Autor:
  • Nejčtenější

Každý by měl v 18 letech dostat 20 tisíc eur, říkají němečtí vědci

Chudší polovina německých obyvatel zdědí něco málo, anebo vůbec nic. Němečtí výzkumníci přichází s nápadem, jak takovou...

Ani očkování nepomůže. Lidé ruší cesty do zahraničí, obávají se karantény

Rychle se šířící varianta omikron přiškrtila křehké oživení cestovního ruchu. Turisté ve velkém ruší plánované cesty do...

Nebývalá věc. Už v polovině ledna jsou evropské zásobníky plynu poloprázdné

Naplněnost evropských zásobníků plynu ve středu klesla pod 50 procent. Jde o rekord, většinou se zásoby dostanou pod...

Doplatí stavebko na škrty v rozpočtu? Ekonomové jsou pro zrušení podpory

Ministerstvo financí v současné době pracuje na novém státním rozpočtu pro rok 2022. Zbyněk Stanjura, který v jeho čele...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Energetické plány jsou utopie, Evropa z nich vycouvá, říká odborník

Premium Mezi lidmi z energetické branže zavládlo začátkem roku rozčarování. Evropská komise zveřejnila návrh taxonomie, určitý...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Komárkova firma vstupuje na americkou burzu. Spojila se s další společností

Nadnárodní provozovatel loterií Allwyn Entertainment, dříve Sazka Entertainment, který patří do skupiny KKCG...

Djokovič koupil většinový podíl v dánské firmě, která vyvíjí lék na covid

Srbský tenista Novak Djokovič koupil většinový podíl v dánské biotechnologické společnosti QuantBioRes, která vyvíjí...

Šéf, který přes Zoom vyhodil 900 lidí, se vrací do práce. Na dovolené se kál

Na začátku loňského prosince uspořádal zakladatel a generální ředitel společnosti Better.com Vishal Garg videohovor s...

Zakažme těžbu kryptoměn, navrhuje ruská centrální banka. Vzor vidí v Číně

Ruská centrální banka ve čtvrtek navrhla zákaz používání a těžby kryptoměn na ruském území. Kryptoměny podle ní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...