Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čínský luxus začíná být šik. Tamní generace Z se zamilovala do šperků

  18:00
Epidemie koronaviru způsobila, že v Číně za poslední měsíce raketově vzrostl zájem o šperky. Nejsou to ale tentokrát klenoty dovážené ze Západu, co především mladé Číňany generace Z táhne do prodejen, ale naopak domácí produkce. Zvýšený zájem o toto zboží probudila vlna patriotismu, výrobci toho umně využívají a obchody mladým vycházejí vstříc bohatou nabídkou.

Pobočka čínského klenotnictví Chow Tai Fook na singapurském letišti Jewel Changi (31. prosince 2012) | foto: Profimedia.cz

Největší čínský maloobchodní prodejce klenotů, společnost Chow Tai Fook, vznikl již v roce 1929. Malý zlatnický krámek založený ve městě Kuang-čou se během let rozrostl v úspěšnou milionovou společnost, které se někdy přezdívá Tiffany‘s Východu. 

Firma zalistovaná na hongkongské burze za koronaviru vydělává více než kdy jindy. Její maloobchodní příjmy stouply jen v období mezi loňským dubnem a zářím o bezmála 80 procent na částku 5,7 miliard dolarů (118 miliard korun). Zároveň firma úspěšně rostla i na pevninské Číně, a to dokonce o 82 procent. Informaci přinesl portál Finacial Times.

Klenotnictví Chow Tai Fook má na úspěch vlastní recept a zaměřuje se především na mladé zákazníky. Chytře totiž využilo zvýšeného nárůstu zájmu Číňanů generace Z o domácí produkci klenotů. Jde především o draky, fénixe či další tradiční čínské motivy. 

„Právě generace Z je jedna ze skupin zákazníků, kteří u nás nyní utrácejí nejvíc,“ říká Čchan Saj-čche, jednatel klenotnického maloobchodního řetězce. „Spousta z nich ještě nemá rodiny, a tak si užívají života, který byl generaci jejich rodičů odepřen, nemohli si ho dovolit,“ dodává.

Firma započala svoji úspěšnou expanzi díky čínské politice jednoho dítěte, kterou stát prosazoval mezi lety 1980 až 2015 s cílem snížit vzrůstající populaci v zemi. Ta nakonec způsobila, že rodiny střední třídy s jedním dítětem měly najednou peníze nazbyt. A dětí z takových rodin je momentálně ve dvousetmilionové Číně 15 procent, soudí odhady.

Vlna zájmu lidí o blýskavé předměty má však nyní na rozdíl od minulých let novou podobu. Mladí teď dávají přednost domácím výrobkům před těmi zahraničními. V Číně se dokonce pro tento jev, kdy domácí luxusní zboží začíná být šik, vžil termín Kuo-čchao. 

Generace Z

Je známa také jako generace M anebo internetová generace či děti nového tisíciletí. Je to společný název pro skupinu lidí narozených od poloviny 90. let dvacátého století do roku 2012. Vyrostla na internetu, který začal být po roce 1991 stále více dostupný. 

Generace Z se vyznačuje životem online, žije v rychlém tempu, ráda okamžitě sdílí myšlenky a poznatky na různá témata pomocí různých médií a produktů.

wikipedia.org

„Mladí Číňané se nyní zamilovali do tradičních domácích výrobků a ať už je to jenom móda, nebo ne, musíme toho co nejvíc využít,“ říká jednatel klenotnictví. Jen mezi loňským dubnem a zářím stoupl podle údajů jeho společnosti zájem o šperky mezi mileniály a generací Z o více než polovinu v porovnání s předchozím obdobím. Nejvíc táhne především zboží spjaté s čínským kulturním dědictvím.

Specializace klenotnictví Chow Tai Fook na dosažitelný luxus a řemeslně ne tolik náročné zlaté předměty, jako jsou náramky, přívěsky nebo náušnice, jejichž cena nepřevyšuje deset tisíc jüanů, tedy asi 32 tisíc korun, se firmě vyplácí. 

Trh s luxusním zbožím se podle studií společnosti Bain & Co mezi lety 2019 a 2021 zdvojnásobil a dosáhl obratu ve výši 69 miliard dolarů (1,4 bilionu korun). Na všech obchodech země se tento segment podílel 21 procenty. To vše v době, kdy se tentýž trh v Evropě, Japonsku a zbytku Asie dosud nevzpamatoval z pandemie a předcovidových výsledků ani zdaleka nedosáhl.

„Zájem o luxusní zboží na pevninské Číně bude růst i nadále,“ soudí profesor Sien-čch’ Taj z univerzity v Hongkongu. Podle něj velký zájem zákazníků potrvá ještě nejméně dalších pár let, zvláště nepomine-li příklon generace Z k nákupům online. 

„Tato generace miluje klenoty a její touha stát se součástí čínského kulturního dědictví bude se současnými problémy světa jen stoupat,“ dodává. Podle něj tito lidé milují nakupování online, protože se narodili v digitální době.

Firma nyní rozhodla o další velkolepé expanzi. Do roku 2025 chce otevřít v zemi dva tisíce nových obchodů. Růst by se měl tentokrát týkat především menších měst, kde je střední třída v současnosti na postupu. 

Klenotnictví Chow Tai Fook má nyní v 650 městech po celé pevninské Číně více než pět tisíc obchodů. Plně naplňuje představy čínského prezidenta a generálního tajemníka Ústředního výboru Komunistické strany Číny Si Ťin-pchinga o „společném blahobytu“, sociálních reformách a boji proti korupci, uzavírá Financial Times.

Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Dobré zprávy ze Španělska. Olivy se dočkaly vláhy, olej by mohl zlevnit

25. dubna 2024  14:19

Sucho a neúroda vyhnaly loni ceny olivového oleje na rekordní úrovně. Ve Španělsku, které je jeho...

Česko díky členství v EU zbohatlo. Poláci z něj ale vytěžili víc, říká analýza

25. dubna 2024  11:38

Za dvacet let od vstupu Česka do EU se podařilo zvýšit životní úroveň vyjádřenou v HDP na obyvatele...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...