Ústup z dřívější slávy japonských automobilek je v poslední době patrný hlavně v Číně, která se řadí k největším automobilovým trhům na světě. Tamní showroomy totiž čím dál rychleji zaplavují nové čínské elektromobily, které navíc tamní spotřebitelé vyhledávají. Odborníci říkají, že podobný scénář se dá očekávat i v dalších asijských ekonomikách, píše agentura Bloomberg.
Její experti spočítali, že japonské automobilky mezi lety 2019 a 2024 ztratily v Singapuru, Malajsii, Indonésii, Thajsku a v Číně největší tržní podíl ze všech světově významných výrobců aut. Přitom v jihovýchodní Asii byla loajalita k japonským značkám do roku 2019 extrémně silná.
Čínské automobilky ovládnou do roku 2030 třetinu globálního trhu, tvrdí studie |
Za posledních pět let se podíl nově prodaných japonských aut třeba v Thajsku nebo Singapuru snížil z 50 na 35 procent. Podobná data platí třeba také pro Indonésii. Zvlášť značné ztráty hlásí Toyota, která v roce 2023 pro thajský a indonéský trh vyrobila v roce 2023 asi 10 procent z celkových 10 milionů vyprodukovaných automobilů. Tyto výsledky se navíc budou další léta pravděpodobně dál zhoršovat.
V krizi je i Nissan
Možná ještě větší problémy než Toyota hlásí v jihovýchodní Asii Nissan. Agentura Bloomberg dokonce píše, že tyto vozy se s trochou nadsázky stávají na tamních silnicích ohroženým druhem. Projevuje se to i na ziskovosti této značky, která za poslední měsíce prudce poklesla. Odbyt není dostatečný a automobilka začíná rušit pracovní místa.
Například na indonéském trhu se poslední měsíce daří hlavně čínské automobilce BYD. Největší oblibě se na tomto trhu těší hlavně model Seal, elektrický hatchback střední třídy, jehož cena začíná asi na 40 tisících amerických dolarech (asi 920 tisíc korun). I proto BYD plánuje v jihovýchodní Asii nadále rozšiřovat své výrobní kapacity.
Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet |
K hlavním problémům japonských automobilek se řadí pomalý přechod na elektrická vozidla, píše Bloomberg. Právě v této oblasti čínské firmy dominují a při pohledu do konkurence v podstatě nemají výraznějšího protivníka. Čínské automobilky nabízí i díky dobře fungujícím dodavatelským řetězcům velmi levné baterie, kterým nemohou ostatní podniky ani zdaleka konkurovat.
Začátkem letošního roku Toyota představila první prototypy takzvaného uhlíkově neutrálního spalovacího motoru, který by mohl do budoucna zdokonalit její hybridní technologii, na kterou v posledních letech vsází. Ostatní japonské značky jako Nissan, Honda či Mitsubishi mezitím pracují na vytvoření funkčních partnerství, které mají vést k dlouhodobé spolupráci na vývoji softwaru a celkové infrastruktury pro produkci elektromobilů.
Japonská automobilová pověst v ohrožení
Podle statistických dat je jasné, že pověst Japonska jako globální automobilové velmoci se čím dál více zhoršuje. Ještě před dvaceti lety se tato země pyšnila asi pětinovým podílem na celosvětové výrobě aut, nyní tato hodnota klesla asi na 11 procent.
Karta se obrací. EU láká čínské firmy, aby sdílely technologie s Evropou |
Na rychlý rozmach čínských aut reagují další státy rostoucími celními bariérami. I na tyto výzvy ale dokážou čínské podniky reagovat. Snaží se totiž o lokalizaci výroby, čímž se automobilky jako BYD rychle rozšiřují do celého světa. V blízké době se očekává velký rozmach čínských aut i na evropském území, Blízkém východě, Africe i v již zmíněné jihovýchodní Asii, uzavírá Bloomberg.