Organizace otestovala a ohodnotila řadu oblíbených chytrých zařízení, aby jim poskytla skóre ochrany soukromí podle toho, jaké žádosti o přístup k datům podaly. Uvedla, že shromažďování dat často přesahovalo to, co bylo nezbytné pro funkčnost produktu, napsal britský portál The Independent.
Otestovala například tři horkovzdušné fritézy, které se stále častěji stávají základem britských kuchyní, z nichž každá požadovala znát přesnou polohu uživatele a také povolení nahrávat zvuk do telefonu uživatele prostřednictvím připojené aplikace.
Avast musí v USA zaplatit pokutu 386 milionů korun, prodával data o uživatelích |
Organizace uvedla, že například fritéza společnosti Xiaomi používala aplikaci, která byla propojena se sledovacími nástroji Facebooku a zároveň s reklamní sítí spojenou s TikTokem. Kromě toho, v závislosti na lokalitě, byla také propojena s čínským technologickým gigantem Tencent.
Fritéza Xiaomi, stejně jako fritéza čínské firmy Aigostar, navíc odeslaly osobní údaje lidí na servery v Číně, ačkoli to bylo označeno v oznámení o ochraně osobních údajů, zjistila spotřebitelská organizace.
Chytré hodinky i televizory
Upozornila také na chytré hodinky Huawei Ultimate, které požadují devět povolení, včetně přesné polohy, možnosti nahrávat zvuk, přístupu k uloženým souborům a možnosti vidět všechny ostatní nainstalované aplikace.
Společnost Huawei organizaci Which? odpověděla, že tato povolení byla opodstatněná a že žádná uživatelská data nebyla použita pro marketingové nebo reklamní účely.
Otestovány byly i televizory a reproduktory. Organizace uvedla, že reproduktor Bose Home Portable je „nacpaný“ sledovači, včetně Facebooku, Googlu a digitální marketingové firmy Urbanairship.
Přistihli Xiaomi, jak odesílá data z mobilů zákazníků na své servery |
„Náš výzkum ukazuje, jak jsou výrobci chytrých technologií a firmy, se kterými spolupracují, v současnosti schopni shromažďovat data od spotřebitelů, často bez jakýchkoliv zábran, a také s malou nebo žádnou transparentností,“ uvedl šéfredaktor magazínu Which? Harry Rose.
Britský regulátor ICO, který se zabývá ochranou osobních údajů a právy na informace, uvedl, že nejnovější testy „ukazují, že mnoho produktů nejen nesplňuje naše očekávání v oblasti ochrany dat, ale také očekávání spotřebitelů“.
„Chytré produkty o nás vědí hodně – s kým žijeme, jakou hudbu máme rádi, jaké léky užíváme a mnoho dalšího. Proto je životně důležité, aby spotřebitelé důvěřovali výrobcům chytrých produktů, že jejich informace používají bezpečně a způsobem, který očekávají,“ zmínila Slávka Bieliková z ICO.
Temu sbírá příliš mnoho dat, o aplikaci se zajímá úřad pro kyberbezpečnost |
Regulátor už podle jejích slov pracuje na nových pokynech pro výrobce chytrých produktů, které budou zveřejněny na jaře 2025.
Portál The Independent požádal o vyjádření i jednotlivé společnosti. Firma Xiaomi uvedla, že „respektování soukromí uživatelů vždy patřilo mezi základní hodnoty Xiaomi, což zahrnuje transparentnost, odpovědnost, uživatelskou kontrolu, bezpečnost a dodržování právních předpisů.“ Společnost také dodala, že neprodává žádné osobní údaje třetím stranám.
„Huawei bere soukromí spotřebitelů neuvěřitelně vážně. Aby byly chytré hodinky užitečnými partnery v oblasti životního stylu a zdraví/fitness, vyžadují oprávnění k přístupu k řadě osobních údajů. Jak u zařízení při nastavování, tak u doprovodné aplikace Huawei Health máme jasno, jaká oprávnění jsou vyžadována a proč. Uživatelé mají nad nimi plnou kontrolu, mohou je kdykoliv zapnout nebo vypnout,“ reagovala společnost.
Firmy Aigostar a Bose se ke studii nevyjádřily.