Za rostoucím trendem stojí především rozvíjející se trhy v zemích, jako je Čína, Indie nebo Saúdská Arábie. „Rozrůstá se zde střední třída, čímž přibývá nových spotřebitelů, kteří mají o cestování ve volném čase zájem,“ uvedla pro Bloomberg Lara Koslowová, generální ředitelka a jedna z autorek výzkumu poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG).
Na cestě stát se zemí s nejvyššími výdaji za volný čas je podle Koslowové Čína, kde se očekává nárůst o více než deset procent ročně. Sedmdesát procent cestovatelů z Asie navíc oproti Američanům přidává rekreační prvky i ke svým pracovním cestám.
Cestovní ruch na vzestupu. Evropa vede, Blízký východ láme rekordy![]() |
Většinu poptávky stále představují vnitrostátní cesty v rámci domovského státu, roste ovšem i počet zahraničních výjezdů. Podle BCG by se rozvoj zahraničního cestovního ruchu měl v příštích letech více než ztrojnásobit a to z 425 miliard dolarů (téměř devět bilionů korun) na přibližně 1,4 bilionů dolarů (29,4 bilionů korun). Pro představu to odpovídá nárůstu počtu přenocování z téměř dvou miliard na pět.
Podle Světové rady pro cestování a cestovní ruch (WTTC) dosáhne tento průmysl do konce letošního roku 11,7 bilionů dolarů, tedy 245 bilionů korun, což představuje přes deset procent celosvětového HDP. S tím souhlasí i společnost BCG, která ve svém výzkumu nezohledňuje současná rizika obchodních válek a geopolitických konfliktů.
Stát chce nalákat víc cizinců, hlavně Číňanů. Na cestovní ruch dá miliardu a půl![]() |
„Cestovní ruch je odolný a jeho rostoucí trend trvá už delší dobu. Situace je v tuto dobu nejistá, což vede lidi především k tomu, že si rezervují cesty na poslední chvíli,“ řekla Koslowová.
Lidé zkrátka touží po zážitcích. Díky změně životního stylu, flexibilní pracovní době a stárnoucí populaci už necestují pouze páry nebo tradiční „čtyřčlenné“ rodiny. Stále populárnější začíná být vícegenerační i solo cestování, uzavírá Bloomberg.