Carrefour nově označuje nálepkou s textem „Tento produkt má menší objem nebo hmotnost, takže jeho skutečná cena od dodavatele je vyšší“ celkem 26 produktů. Jde o trik, který výrobci používají jako méně nápadnou alternativu ke zvyšování ceny. Používá se pro něj termín shrinkflation, česky smrskflace a používají ho i tuzemští výrobci a obchodníci.
Varovnou nálepku Carrefour dává například ke studenému čaji značky Lipton, který se prodává v lahvích o objemu 1,25 litru namísto původních 1,5 litru – což odpovídá efektivnímu zdražení o 17 procent. Reuters uvádí i další příklady: čokoládu Lindt, kojenecké mléko Guigoz nebo zmrzlinový dort Viennetta. Jejich výrobci, Nestlé, PepsiCo a Unilever, na dotazy agentury nereagovali, nebo se odmítli vyjádřit.
Francouzské řetězce nabídnou potraviny za nízké ceny. Dohodly se s vládou![]() |
„Cílem naší akce je říci výrobcům, aby přehodnotili své cenové politiky,“ vysvětlil agentuře Stefen Bompais, ředitel klientské komunikace Carrefouru. Generální ředitel firmy Alexandre Bompard, který také vede oborovou asociaci FDC, už dříve upozorňoval, že výrobci nespolupracují při snahách snížit ceny tisíců položek, a to navzdory klesajícím cenám jejich vstupů.
Tlak na výrobce, aby snížili ceny, především potravin, vyvíjejí i politici. Ministr financí Bruno LeMaire kvůli tomu o v červenci svolal zástupce 75 z nich. Na konci prázdnin pak prezentoval dohodu, podle níž výrobci dobrovolně zmrazí ceny, nebo je dokonce sníží. Právě zmíněné tři výrobce, vůči nimž především míří akce Carrefouru, však ministr prezentoval jako nespolupracující.
V souvislosti s akcí Carrefouru Reuters připomíná stížnosti spotřebitelských organizací, podle nichž trik se zmenšováním balení používají také takzvané privátní značky velkých řetězců, mezi nimi právě i Carrefour.