Automobilky FCA a PSA mají všechny předpoklady pro ideální manželství

aktualizováno 
„Každý, kdo je zapálený pro automobilový průmysl, dojde k závěru, že přišla doba, kdy má energii a chuť být číslem jedna,“ řekl 14. srpna 2013 v rozhovoru Carlos Tavares, tehdejší druhý nejvyšší muž automobilky Renault. Za dva týdny byl bez práce. Teď se na vrchol dostal z druhé strany, v čele PSA.

ilustrační snímek | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

„Mé zkušenosti by byly dobré pro kteroukoliv automobilku,“ řekl si Tavares tehdy o nabídky. Teď jich bude řídit patnáct. Tolik značek se propojí fúzí koncernů FCA a PSA. Carlos Tavares tak ještě posílí své postavení, stane se vládcem globálního koncernu a potvrdí, že je možná jedním z nejschopnějších manažerů v autoprůmyslu dneška.

„Dochází tak k naplnění snu bývalého generálního ředitele FCA Sergia Marchionneho, který před rokem náhle zemřel, připomíná magazín Autoweek. Jenže i když to tak nevypadá. Tentokrát podle informací ze zákulisí nehledal nevěstu opelichaný italsko-americký playboy, ale naopak by ráda ženicha rozkvétající francouzská kráska.

FCA

  • značky: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Ram, Maserati, prodává díly a služby pod značkou Mopar a působí v oblasti komponentů a výrobních systémů pod značkami Comau a Teksid
  • počet továren: 102
  • počet zaměstnanců: 199 tisíc 
  • obrat 2018: 110 miliard eur
  • prodaných aut 2018: 4,8 milionu

PSA

  • značky: Peugeot, Citroen, Ds Automobiles, Opel, Vauxhall, prostřednictvím značky Free2Move poskytuje různorodou nabídku služeb konektivity a mobility. 
  • počet továren: 45
  • počet zaměstnanců: 211 tisíc (68.tisíc ve Francii)
  • obrat 2018: 74 miliard eur
  • prodaných aut 2018: 3,9 milionu (90 % v Evropě)

Carlos Tavares už začátkem letoška naznačoval, že se rozhlíží po dalších partnerech ke spolupráci. Kromě dominantní Evropy, kde PSA prodá 80 procent produkce, je automobilka silná také v Asii. 

Podle strategického plánu „Push to Pass“, se kterým Tavares firmu úspěšně obrodil a dnes pracuje na ozdravení Opelu, je teď další prioritou růst na mimoevropských trzích. PSA chce vrátit Opel do Ruska a uvést značku Citroën na indický trh. 

Tavares ale hlavně hledal někoho, kdo by mu pomohl s hlavním úkolem - návratem do USA. Mimoevropské trhy mají časem tvořit až polovinu prodejů PSA. Už tehdy se mluvilo o tom, že byl Tavares na námluvách v Amsterdamu, kde má FCA sídlo.

Italsko-americký koncern je prezentován jako příklad úspěšného spojení evropské a americké firemní kultury - fanfarónského Fiatu s hřmotným Chryslerem. FCA a PSA jsou navíc dlouholetými partnery, kteří sdílejí užitkové modely (Fiat Ducato, Peugeot Boxer a Citroën Jumper), automobilky oznámily další prodloužení této spolupráce do roku 2023 v půlce letošního února, teď se tedy spolupráce prohloubí a bude to napořád.

Rváč, co umí zázraky

PROFIL

Carlos Tavares bude vládnout patnácti automobilovým značkám, více o schopném manažerovi čtěte zde

Loga Fiatu a Peugeotu
Carlos Tavares, generální ředitel koncernu PSA

Po aféře s neúspěšnými námluvami před půl rokem s Renaultem vzalo vše rychlý spád, oznámení o tom, že se dozorčí rady automobilek FCA a PSA dohodly na fúzi, je jak blesk z čistého nebe.

Naplní se tak mantra Sergia Marchionneho: „Jedinou cestou k přežití bude pro firmy vyrábět více než 5,5 milionu vozů ročně,“ řekl kdysi a v nadcházejících sezonách, které budou velmi náročné kvůli obrovským změnám v autoprůmyslu (emise, elektromobilita) a politice (brexit, Trumpova cla...), budou potřeba spojené síly a pevný základ klíčové.

„Bylo jasné, že FCA bude pokračovat v hledání partnera, s jehož pomocí dokáže lépe čelit poklesu prodeje a nedostatku prostředků na obrovské investice do vývoje elektricky poháněných a autonomních vozidel. Z nabízejících se možností se dohoda mezi PSA a FCA zdá být nejlogičtější a nejperspektivnější, byť ne bezproblémová,“ uvádí magazín Autoweek.

Spojením může FCA získat přístup k moderním platformám společnosti PSA, což by jí pomohlo splnit nové emisní limity a elektrifikovat své modely. PSA Group zas může využít obchodního zázemí Chrysleru v zámoří. Ten může také nabídnout zkušenosti s vývojem systémů autonomního řízení, na kterém spolupracuje s Googlem (divize Waymo).

„Tavares v Opelu dosáhl zisk tím, že v Německu omezil výdaje na vývoj a konsolidoval aktivity PSA ve Francii. Podobný krok, a to v mnohem větším rozsahu, by bylo potřeba uskutečnit s Fiatem, nicméně je jisté, že v Itálii podobná opatření narazí na tvrdý odpor. Čeká ho i řešení kritické situace prémiových značek Alfa Romeo a Maserati,“ upozorňuje Autoweek.

Fotogalerie

„Spojení s PSA otevře pro FCA přístup k modulární víceenergetické platformě CMP francouzské skupiny PSA, která umožňuje aplikaci nejen spalovacích motorů, ale i hybridního nebo plně elektrického pohonu,“ vysvětluje Autoweek. 

PSA aktuálně rozjíždí výrobu technicky spřízněných modelů Peugeot 208 a Opel Corsa, které razí novou filozofii: konvenčně stavěné auto umožňuje zastavět do flexibilní platformy EMP 2 klasický spalovací motor nebo elektrický pohon. Už se dokonce objevují spekulace, že by se k nim mohlo přidat trojče v podobě nového Fiatu Punto, zástupce této kategorie italské automobilce aktuálně citelně chybí.

Na vývoji platformy CMP se podílela i automobilka Dongfeng, která je jedním z hlavních akcionářů PSA. Čínská značka v roce 2014 svým kapitálovým vstupem pomáhala francouzský koncern zachránit. Dongfeng Motor v PSA vlastní 12,2 % akcií a 19,5 % hlasovacích práv. „Objevují se úvahy, že by Dongfeng mohl svůj podíl prodat, aby se předešlo problémům s americkými regulačními orgány vzhledem k americko-čínské obchodní válce. Na druhou stranu ale může být čínská automobilka největším vítězem plánované fúze a posílit své postavení,“ uvádí Autoweek.

Úspora peněz

Spojením dvou koncernů má vzniknout čtvrtý největší výrobce aut na světě (po VW, alianci Renault-Nissan-Mitsubishi a Toyotě a před GM) s hodnotou zhruba 50 miliard dolarů(1,1 bilionu korun). Firmy se dohodly, že budou usilovat o úplné sloučení formou fúze rovných, akcionáři obou podniků budou v nově vytvořené společnosti vlastnit po 50 procentech.

Ve společném prohlášení automobilky uvedly, že sloučená firma bude schopna sdílet náklady na vývoj elektrických a autonomních vozů a sdílet automobilovou technologii, díky čemuž ušetří peníze. Spojením by obě společnosti měly ročně uspořit 3,7 miliardy eur (94,4 miliardy korun), aniž by musely zavírat továrny. Roční tržby sloučeného podniku by měly dosáhnout 170 miliard eur, prodej aut by se měl pohybovat kolem 8,7 milionu ročně. Při svém vzniku by měly být marže nového subjektu jedny z největších na trzích, kde působí, zejména díky významu FCA v Severní a Latinské Americe a skupiny PSA v Evropě.

Sloučená skupina bude mít sídlo v Nizozemsku. Předsedou správní rady se stane John Elkann z FCA a Carlos Tavares bude generálním ředitelem celé skupiny. S akciemi sloučené firmy se má obchodovat na burzách v Paříži, Miláně a New Yorku.

Automobilky zdůraznily, že nepočítají s uzavíráním jakýchkoliv výrobních podniků. Šéf FCA Mike Manley to zdůraznil ve svém dopise, který adresoval zaměstnancům skupiny a kde zdůraznil, že je téměř deset let pojí s Tavaresem přátelství. Italský magazín Quattroruote uvádí, že fúzi podporuje i to, že vztahy mezi rodinami Peugeotů (jeden ze tří největších podílníků PSA) a Agnelliů (vlastní 29,2 % akcií ve FCA a v PSA-FCA má mít 14,5 %) jsou dlouhodobě skvělé.

„Jsem potěšen příležitostí spolupracovat s Carlosem a jeho týmem na této fúzi, která bude pro naše odvětví velmi důležitá. Se skupinou PSA již dlouhodobě úspěšně spolupracujeme a jsem přesvědčen, že spolu s našimi skvělými týmy můžeme vytvořit klíčový subjekt globální mobility na světové úrovni,“ okomentoval Mike Manley.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Cla na auta z EU se opět nekonají. Trump je nejspíš plánuje znovu odložit

Americký prezident Donald Trump tento týden nejspíš oznámí, že o další půlrok odkládá rozhodnutí o zavedení dovozních...

Hodinky za 700 milionů. Pět minut stačilo v Ženevě na aukční rekord

V ženevské aukční síni Christie’s padla o víkendu rekordní suma za náramkové hodinky. Unikátní model švýcarského...

Plody brexitu. Britská ekonomika roste nejpomaleji za téměř deset let

Britská ekonomika roste nejpomaleji od roku 2010, hrubý domácí produkt se meziročně zvýšil o jedno procento. Na...

Potraviny z území okupovaných Izraelem budou označovány, řekl soudní dvůr EU

Na potravinách pocházejících z území okupovaných Izraelem musí být uveden údaj o konkrétním místu jejich původu, včetně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz