„Čaj je nápoj pro staré lidi,“ říká dvacetiletý Gillie Owen. Student z Londýna uvádí, že on a jeho přátelé dávají přednost vodě nebo syceným limonádám bez cukru.
Ani dvacetiletá Layba čaj nepije. „Nikdy mi ani nechutnal,“ říká pro BBC. „Myslím si, že chutná opravdu divně.“ Tento postoj je v ostrém kontrastu s přístupem jejích rodičů, kteří podle údajně čaj opravdu milují.
Konkurence nápojů
Minulý týden se po poklesu prodeje zhroutila jedna z nejstarších britských čajových firem Typhoo Tea. Tuto 120 let starou společnost zachránil výrobce elektronických cigaret Supreme, jehož šéf Sandy Chadha tvrdí, že chce pod touto značkou vyvíjet nové výrobky. Trh s čajem je podle něj v úpadku, Supreme se tak bude snažit oslovit mladší generaci, která dává přednost ledovým čajům a zdravějším nápojům.
Místo podhledů papírové pytle a čajové sáčky. Podívejte se na výrobu čaje![]() |
Podle analytiků společnosti NielsenIQ klesl objem prodeje čaje o 4,3 procenta ve srovnání se situací před dvěma lety. Nedávný průzkum společnosti Mintel také ukázal, že alespoň jednou denně pije čaj už jen necelá polovina národa – přesně 48 procent.
Kiti Soininenová, výzkumná pracovnice společnosti Mintel v oblasti potravin a nápojů, tvrdí, že tradiční čaj čelí silné konkurenci ovocných či bylinných nápojů. „Nabídka se mění, jsou tu bublinkové čaje, bylinné čaje, nebo třeba kombucha,“ potvrzuje Polina Jonesová z NielsenIQ.
Soininenová poukazuje i na obrovský rozdíl mezi prodejem čaje a kávy. „Prodej obyčejného čaje činil v roce 2023 377 milionů liber (11,4 miliardy korun), čímž zůstal daleko za instantní kávou s hodnotou téměř jedné miliardy liber (29,7 miliardy),“ říká.
Kvůli vysoké inflaci z posledních let navíc i milovníci čaje začali kupovat menší balení. V roce 1974 kupovala průměrná rodina 68 gramů čaje, tedy asi 30 sáčků, na osobu a týden. Podle vládních údajů se do roku 2023 toto množství snížilo na devatenáct gramů, tedy asi deset čajových sáčků, na osobu.
„O potenciální dlouhodobé hrozbě pro černý čaj vypovídá zejména to, že zatímco všechny věkové skupiny mají podobně vysokou spotřebu čaje brzy ráno a při snídani, mladší skupiny mnohem méně než starší sahají po tomto nápoji v pozdějších hodinách,“ uzavírá pro BBC Soininenová.