Rasistické a kulturně necitlivé, kritizují lidé novou reklamu Burger Kingu

  9:31aktualizováno  9:31
Burger King má za sebou další nepovedenou reklamní kampaň. Reklama s mužem, který se snaží jíst nový burger směšně obřími hůlkami, zesměšňuje podle uživatelů sociálních sítí asijskou kulturu. Řetězec rychlého občerstvení reklamu musí stáhnout.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Reklama novozélandského Burger Kingu na nový „vietnamský“ burger s názvem Vietnamese Sweet Chilli Tendercrisp Burger měla ukázat, jak se lidé ze Západu snaží konzumovat „asijskou“ specialitu. Řetězec ale narazil. Reklamní video, které bylo zveřejněno na Instagramu Burger Kingu na Novém Zélandu, bylo označeno za rasistické a kulturně necitlivé. Napsal o tom britský deník The Guardian.

Záběr z reklamy fastfoodu Burger King na Novém Zélandu, která pobouřila...

Záběr z reklamy fastfoodu Burger King na Novém Zélandu, která pobouřila zákazníky.

Reklama, která vůbec nevypadá, že by obsahovala něco vietnamského, vyzývá konzumenty k tomu, aby vzali své chuťové pohárky až do Ho Či Minova města. Video se sice rychle stalo virální, shlédlo jej přes 2,7 milionů uživatelů, ale příliš úspěchu s ním Burger King neměl. Podle uživatelů sociálních sítí se vysmívá hůlkám a asijským gastronomickým zvyklostem.

„Hůlky jsou opravdu k popukání,“ napsala na Twitteru ironicky novozélanďanka korejského původu Maria Mo Careyová, která byla mezi prvními, kdo na reklamu upozornil. „Mám po krk rasismu. Jakéhokoliv druhu. Ať už takového, který si dělá legraci z různých kultur, nebo takového, který střílí a vraždí ty, kteří se pokojně modlí ve svých svatyních. Řekněte ne každému z nich,“ vyzvala Mo Careyová. Měla tím na mysli incident, při kterém minulý měsíc střelec zabil padesát věřících ve dvou mešitách na Novém Zélandu.

Po vlně negativních reakcí byl příspěvek smazán. „Požádali jsme našeho franšízanta na Novém Zélandu, aby reklamu okamžitě odstranil,“ zaznělo v pondělí večer z centrály Burger Kingu. Potravinový řetězec se omluvil a přiznal, že reklama byla necitlivá a neodráží hodnoty značky, pokud jde o rozmanitost a inkluzi. Jiní kritici ale poukázali také na to, že sladká chilli omáčka, která je přísadou zmiňovaného burgeru, se mnohem častěji používá v sousedním Thajsku než ve Vietnamu.

Rasizmus se nevyplácí

Burger King je poslední západní značka, která byla obviněna ze zesměšňování asijských potravinářských zvyklostí. Rozhodně ovšem není první značkou, která byla popotahována za zesměšňování a trivializaci kultury asijských zemí ve svých marketingových materiálech.

V loňském roce byla italská módní značka Dolce & Gabbana obviněna z rasizmu a rasových sterotypů poté, co zveřejnila video na stránkách čínské sociální sítě Weibo. Na reklamním videu byl čínský model, který se snažil jíst pizzu, cannoli a špagety pomocí hůlek. Odpor v Číně byl tak obrovský, že některé čínské online obchody dokonce přestaly produkty této značky prodávat.

Jak připomněl deník South China Morning Post, pořádný přešlap se podařil v roce 2017 i kosmetické značce Dove. Ve své facebookové kampani použila scénu, kde se černá žena stala bílou. Implicitně se přitom dalo vytušit, že za to může právě mýdlo Dove. Akt přeměny sice poté proběhl ještě jednou ze zrzky na brunetku bílé pleti, ale pozdvižení na sociálních sítích už nebylo k zastavení.

Rasistická reklama by mohla být pro Burger King v Asii stejně nebezpečná. Řetězec rychlého občerstvení sice zatím nedokázal prorazit ve Vietnamu, v Asii je ale velmi populární jako největší americký potravinový řetězec v Malajsii a druhý největší v Thajsku a Indonésii. Společnost má navíc v plánu expandovat do tisíce nových poboček v Číně.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

Facebook začne testovat vlastní kryptoměnu, pracovně jí říká GlobalCoin

Ilustrační snímek

Facebook chce mít svou vlastní kryptoměnu. Provozovatel sociální sítě dokončuje plány na její vytvoření. Má se tak stát...

Tesco prodává maso z barbarských prasečích farem, tvrdí ochránci zvířat

Ilustrační snímek

Aktivisté obvinili Tesco, že podporuje týrání zvířat. Údajně prodává vepřové maso z thajských farem, které chovají...

Výrobce oceli British Steel je v likvidaci, zatím však zůstává v provozu

Značka British Steel v Scunthorpe, severní Anglii, v Británii (21. května 2019)

British Steel, druhý největší britský výrobce oceli, vstoupí do likvidace. Podle konkurzního správce však bude firma...

Najdete na iDNES.cz