Ministerstvo financí pochybení odmítá.
"Komise přezkoumala právní předpisy členských států v této oblasti a zjistila, že legislativa sedmi členských států není kompatibilní s pravidly EU týkajícími se seskupení pro účely DPH," uvedla Evropská komise. Kromě Česka unijní legislativu údajně porušuje ještě Nizozemsko, Irsko, Finsko, Švédsko, Velká Británie a Dánsko.
Ministerstvo financí podle Jakuba Haase z tiskového oddělení vyčká na předložení žaloby soudnímu dvoru a její zaslání. "Trváme však na tom, že příslušné články směrnice o DPH jsme transponovali do českého práva řádně a Česká republika tak splnila své povinnosti, neboť ze zmiňované směrnice zákaz účasti osob nepovinných k dani na skupinové registraci dle našeho názoru neplyne," uvedl.
Provinění českého státu spočívá v tom, že umožňuje, aby se seskupení pro platbu DPH mohly účastnit i osoby, které daň neplatí. Komise členské státy vyzývala, aby pravidla upravily, ale zatím marně. "Vzhledem k tomu, že v uvedených členských státech problémy přetrvávají, rozhodla se Komise předložit jejich věc Soudnímu dvoru EU," doplnila EK.
Pokud soud uzná, že Češi a další země unijní legislativu skutečně porušují, zatím jim žádné vyšší sankce nehrozí. Taková situace by nastala jen v případě, že by česká vláda případný rozsudek ignorovala a komise by ji zažalovala podruhé.
Další výtky směřují na dráhy
Další žaloba z Bruselu do Česka míří kvůli drahám. Evropská komise chjystá žalobu u evropské justice kvůli tomu, že nesprávně převedlo do svého práva pravidla týkající se liberalizace železniční dopravy. Ministerstvo dopravy chce počkat s vyjádřením, až obdrží oficiální oznámení od komise.
Česko v tomto směru není v 27členné EU osamoceno. Právní kroky kvůli špatnému převedení těchto pravidel, které měly země do svého práva začlenit již před řadou let, komise vede s celkem 13 státy bloku.
Komise v prohlášení neupřesnila, co přesně České republice vytýká. Obecně jen uvedla, že v těchto 13 případech, mezi nimiž je i ČR, šlo nejčastěji o to, že dané státy dostatečně nezajišťují nezávislost provozovatele železniční infrastruktury. V řadě případů také není odpovídajícím způsobem vyřešena otázka zpoplatnění přístupu k infrastruktuře, nebo chybí požadovaný regulační orgán.
"Nevíme zatím konkrétně, co nám komise vytýká, počkáme si na zaslání oficiálního stanoviska a pak se k tomu vyjádříme," uvedl mluvčí MD Karel Hanzelka.