Konec růžové daně: dámská i pánská holítka už stojí v britském Tesku stejně

  9:39aktualizováno  9:39
Britský řetězec Tesco po kritice veřejnosti i tlaku ze strany poslankyně srovnalo ceny dvoubřitých žiletek pro muže i ženy. I když jsou totožné a liší se jen barvou, dříve byly ty dámské dvakrát dražší. Právě žiletky se staly symbolem kampaně za to, aby zboží stálo pro obě pohlaví stejně.
(Ilustrační foto)

(Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Začátkem loňského roku publikovaly The Times studii, která mnohým ženám opět potvrdila to, na co běžně narážely v obchodech: stovky totožných produktů jsou v dámské verzi (která se často liší jen barvou) dražší než v pánské.

Celkem u v podstatě totožných, ale jinak naceněných produktů, spočítal britský list rozdíl v průměru 37 procent v neprospěch dámských verzí. Ve studii newyorského spotřebitelského úřadu, publikované o měsíc dříve, vyšel rozdíl tamních cen dokonce o 42 procent v neprospěch žen. Studie zároveň upozorňuje, že disproporce začíná už v dětství - dražší jsou i hračky v dívčím provedení.

Proč to tak je, obchodníci většinou důvěryhodně nezdůvodňují. Pravděpodobně je to většinou marketingový trik, který předpokládá, že část zákaznic si je zkrátka ochotna za dámskou verzi připlatit.

Kupovat modré nebo podepsat petici

Zákaznicím se tak nabízely dvě možné reakce, jak zvláštní cenovou nesrovnalost překonat: buď si začít kupovat produkty v levnější barvě, a tím tak ušetřit a zároveň tak snížit poptávku po drahé růžové, která by se měla promítnout do cenotvorby. Tuto cestu například doporučuje text US News.

Vzhledem k tomu, že některé výrobky se přeci jen liší (mají například jinou vůni), to ale nemusí být vždy řešení, které není na úkor spotřebitelských preferencí. Když se k tomu přidala frustrace některých žen z kontroverzní daně z tamponů a statistickému faktu, že vydělávají méně než muži, dostalo se v britském případě větší publicity druhé variantě: peticím a mediálním protestům proti cenové politice obchodníků.

Pro situaci se vžil již dříve používaný termín „pink tax“, tedy v překladu „růžová daň“ či volněji „růžová přirážka“. Vznikla například on-line petice podepsaná více než 40 tisíci lidmi, která tlačila na výrobce Boots, aby své naceňování změnil.

A dílčí úspěch se poměrně brzy dostavil. Jak informoval The Guardian, Boots se zavázal ke snížení cen u dvou výrobků zmíněných v petici - holítek a očního krému - a totéž doporučil obchodníkům, kterým zboží dodává. Následně Evropská unie a britská vláda slíbily dlouho požadované zrušení daně z tamponů (psali jsme zde).

Tesco: Pánských se prodá víc, tak byly levnější

Na stranu nespokojených spotřebitelek se přidala labouristická poslankyně Paula Sheriffová, která začala poté, co se vláda odmítla růžovou daní zabývat, vyvíjet tlak na největšího britského obchodníka Tesco.

Nyní - přibližně po roce od chvíle, kdy se pink tax stala v Británii propíraným tématem - i díky poslankyni padl jeden z největších symbolů celé kampaně. Tesco od Nového roku srovnalo ceny jednorázových dvoubřitých holítek. Zatímco růžové stálo 20 pencí za kus (6 korun a 20 haléřů), pánské bylo jen za 10 pencí.

„Na základě vnitřního přezkumu a debat s dodavateli jsme se rozhodli vyřešit rozdíl mezi cenou dámských a pánských jednorázových dvoubřitých holítek,“ oznámila poslankyni a zároveň redakci Guardianu manažerka řetězce Kari Danielsová s tím, že cena se upraví směrem dolů - obě verze tedy budou stát 10 pencí za kus.

Odpovědnost za to, že by Tesco zákaznice růžovým trikem naschvál bralo na hůl, ale ředitelka balených produktů odmítla. „V případě dvoubřitých holítek byl rozdíl způsoben tím, že pánské verze jsou vyráběny a prodávány ve výrazně větším množství, což snižuje cenu, kterou za ně dodavatelům platíme,“ hájila cenotvorbu řetězce Danielsová.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Postavte se za Google. Digitální gigant nabízel youtuberům přivýdělek

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)

Vlivní youtubeři dostali od společnosti Google nabídku úplaty za videa, která jsou namířena proti reformě evropského...

PŘEHLED: Nejdražší města. V Paříži stojí služby kadeřníka tři tisíce korun

Bazén na střeše hotelu Marina Bay Sands s výhledem na panorama Singapuru.

Nejdražšími městy světa pro život jsou letos Singapur, Paříž a Hongkong. Praha zaujímá 82. místo. Průzkum porovnává...

EK udělila Googlu pokutu 1,49 mld. eur kvůli internetové reklamě

Vstup do pařížské centrály Google.

Americký internetový gigant Google dostal již třetí pokutu od Evropské komise za zneužívání svého postavení na trhu....

Najdete na iDNES.cz