V roce 2021 vyhlásil úřad ve Velké Británii greenwashingu válku. Pokáral společnosti za zavádějící tvrzení neopírající se o důkazy. Uvedl tehdy, že pochybnou reklamu využilo celkem 44 firem. Ještě minulý týden však nejméně pět z nich v těchto praktikách pokračovalo, informoval portál společnosti Greenpeace UK Unearthed, píše web The Guardian.
Pravidla ASA znamenají, že zadavatelé reklamy musí jasně uvádět důkazy skrývající se za jakýmikoliv environmentálními tvrzeními. Pro absolutní tvrzení, jako například že výrobek je „udržitelný“ nebo „šetrný k životnímu prostředí“, jsou zapotřebí nezpochybnitelné doklady.
Společnost Virgin Atlantic sdílela i přes upozornění úřadu ASA na svých účtech na sociálních sítích příspěvky, v nichž tvrdí, že dokončila první transatlantický let s použitím „100procentně udržitelného leteckého paliva“, uvádí Unearthed. A to i přesto, že ASA před již devíti měsíci tuto formulaci v reklamě napadla, protože mohla vést spotřebitele k nadhodnocení úspory uhlíku při používání tohoto paliva.
Virgin Atlantic's Flight100 was the first transatlantic commercial flight powered by 100% sustainable aviation fuel. But what is SAF, and why does it matter? Follow Holly Branson as she speaks to experts onboard #VS100 https://t.co/dpgkLH5Pem @virginatlantic @HollyBranson pic.twitter.com/ncjBo4Yfz1
— Virgin (@Virgin) November 29, 2023
Společnost Renault v loňském roce opakovaně zveřejňovala na Facebooku a YouTube videa, v nichž tvrdila, že její hybridní vozy nabízejí až „80 procent elektrického pohonu ve městě“, přestože podle rozhodnutí ASA z roku 2023 je tato formulace rovněž zavádějící.
V nepodložených ekologických tvrzeních o svých vozidlech pokračovali i další výrobci automobilů i poté, co na ně ASA upozornila. Například společnost MG v loňském roce propagovala své hybridní vozy jako vozy s „nulovými emisemi“, ale ASA toto tvrzení označila za mylné, protože hybridní vozy nemají nulové emise, pokud využívají k pohonu spalovací motor.
Na své titulní stránce své značky balené vody Aqua Pura se ještě minulý týden firma chlubila svými „novými ekologickými víčky“, a to ještě tři roky poté, co ASA společnosti nařídila, aby to přestala tvrdit.
Společnost Easigrass, která vyrábí plastové trávníky, zase dostala před více než rokem od ASA pokyn, aby přestala své výrobky ze syntetické trávy označovat jako ekologické. Firma však na svých internetových stránkách nadále tvrdí, že jeden z jejích výrobků z plastové trávy je „ekologický a 100% recyklovatelný“. Kontrolní úřad tehdy uvedl, že neexistuje žádný důkaz, že plastová tráva byla jakkoli „ekologická“.
up to 40% saved on fuel. up to 80% of driving time in the city powered by electric. up to 900 km range on a single tank.#Renault #Clio #Etech #fullhybrid pic.twitter.com/SegVurcK8P
— Renault India (@RenaultIndia) April 19, 2023
„Naše práce v oblasti změny klimatu a životního prostředí je pro nás i nadále priorita,“ uvedl mluvčí ASA. Úřad podle něj monitoruje ekologická tvrzení pomocí systému sledování reklam založeného na umělé inteligenci. „Vyhledáváme reklamy, které potenciálně porušují naše pravidla,“ dodal.
This Earth Day, go the extra mile—without leaving a mark.
— Morris Garages India (@MGMotorIn) April 22, 2025
Zero emissions. Infinite adventures.
MG wishes you a Happy Earth Day.#EarthDay #MorrisGaragesIndia #MGMotorIndia pic.twitter.com/zmu6pckjYc
Budeme s ASA spolupracovat
K reklamám se vyjádřily i dotčené společnosti. „Zavázali jsme se, že do roku 2050 dosáhneme nulové čisté spotřeby a klíčem k tomu bude používání udržitelného leteckého paliva (SAF), které je jednou z nejbližších pák k dekarbonizaci dálkové letecké dopravy,“ uvedl mluvčí společnosti Virgin Atlantic.
„Společnost Renault UK bere svou odpovědnost vážně a vznesené otázky prošetří,“ reagoval mluvčí společnosti Renault.
Zlatá medaile za greenwashing. Coca-Cola čelí kritice kvůli odpadu z olympiády![]() |
Mluvčí společnosti Aqua Pura uvedl, že její reklamní tým nedávno prošel restrukturalizací, což znamená, že bylo obtížné realizovat všechna doporučení. „Prověříme současné a budoucí uplatňování všech doporučení týkajících se ekologických tvrzení, zejména na našich internetových stránkách,“ podotkl.
Co ASA může a nemůžeBritská Agentura pro reklamní standardy (ASA) má široké pravomoci, které jí umožňují dohlížet na reklamy, aby zajistila, že jsou v souladu s etickými a právními standardy. ASA má pravomoc vyšetřovat stížnosti týkající se reklam, které mohou být zavádějící, klamavé, urážlivé nebo jinak neetické. Stížnosti mohou být podány jak spotřebiteli, tak konkurenty. Pokud ASA zjistí, že reklama porušuje pravidla, může nařídit její okamžité stažení nebo změnu. To platí pro reklamy v různých médiích včetně televize, rozhlasu, tisku, online a venkovních reklam. ASA zveřejňuje svá rozhodnutí a doporučení, což slouží jako varování pro inzerenty a pomáhá preventivně ovlivnit další reklamy. Pokud inzerent nesplní pokyny ASA, může agentura uvalit sankce, například veřejné pokárání nebo postihy pro opakující se porušení pravidel. ASA má i pravomoc dohlížet na reklamy na internetu a sociálních médiích, což zahrnuje i reklamy od influencerů. Tyto reklamy musí splňovat stejná pravidla jako tradiční formy reklamy. |
Pokud ASA rozhodne, že reklama je v rozporu s etickými nebo právními normami, má pravomoc nařídit její stažení nebo úpravu. Firmy se podle ASA přizpůsobují a vyvíjejí, aby mohly uvádět lépe doložená a přesnější ekologická tvrzení.
„Pokud zjistíme problémy, jednáme, což dokazuje řada našich významných rozhodnutí proti řadě podniků, včetně některých největších společností na světě,“ uzavřel mluvčí ASA podle The Guardianu.