Podle údajů, které získala pojišťovna Zurich, se počet požárů způsobených bateriemi v zemi za poslední rok zvýšil téměř o 150 procent. Jen loni hasiči v Londýně zasahovali u 88 takových případů, to je o 80 procent více než v předešlém roce. Informaci přinesl portál Bloomberg.
Britské profesní sdružení Chartered Trading Standards Institute (CTSI), které zastupuje a školí odborníky na úřadech i v obchodním a spotřebitelském sektoru, varovalo, že alarmující nárůst požárů je způsoben nevyhovujícími lithium-iontovými bateriemi používanými v těchto zařízeních. Vyzývá proto podniky dovážející a prodávající elektrokoloběžky, elektrokola a přestavbové sady, aby zajistily, že plně vyhovují zákonům o bezpečnosti výrobků.
Spotřebitelé by podle sdružení měli nakupovat zařízení pouze u renomovaných prodejců a zkontrolovat, zda jsou označena platnou značkou UKCA nebo CE.
Požár odstartoval zákaz koloběžek v Británii. Stále jich tu jezdí přes milion |
„CTSI je v tomto ohledu velmi aktivní,“ říká její manažerka Christine Heemskerková. Nabádá, aby lidé nenakupovali na internetu, pokud si nejsou opravdu jisti, odkud výrobek pochází. „Musíte také vědět, zda k baterii používáte odpovídající nabíječku,“ dodává odbornice.
Podle úředníka CTSI z londýnského Islingtonu Alonsa Ercilla může špatná volba přijít draho i dovozce a maloobchodníky. Úřad má totiž právo všechna nevyhovující zařízení zabavit na základě příkazu k jejich konfiskaci a zlikvidovat. Doporučuje proto všem, kteří tato zařízení prodávají, aby si je nechali otestovat a ujistili se, že splňují zákony o bezpečnosti. „Když se něco pokazí, má to vždy své následky. Podniky mohou úřady trestně stíhat a lidem hrozí nebezpečí,“ dodává Ercilla.
Rychle a zběsile
Také přestavěná elektrokola představují pro bezpečnost značné riziko. Podle asistenta komisaře londýnských hasičů Charlieho Pugsleyho se jeho lidé nejčastěji setkávají s požáry takových zařízení, která si zákazníci kupují na internetových tržištích. Často obsahují baterie nevyhovující bezpečnostním normám.
„Když takové baterie a nabíječky selžou, děje se tak velice rychle a s nečekanou intenzitou. Tyto dopravní prostředky lidé navíc většinou parkují ve společných prostorách či na chodbách. V případě nehody mohou lidem zablokovat jedinou možnost úniku,“ varuje Pugsley.
Provoz všech soukromých e-koloběžek zůstává nadále na veřejných místech, silnicích a chodnících v Londýně nelegální. Koupit si je ale stále může každý. „Je nezbytné, aby zákazníci pochopili důsledky takového nákupu. Musí také vědět, jak baterie bezpečně nabíjet. Majitelé elektrokol si také musí být vědomi všech rizik požární bezpečnosti, která plynou z používání přestavěných elektrokol s použitím dílů od neověřených dodavatelů,“ říká londýnský komisař pro pěší a cyklistickou dopravu Will Norman.
Elektrokoloběžka vzplanula při druhém dobíjení, málem zapálila garáž |
„Starosta a já jsme odhodláni vybudovat bezpečnější Londýn pro všechny. Také proto jsme nedávno ve spolupráci s metropolitní policií rozeslali prodejcům dopis. V něm jsme je žádali, aby v obchodech i na internetu viditelně zveřejnili informace, které zákazníky upozorní, že soukromé e-koloběžky jsou na veřejných komunikacích nelegální. A také aby zákazníkům, kteří si je přesto pořídí, vysvětlili, jak baterie bezpečně nabíjet,“ dodal Norman.
„Naše vlastní šetření zjistila, že na internetových tržištích jsou volně dostupné nebezpečné nabíječky pro elektrokola,“ potvrzuje Lesley Ruddová, výkonná ředitelka britské charitativní organizace Electrical Safety First. „Vláda musí lépe chránit veřejnost tím, že bude regulovat online trh a donutí prodejce přijmout přiměřená opatření. Zboží prodávané na internetu musí být bezpečné,“ uzavřela podle Bloombergu.