Nový systém jménem EES se má podle společnosti Getlink, která provozuje Eurotunnel, zprovoznit 6. října 2024. Firma, která provozuje přepravu automobilů mezi britským Folkestonem a francouzským Calais, již novou technologii testuje. Původně plánované zavedení bylo naplánováno již na letošek, ale úřady ho odložily kvůli obavám, že by mohl narušit cestování na olympijské hry, které se budou konat příští léto v Paříži. Informaci přinesl list The Guardian.
V rámci EES budou muset cestující při prvním příjezdu na starý kontinent souhlasit se sejmutím otisků prstů a skenem obličeje. Jakmile osobní údaje pasažérů systém shromáždí, vloží je do celoevropské databáze. Podle Evropské komise bude platit při vstupu do 25 zemí EU (všechny členské státy kromě Kypru a Irska) a čtyř zemí mimo EU (Norsko, Island, Švýcarsko a Lichtenštejnsko), které jsou spolu s většinou členských států EU součástí schengenského prostoru. Kontroly budou probíhat v Anglii, neboť vláda Spojeného království má s Francií reciproční dohody, podle nichž mohou francouzské orgány provádět hraniční kontroly již v Doveru.
Ze sekund minuty
Již nyní mnozí očekávají, že EES způsobí lidem při cestování značná zpoždění. Přístav Dover odhadl, že dodatečné požadavky by pětičlenné rodině ve vozidle při první cestě po zavedení systému EES pravděpodobně přidaly až 10 minut, zatímco nyní je to přibližně 45–90 sekund. Společnost Eurotunnel soudí, že průměrná doba odbavení vozidla přes francouzskou hranici se zvýší z méně než 60 sekund na 5–7 minut.
Británie míří zpět do EU, mladí musejí brexit napravit, řekla von der Leyenová |
Nový evropský hraniční režim se setkává s odporem například i leteckých společností. Ty tvrdí, že zkomplikuje cestování turistům ze Spojeného království, kteří po brexitu tento systém opustili. Například provozovatel nízkonákladových letů Ryanair předložil britskému výboru pro evropskou kontrolu Dolní sněmovny dokument, v němž tvrdí, že splnit požadavek systému EES bude velmi obtížné. Zároveň bude mít zavedení systému za následek značnou duplicitu úsilí při vyřizování víz, tvrdí společnost. „Celkově byl celý tento projekt několikrát odložen a byl špatně řízen,“ uvádí Ryanair ve zveřejněném dokumentu.
Brexit je šance, tvrdí i tři roky poté Sunak. Britové chtějí hlasovat znovu |
Podle nového systému EES by letecké společnosti musely ověřovat způsobilost cestujících k cestě již 48 hodin před odletem. Tak dlouhá lhůta však znamená, že prodej letenek na poslední chvíli, který tvoří významnou část příjmů leteckých společností, již nebude možný, dodala letecká společnost. Nový systém může způsobit problémy také provozovatelům pasových kontrol, kteří budou muset najít více prostoru pro kontrolu biometrických údajů cestujících.
Zisk jen pro někoho
Nezisková skupina Statewatch, která monitoruje občanské svobody v EU, předpovídá, že technologické firmy by mohly na provozu ESS vydělat miliony eur, zatímco cestující to bude stát jen velká zpoždění. „Rakouská vláda odhaduje, že čekací doby se po zavedení systému zdvojnásobí,“ uvedl ředitel skupiny Chris Jones. Rekreanti, pracující, studenti a lidé navštěvující své rodiny se podle něj pravděpodobně nedočkají pohodlí ani efektivity, které slibují zastánci systému.
„Místo toho se zdá, že jediný, kdo ze systému bude profitovat, budou policejní a pohraniční úřady, které lační po citlivějších osobních údajích, a IT společnosti, které na zakázkách na vytvoření a provoz systému vydělají stovky milionů eur,“ uzavírá šéf neziskové skupiny.