Pokles byl nejvyšší od roku 2009, kdy Británie mířila do recese, vyplývá z údajů, které ve čtvrtek zveřejnil svaz výrobců a prodejců aut SMMT.
Automobilky minulý měsíc uzavřely své výrobní závody, aby se vyhnuly riziku narušení dodavatelského řetězce v případě chaotického brexitu bez dohody 29. března, což byl původní termín odchodu Británie z EU. Termín brexitu byl nakonec posunut na 31. října, avšak rozhodnutí přišlo pozdě na to, aby automobilky mohly změnit své původní plány. To podle SMMT způsobilo zhroucení výroby. Pokles pak zhoršilo ještě globální obchodní napětí.
Generální ředitel SMMT Mike Hawes v prohlášení uvedl, že čísla ukazují, jak obrovský dopad již měla nejistota kolem brexitu na automobilový průmysl, a to jak na podniky tak na zaměstnance. Dlouhodobá nejistota již podle něj způsobila obrovské škody a strach z odchodu z evropského bloku bez dohody, který zbrzdil celý proces, způsobil zastavení investic, ztrátu pracovních míst a ohrožuje pověst země.
BMW by mohlo kvůli brexitu přesunout výrobu z Velké Británie do Rakouska |
Podle oficiálních údajů firemní investice v Británii klesly loni v každém čtvrtletí a letos pouze mírně rostly. Růst britské ekonomiky je tak závislý na výdajích spotřebitelů.
Guvernér centrální banky Bank of England Mark Carney tento měsíc uvedl, že firemní investice zřejmě budou nadále slabé. Pokud však brexit bude hladký, měly by se zlepšit a sníží se závislost na spotřebitelích.
Výroba aut má na celkové produkci zpracovatelského průmyslu Británie podíl zhruba devět procent. Británie je pátou největší ekonomikou světa, napsala agentura Reuters.
Připomeňte si klíčové okamžiky brexitu na časové ose:
24. ledna 2019 |