České firmy straší brexit. Tvrdý rozvod by nejvíc zasáhl automobilky

  1:01aktualizováno  1:01
Do brexitu zbývá méně než půlrok a obchod Česka s Británií už utrpěl první šrámy. Mnohem horší scénář však nastane, pokud dojde k „tvrdému“ odchodu Británie z EU. České průmyslové firmy, ale zejména automobilky, pak budou počítat škody v desítkách miliard korun. Export na Ostrovy by se mohl dokonce zastavit.

Výrobní linka íránské automobilky Khodro v Tehránu. | foto: Profimedia.cz

Přestože se v posledních dnech objevilo pár náznaků, že k vzájemné dohodě mezi oběma zeměmi není daleko, podoba budoucích vztahů stále není jasná. České firmy se připravují na nejhorší.

Vše se teď podobá patové situaci. Před klíčovým středečním setkáním evropských lídrů se mírně zvedla možnost rozvodu bez dohody, tedy tvrdého brexitu.

Takový scénář si však nikdo nechce ani představovat. Nepříjemný je i pro české ekonomy a byznysmany. „Pokud se potvrdí, že pokrok v jednání je zatím malý, má Británie problém. Čas ubíhá a následující listopadový summit může spíše než dohodu řešit přípravy na exit bez dohody. Jinými slovy, pád do právního vakua, které by bylo pro vzájemný obchod velice bolestivé,“ říká hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.

Nejistota kolem britského odchodu se nicméně začíná promítat do českých čísel už teď. Objem vývozu z tuzemska na Britské ostrovy klesl za prvních osm měsíců meziročně o 4,5 procenta. Celkový export přitom ve stejném období stoupl o 1,6 procenta.

Británie je přitom pro české firmy pátým největším odbytištěm. Výrazně se však na ni dotahuje šesté Rakousko.

„Brexit se nejvíce dotkne středně velkých průmyslových firem s vysokým podílem exportu. Automobilky, strojírenské podniky či výrobce zdravotnické techniky,“ prohlašuje generální ředitelka Svazu průmyslu a dopravy Dagmar Kuchtová. Právě stroje a dopravní prostředky představují přes dvě třetiny vývozů za kanál La Manche, jen silniční vozidla zaujímají téměř 30 procent.

Tvrdý brexit by mohl Česko stát 50 miliard

Německý ekonomický institut IW předpovídá, že v nejpesimističtějším případě by se obchodní výměna mezi Británií a zbytkem Unie mohla po tvrdém brexitu propadnout až o polovinu. Institut vychází z předpokladu, že Unie uvalí na britské zboží cla v průměru 2,8 procenta, zatímco britská cla na zboží z EU by činila v průměru 3,6 procenta. „Důsledky tvrdého brexitu na českou ekonomiku by mohly být značné. Kumulativní dopad by klidně mohl dosáhnout jednoho procenta HDP, tedy zhruba 50 miliard korun, to by se negativně odrazilo v zaměstnanosti i mzdovém růstu,“ říká analytik České spořitelny Jiří Polanský.

Tvrdý brexit by podle něj pravděpodobně poslal Británii relativně rychle do recese. A to znamená nižší poptávku po evropském zboží včetně českého.

Vývoz Česka do velké Británie

Řadě firem, které do Británie vyvážejí, by navíc skokově stouply náklady, protože by si musely pořídit pro své výrobky nové certifikace či licence. „Než by si je sehnaly, mohl by se během noci zastavit zahraniční obchod v mnoha sektorech,“ dodává Polanský.

Potvrzuje to Svaz průmyslu i firmy, které MF DNES oslovila. Víc než cel se obávají netarifních překážek. A to nejen nezbytné certifikace, která zasáhne hlavně specializované firmy s vysokým podílem přidané hodnoty, ale také toho, jak bude vypadat administrativa dovozu či jaké daně bude Londýn vybírat.

Podle Svazu průmyslu je navíc možné, že některé společnosti si dopady neuvědomují, protože dosud působí jen na unijním trhu a neznají obchodní vztahy se třetími zeměmi. Přesto tuzemské firmy sledují brexit stále pozorněji – ještě před rokem se tomuto tématu věnoval jen zlomek z nich.

Obtížná příprava

„Vzhledem k míře nejistoty je obtížné se cíleně připravovat,“ tvrdí výkonný ředitel výrobce zdravotnických prostředků ELLA-CS Oldřich Beneš. Pro královéhradeckou firmu představuje Velká Británie klíčový exportní trh, který objemem přesahuje dokonce i tuzemské prodeje.

Firma je zastoupena ve více než sedmi desítkách zemí a snaží se vyhledávat další příležitosti. „Potenciální výpadek britského trhu lze teoreticky nahradit uplatněním na jiných náročných trzích, jako jsou Japonsko a Spojené státy. Ale je to mimořádně náročné vědomostně, technologicky i finančně,“ dodává Beneš. České i evropské orgány podle něj situaci podceňují.

„V současné chvíli jsou naše možnosti, jak se na brexit připravit, minimální,“ potvrzuje šéf vítkovické strojírenské firmy V-NASS Pavel Krpec. Export do Británie pro jeho podnik představuje necelou pětinu celkové produkce. Krpec počítá s tím, že tvrdý brexit bude v první chvíli znamenat vyšší náklady, protože již nasmlouvané projekty není zpravidla možné cenově upravovat. A pak bude třeba hledat cesty, jak udržet konkurenceschopnost.

Budou se držet zuby nehty

„Žádný z dobrých obchodníků ani na chvíli nemůže připustit variantu opuštění britského trhu. Dobytý trh je třeba bránit. Pokud ho ztratíte, zpravidla trvá mnoho let, než se na něj můžete vrátit. Nebo se to nezdaří nikdy. Představa, že narychlo buduji trh jinde – což přináší zvýšenou míru rizika a investic – mi nepřipadá efektivní,“ dodává Krpec.

Tahouni domácího průmyslu, tedy automobilky, nemusí v evropské konkurenci dopadnout nejhůře. „Předpokládáme, že by česká produkce vzhledem ke své konkurenceschopnosti měla trpět méně než jiné evropské značky. A přece jen nemá domácí britskou konkurenci. Takže půjde o to, kdo z dovozců se s překážkami vyrovná lépe,“ říká expert na automobilový průmysl Petr Knap z poradenské firmy EY.

Mezi pět hlavních trhů patří Velká Británie také pro Budějovický Budvar. „Interně se připravujeme na obě varianty – tedy včetně tvrdého brexitu. Neočekáváme, že by brexit výrazně poškodil naše prodeje ve Spojeném království, i když nevylučujeme krátkodobé komplikace. Velkou výhodou pro nás bude dceřiná společnost, kterou tam máme,“ uvádí obchodní ředitel pivovaru Robert Chrt.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Vše, co je v lidských silách. Přání superbohatých plní Zlaté klíče

Ilustrační snímek

Uděláme cokoliv, co je legální a v lidských silách. To slibuje svým klientům asociace Les Clefs d´Or (Zlaté klíče),...

Modeling nevynáší. Řada modelek se nejen neuživí, ale ještě se zadluží

Modelka Adriana Lima v doprovodu dalších andílků na Victoria's Secret Fashion...

Únor patří módě. Hned ve třech světových metropolích se odehrávají týdny módy Fashion Week - v Londýně, Miláně a...

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Najdete na iDNES.cz