Do moře se tehdy vylilo zhruba 800 milionů litrů ropy, která zamořila moře. Jedenáct lidí zahynulo. BP říká, že za to mohla hlavně americká firma. "Fakta jsou jednoduchá: 20. dubna 2010 zkolabovaly všechny kontrolní systémy, což vyústilo v katastrofu," cituje agentura Reuters vyjádření BP.
Žalovaná částka v rozsahu 40 miliard dolarů zahrnuje výdaje, které britskému koncernu vznikly především v souvislosti s výplatou odškodného. BP však může přijít ještě o další desítky miliard dolarů. Čelí totiž následným civilním a trestním žalobám a hrozí jí pokuty od americké vlády.
Transocean uvedl, že požadovaná částka je "nepřiměřená a soudní žaloba nespravedlivá". Tržní hodnota Transoceanu podle záznamů finančního serveru Yahoo Finance jen mírně převyšuje částku 24 miliard dolarů (přes 400 miliard Kč), uvedla ČTK.
BP se tak o náhradu škod hlásí přesně rok po havárii. Středa totiž byla posledním dnem, kdy mohly být v této záležitosti vzneseny nějaké nároky. BP se domáhá náhrady škod i po jiných partnerech. Po americké firmě Cameron International, která je dodavatelem technického zařízení a služeb pro těžební společnosti, jako je BP, chce uhradit část kompenzací. I tato firma podle BP přispěla havárii.
Díl odpovědnosti za havárii chce BP přenést i na firmu Halliburton, která podle vyšetřování americké komise použila nevhodnou betonovou směs na vrt, ze kterého unikala ropa. Cameron a Transocean se proti BP brání protižalobami, uvedla agentura AP.
Loňská katastrofa v Mexickém zálivu byla výsledkem několika faktorů. Tím hlavním byl podle vyšetřovatelů prasklý podmořský vrt Macondo, který BP vlastnila ještě s dalšími partnery. Na projektu nicméně britská firma měla zdaleka největší podíl, a proto byla také označena za hlavního viníka. BP tvrdí, že náklady na likvidaci škod mají nést všichni.