Stávka započala minulý týden v pátek a hlasovalo pro ni celkem 96 procent pracovníků. Poměrně s přehledem se tedy podařilo splnit stanovená pravidla, podle kterých je třeba pro zahájení stávky a odmítnutí kolektivní smlouvy získat hlasy od alespoň dvou třetin zaměstnanců. Finanční ředitel Boeingu Brian West varoval, že stávka může poškodit výrobu a ohrozit probíhající snahy o zotavení podniku, píše agentura Reuters.
Boeing se již několik měsíců potýká s opakovanými incidenty, výrobními problémy i ztrátou důvěry ze strany odborné i laické veřejnosti. Řada aerolinek začíná od Boeingu dávat ruce pryč a raději poptává nová letadla od konkurenční společnosti Airbus. Nynější stávka může tyto potíže ještě umocnit.
„Boeing je pro globální letectví velmi důležitou společností. Stávka by mohla mít velké dopady do výroby a může zhoršit současné problémy v dodávkách nových strojů na trh,“ řekl pro Reuters Ross O’Connor, finanční ředitel leasingové společnosti Avolon.
Poukazoval na problémy při výrobě letadel Boeing. Teď spáchal sebevraždu |
Letecký průmysl v současné době zažívá obrovský nárůst poptávky. Aerolinky na tento boom zareagovaly a objednaly od výrobců nová letadla. Dodací doba je ale velmi dlouhá. Výrobci se potýkají s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců, s problémy v náborovém procesu i chybějícími důležitými díly.
Na výraznější pokrok k lepšímu to ale podle odborníků nevypadá. „Bude to ještě trvat. Začínám si myslet, že místo dodatečné nabídky problém ve výrobě vyřeší nižší poptávka,“ tvrdí Rob Morris, analytik poradenské společnosti Cirium.
Drahé letenky přestanou mnozí tolerovat
Objevují se i názory, že současné problémy v leteckém sektoru vyřeší i stoupající cena letenek. Ačkoliv jsou nyní pro většinu aerolinek výhodné, mohou zároveň urychlit očekávaný pokles zájmu o cestování. „Můj názor je, že průměrné ceny letenek budou růst dál. V určitém bodu se ale současné trendy změní a dojde k poklesu přepravených cestujících,“ říká Adam Pilarski, ekonom z poradenské společnosti AVITAS.
Zaměstnanci Boeingu odmítli dohodu o zvýšení mezd. Vstoupí do stávky |
Ve chvíli, kdy se Boeing potýká s důsledky stávky, nemá na růžích ustláno ani evropský rival Airbus. Výkonný ředitel Guillaume Faury zmínil problémy s dodávkami motorů a nastínil i obavy, které se týkají ziskovosti. Zároveň to vypadá, že Airbusu se nepodaří splnit předem dané cíle na letošní rok, které hovořily o 735 nově vyrobených letadlech.
V posledních patnácti letech se průměrné stáří globální letecké flotily snižovalo. Řada aerolinek i leasingových společností totiž využívala éru velmi nízkých úrokových sazeb. Ta vedla k investicím do nových i úsporných letadel. Podle údajů společnosti Cirium činilo průměrné stáří globální letecké flotily jednoproudových letadel v roce 2010 přibližně 10,2 roku. Během pandemie toto číslo kleslo na 9,1 roku, nyní však začalo stoupat.
Odboráři Boeingu uspěli. Vyjednali si zvýšení mezd na příští čtyři roky |
Aktuálně činí 11,3 roku a podle odhadů bude toto číslo růst i dál, a to navzdory snahám o dosažení nulových čistých emisí do roku 2050, které se rovněž opírají o potřebu modernizace provozovaných letadel.