Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Kontroly uzemněných boeingů odhalily další chybu. Kabeláž může zkratovat

  12:58aktualizováno  12:58
Návrat letounů Boeing 737 Max na nebe se nejspíš opět protáhne. Stroje, které již téměř rok nesmí létat, totiž nejspíš mají kromě chyb v softwaru i další technické potíže. V prosinci u nich americký regulátor objevil problém s kabeláží. Ta by mohla v krajním případě zkratovat a způsobit tak pád letadla.

Letadla Boeing 737 MAX zaparkovaná v továrně v americkém Rentonu (březen 2019) | foto: Reuters

Když byly letouny 737 Max uzemněny, sliboval americký výrobce letadel Boeingu brzkou nápravu. Havárie, kvůli kterým nesmí létat, totiž z větší části způsobil problém se softwarem (o kompletních závěrech vyšetřování si můžete přečíst zde). Americký Federální úřad pro letectví (FAA) teď však při testování, které je potřeba k znovuuvedení strojů do provozu, narazil i na další problém.

Podle listu The New York Times FAA totiž v prosinci objevil „dříve neohlášené potíže“ s kabeláží. Podle zdrojů amerického deníku se jedná o trable se strukturou, která ovládá zadní část letounu – především ovládání směrovek a výškovek. To by mohlo zkratovat a pokud by piloti nezareagovali dostatečně rychle způsobit i pád letadla.

Problémy může mít i 737 NG

Boeing v současnosti zjišťuje, jak vysoká je pravděpodobnost zkratu. Nechce totiž provádět na letounech žádné úpravy, které nejsou nutné – bojí se, že by jimi mohly stroje dál poškodit.

Fotogalerie

Zatím není jisté, zda se kvůli nově objevené závadě ještě víc oddálí návrat Maxů do provozu. „Naší nejvyšší prioritou je, aby 737 Max odpovídal všem bezpečnostním a regulátorským požadavkům,“ uvedl mluvčí Boeingu pro CNN. „Úzce spolupracujeme s FAA a dalšími regulátory, protože chceme, aby byl jeho nový design bezpečný,“ dodal.

Případná oprava letounů by měla být podle firmy relativně snadná. Bylo by pouze potřeba upravit konfiguraci kabelů. Prodražit by se však mohlo, pokud by firma zjistila, že má stejné potíže i předchůdce Maxu, 737 NG. Těch je totiž v současnosti v provozu necelých sedm tisíc.

Podle zdroje The New York Times zevnitř firmy není to, že se podobné problémy najdou roky po uvedení stroje do provozu, vůbec neobvyklé. Uvedl, že se to v minulosti několikrát stalo i konkurenčním výrobcům.

Boeing měl krizový rok, zakončil ho nepovedeným testem a odchodem šéfa

Boeingu se loni nedařilo

Letouny Boeing 737 Max jsou uzemněny od března. Kvůli drobné závadě senzorů úhlu náběhu a následné reakci elektronických systémů zemřelo při dvou nehodách v tomto typu letadla 346 lidí. Boeing tím utrpěl značnou ránu na reputaci a světové aerolinie ve velkém začaly přecházet ke konkurenci.

Firma tak nakonec musela výrobu Maxů ukončit a u ostatních svých letadel ji zpomalila. V letošním roce se navíc bude nejspíš muset potýkat s žádostmi o odškodnění od aerolinek, které uzemněné Maxy vlastní.

Neúspěch za neúspěchem si nakonec koncem prosince vyžádal i hlavu šéfa firmy, Dennise Muilenburga. Ve funkci ho v polovině ledna nahradí David Calhoun, který v představenstvu firmy sedí od října. Předtím pracoval například pro GE nebo společnost Nielsen. „Představenstvo se rozhodlo, že je nutná změna vedení, aby se obnovila důvěra ve společnost,“ uvedl tehdy Boeing.

Akcie Boeingu
DatumCena (v dolarech)
20.12.2018313,05
21.12.2018304,55
24.12.2018294,16
26.12.2018313,93
27.12.2018317,14
28.12.2018316,38
31.12.2018322,5
2.1.2019323,81
3.1.2019310,9
4.1.2019327,08
7.1.2019328,11
8.1.2019340,53
9.1.2019343,83
10.1.2019352,61
11.1.2019352,9
14.1.2019350,36
15.1.2019352,24
16.1.2019352,06
17.1.2019359,09
18.1.2019364,73
22.1.2019357,9
23.1.2019358,61
24.1.2019358,27
25.1.2019364,2
28.1.2019362,97
29.1.2019364,91
30.1.2019387,72
31.1.2019385,62
1.2.2019387,43
4.2.2019397
5.2.2019410,18
6.2.2019411,11
7.2.2019405,17
8.2.2019404,91
11.2.2019403,95
12.2.2019410,72
13.2.2019410,58
14.2.2019409,82
15.2.2019417,97
19.2.2019416,26
20.2.2019421,55
21.2.2019417,58
22.2.2019424,05
25.2.2019426,87
26.2.2019426,77
27.2.2019435,44
28.2.2019439,96
1.3.2019440,62
4.3.2019432,69
5.3.2019430,12
6.3.2019424,46
7.3.2019422,56
8.3.2019422,54
11.3.2019400,01
12.3.2019375,41
13.3.2019377,14
14.3.2019373,3
15.3.2019378,99
18.3.2019372,28
19.3.2019373,43
20.3.2019376,16
21.3.2019372,7
22.3.2019362,17
25.3.2019370,46
26.3.2019370,38
27.3.2019374,21
28.3.2019374,44
29.3.2019381,42
1.4.2019391,54
2.4.2019390,75
3.4.2019384,74
4.4.2019395,86
5.4.2019391,93
8.4.2019374,52
9.4.2019369,04
10.4.2019364,94
11.4.2019370,16
12.4.2019379,64
15.4.2019375,46
16.4.2019381,72
17.4.2019377,52
18.4.2019380,07
22.4.2019375,17
23.4.2019374,02
24.4.2019375,46
25.4.2019382,8
26.4.2019380,79
29.4.2019379,05
30.4.2019377,69
1.5.2019376,8
2.5.2019375,8
3.5.2019376,46
6.5.2019371,6
7.5.2019357,23
8.5.2019359,75
9.5.2019354,13
10.5.2019354,67
13.5.2019337,37
14.5.2019343,04
15.5.2019345,64
16.5.2019353,81
17.5.2019355,02
20.5.2019352,79
21.5.2019358,75
22.5.2019352,78
23.5.2019350,55
24.5.2019354,9
28.5.2019354,88
29.5.2019348,8
30.5.2019349,87
31.5.2019341,61
3.6.2019338,89
4.6.2019344,62
5.6.2019348,75
6.6.2019350,64
7.6.2019353,7
10.6.2019353,8
11.6.2019349,33
12.6.2019347,03
13.6.2019348,86
14.6.2019347,16
17.6.2019354,9
18.6.2019373,96
19.6.2019368,56
20.6.2019374,88
21.6.2019371,84
24.6.2019373,99
25.6.2019369,32
26.6.2019374,94
27.6.2019364,02
28.6.2019364,01
1.7.2019356,46
2.7.2019354,16
3.7.2019354,47
5.7.2019355,86
8.7.2019351,12
9.7.2019353,09
10.7.2019352,3
11.7.2019359
12.7.2019365,33
15.7.2019361,61
16.7.2019362,75
17.7.2019369,52
18.7.2019361,11
19.7.2019377,36
22.7.2019373,42
23.7.2019373,07
24.7.2019361,43
25.7.2019348,09
26.7.2019345
29.7.2019340,21
30.7.2019347,46
31.7.2019341,18
1.8.2019334,29
2.8.2019339,56
5.8.2019331,06
6.8.2019332,45
7.8.2019331,38
8.8.2019336,35
9.8.2019337,55
12.8.2019332,94
13.8.2019332,86
14.8.2019320,42
15.8.2019328
16.8.2019330,45
19.8.2019333,78
20.8.2019331,75
21.8.2019339,99
22.8.2019354,41
23.8.2019356,01
26.8.2019359,04
27.8.2019354,73
28.8.2019359,97
29.8.2019362,74
30.8.2019364,09
3.9.2019354,42
4.9.2019356,53
5.9.2019360,3
6.9.2019363
9.9.2019358,78
10.9.2019369,49
11.9.2019382,94
12.9.2019375,63
13.9.2019379,76
16.9.2019378,85
17.9.2019384,2
18.9.2019386,41
19.9.2019384,44
20.9.2019379,39
23.9.2019377,03
24.9.2019381,65
25.9.2019386,2
26.9.2019386,89
27.9.2019382,86
30.9.2019380,47
1.10.2019374,94
2.10.2019367,36
3.10.2019372,07
4.10.2019375,7
7.10.2019376,54
8.10.2019374,1
9.10.2019374,96
10.10.2019371
11.10.2019374,92
14.10.2019373,18
15.10.2019370,96
16.10.2019372,43
17.10.2019369,06
18.10.2019344
21.10.2019331,06
22.10.2019337
23.10.2019340,5
24.10.2019344,55
25.10.2019339,83
28.10.2019340,88
29.10.2019348,93
30.10.2019346,06
31.10.2019339,91
1.11.2019345,19
4.11.2019351,09
5.11.2019358,29
6.11.2019354,19
7.11.2019357,31
8.11.2019351
11.11.2019366,96
12.11.2019362,88
13.11.2019362,5
14.11.2019367,44
15.11.2019371,68
18.11.2019369,46
19.11.2019367
20.11.2019370,91
21.11.2019366,44
22.11.2019371,34
25.11.2019373,13
26.11.2019373,51
27.11.2019368
29.11.2019366,18
2.12.2019355,18
3.12.2019352,08
4.12.2019348,84
5.12.2019345,68
6.12.2019354,09
9.12.2019351,21
10.12.2019347,9
11.12.2019350
12.12.2019346,29
13.12.2019341,67
16.12.2019327
17.12.2019327
18.12.2019330,68
19.12.2019333,5
20.12.2019328
23.12.2019337,55
24.12.2019333
26.12.2019329,92
27.12.2019330,14
30.12.2019326,4
31.12.2019325,76
2.1.2020333,32
3.1.2020332,76

Ještě v březnu vyráběl Boeing stroje 737 MAX:


Autor:
  • Nejčtenější

Organizátoři hackathonu spustili informační systém k dálničním známkám

Organizátoři hackathonu spustili informační systém k dálničním známkám. V příštích týdnech ho chtějí zdarma předat...

Hackathon pokračuje, systém k dálničním známkám je ze tří čtvrtin hotový

Práce na novém IT systému k elektronickým dálničním známkám, který vytváří na veřejném hackathonu šedesát programátorů,...

Češi trpí syndromem nezdravých budov, typickým příkladem je open space

Až tři čtvrtiny veřejných staveb v Česku způsobují lidem takzvaný syndrom nezdravých budov. Problém souvisí s kvalitou...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdřív studuj, potom raď, vzkázal americký ministr Gretě Thunbergové

Radu Grety Thunbergové ohledně zastavení investic do fosilních paliv světoví lídři příliš neocenili. Na Světovém...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Byznys stranou. Facebook a další firmy zavádějí opatření kvůli nákaze

Vyhýbejte se Číně, vyzval své zaměstnance Facebook jako jedna z prvních amerických firem. Také výrobci automobilů...

Rodné prostředí stále určuje příležitosti člověka v životě, tvrdí zpráva

Politici po celá desetiletí slibují, že se lidé budou mít lépe než předchozí generace. I přesto se život v dnešní době...

Jen s kartou to nepůjde. New York nepovolil podniky bez hotovosti

Newyorská městská rada neodsouhlasila zákon, který by umožnil pouze bezhotovostní prodej. Ačkoliv jízdy taxíkem a...

Londýn zaostává za New Yorkem. Jako hlavní finanční centrum světa ztrácí

V jednom brexit Londýnu rozhodně nepomáhá. Město kvůli němu totiž může zapomenout na ambici znovu se stát...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz