Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Člověk vítězí nad strojem. Trupy boeingů budou opět stavět lidé místo robotů

  18:44
Po šesti letech vývoje a zavádění nových strojů do výroby se Boeing rozhodl vrátit ke staré osvědčené metodě - lidským rukám. Rozsáhlý robotický systém a automatizovaná montáž trupů letounů 777 a 777X se neosvědčily. Od příštího roku budou roboti mechanikům „jenom“ pomáhat.

Automatizovaný vláknový umisťovací stroj staví část křídla Boeingu 777X v Composite Wing Center, (Everett, Washington) | foto: Getty Images

Na technologii pracoval Boeing s německou inženýrskou firmou KUKA Systems už od roku 2013. O rok později robotický systém představili veřejnosti na Mezinárodním Aerosalonu ve Farnborough. Od plně automatizované montáže si společnosti slibovaly hlavně zredukování manuální práce, zjednodušení i zrychlení. Do vývoje investovaly miliony dolarů.

Technologie se jmenuje Fuselage Automated Upright Build (FAUB, česky „Vzpřímená automatizovaná stavba trupu“). Pohybující se robotický systém spojoval jednotlivé panely boeingu k sobě, vrtal otvory a montoval desítky tisíc spojovacích prvků na trupu. 

Pár robotů vrtal a připevňoval jednotlivé sekce trupu v horní polovině. Jeden z nich zasunoval nýt, zatímco druhý ho uvnitř trupu vyrovnával tak, aby se spojovací prvek upevnil. Další pár robotů pracoval obdobným způsobem ve spodní polovině.

Víc škody než užitku

Problémy nastaly hlavně v synchronizaci robotů, kteří společně pracovali na spojovacím prvku a na rozdíl od „lidských“ zaměstnanců se nedokázali domluvit. Technologie tak dělala chyby, v mnoha případech při sestavování trup poškodila, někteří roboti zase výrobu nedokončovali.

Už v roce 2016 se mluvilo o tom, jak je nový systém neefektivní. „FAUB je strašným selháním,“ řekl tehdy jeden z mechaniků Seattle Times

Firmě se hromadily nedodělané úkoly a některé práce dokončovala až ve chvíli, kdy letoun vyjel z garáže na letiště. Mechanici, kteří měli na starosti konečnou montáž, museli pracovat přesčas.

Budeme si pomáhat

Společnost Boeing byla na rozdíl od svých zaměstnanců optimistická a domnívala se, že problémy překoná. Ve středu to ale firma po sedmi letech vzdala, informoval Bloomberg. „Bylo to těžké. Sebralo mi to roky života,“ řekl viceprezident Boeingu dohlížející na produkci letounů 777X Jason Clarke.

Ke starším technologiím se společnost začala vracet už v létě. Na strojích nechává pouze navrtávání děr, které je fyzicky nejnáročnější. Spojovací prvky budou nadále montovat pouze lidé.

Plně automatizovaných technologií se ale Boeing nevzdává úplně. Rozsáhlé robotické systémy pracují například na výrobě křídel.

O tom, že stroje nejsou vždycky tím nejlepším řešením, se přesvědčil před rokem i vynálezce a vizionář Elon Musk. Plnou automatizaci se snažil zavést do výroby aut Tesla Model 3. Později uznal, že udělal chybu, a na svůj Twitterový účet napsal, že „lidé jsou podceňovaní“.

Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...