V sedmdesátých letech uspokojil obří Boeing 747 rychle rostoucí poptávku po cestování a pomohl milionům pasažérů propojit svět jako nikdy předtím.
„Od těch dob už nebylo létání záležitosti jenom americké smetánky, ale stalo se dostupnější i pro střední třídu,“ řekl šéf Air France Ben Smith agentuře Reuters.
Zatímco jiná letadla se laikům často pletou, 747 dokázal poznat každý. Má totiž druhou palubu, která se táhne od kokpitu dozadu přes třetinu letadla, čímž vzniká charakteristický hrb.
„Je překvapivě velmi snadné na manipulaci a přistávat s ním je jako dosedat do měkoučkého křesla,“ pěje na letoun ódy Bruce Dickinson, frontman heavymetalové kapely Iron Maiden a zároveň i pilot jejich speciálně upraveného Boeingu 747, se kterým létají na turné. Na trupu má namalované obrovské logo Iron Maiden, na ocase je pak maskot skupiny.
Poprvé se královna nebes odrazila směrem k nebi v lednu 1970 a nabídla dvojnásobnou přepravní kapacitu oproti dosavadním poměrům. Na palubu se vměstnalo až 400 pasažérů. S nárůstem kapacity přišel i pokles cen.
Převrat v letecké dopravě
„Létání najednou nebylo elitářské, stal se z něho trhák. Byla to služba, kterou najednou mohli využívat i běžní lidé,“ komentuje historik Max Kingsley-Jones, který se na letectví specializuje.
Letuška Linda Freierová, která pracovala pro dopravce Pan Am, jenž si 747 jako první objednal, vzpomíná na pestrý mix pasažérů. „Byli tam velmi slušně a elegantně oblečení lidé, vedle nich potom klidně seděli jedinci, kteří svoje poslední peníze utratili právě za ten let.“ Sama Freierová na palubě obsluhovala takové celebrity jako byl Michael Jackson nebo Matka Tereza.
Analytici se shodují, že nástup 747 představoval skutečný milník pro všechny aspekty letectví. Začátky ale byly kostrbaté, Boeing doufající ve zlatý důl, na výrobě málem zkrachoval a miliardové náklady na vývoj se zprvu zdály utopené v nenávratnu.
V současnosti už uplatnění letounu klesá, nástupnická 777X bude od roku 2025 létat za podstatně menší náklady. „Je vybaven pozoruhodnou technologií i kapacitou,“ říká šéf datové firmy AeroDynamic Richard Aboulafia.
„Byl to zázrak moderně industriální epochy,“ tvrdí Aboulafia. „Dnešní doba ale není o zázracích, je o fungující ekonomice.“
7. prosince 2022 |