Čtvrtek 20. února 2020, svátek má Oldřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. února 2020 Oldřich

Smartwings už letos s letadly 737 MAX nepočítají

  15:26aktualizováno  15:26
Boeing sice podle posledních zpráv očekává návrat problémových letadel 737 MAX na oblohu ještě během letošního léta, české aerolinky Smartwings však s jejich opětovným nasazením na své trasy počítají až od dubna 2021. Výpadek letounů chce kompenzovat zavedením dalších 10 letadel do flotily.

Boeing 737 Max 8 | foto: AP

Smartwings vlastní sedm těchto problematických letadel. Původně jich ale měly ke konci loňského roku od výrobce převzít celkem 21. „Nemožnost provozovat nové letouny 737 MAX a jejich dlouhodobá odstávka zcela zásadně zasáhly do našich ambiciózních plánů na další rozvoj linek a modernizaci flotily,“ řekl generální ředitel Smartwings Roman Vik. Podle něj se problémy nejvíce projevily na izraelském a francouzském trhu.

Společnost v závěru loňského roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení „maxů“ na více než 1,5 miliardy korun, řekla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Na letošní sezónu bez těchto strojů je ale dopravce podle ní připravený. Na českém trhu tak během léta nabídne větší kapacitu než v loňském roce, dodala mluvčí. 

Problémy s letadly se projevily i na provozních výsledcích skupiny Smartwings, kam patří také České aerolinie. Na svých linkách loni skupina přepravila 8,2 milionu cestujících. Oproti předchozímu roku je to o 7,9 procenta méně, skupina tak poprvé zaznamenala pokles.

Zpět do služby v polovině roku

Boeing předpokládá, že se letouny 737 MAX vrátí do služby v polovině roku 2020. Další odkládání by se firmě mohlo ještě více prodražit. Dluh amerického výrobce letadel se jen za uplynulé čtvrtletí zvýšil o šest miliard dolarů a od bank by firma v příštích měsících ráda získala alespoň dalších deset miliard.

Poté, co o novém předpokládaném termínu psalo CNBC, klesly akcie Boeingu o pět procent. Na newyorské burze se následně přestalo s akciemi leteckého výrobce obchodovat.

Boeing ve velkém přichází o objednávky dopravců. A nejen o ty nové, aerolinky ruší i ty stávající. Firma kvůli tomu v loňském roce skončila v záporné bilanci – storna bylo více, než nových zakázek.

Střízlivýma očima

Nový výkonný ředitel Boeingu David Calhoun nahlíží na celou situaci realističtěji, než jeho předchůdce. Pod vedením ex-šéfa Dennise Muilenburga Boeing neustále opakoval, že se mu podaří vrátit letouny do vzduchu před koncem roku 2019.

V úterní tiskové zprávě firmy stojí, že „bezpečný návrat Boeingu 737 MAX do provozu je naší prioritou číslo jedna“.

Se vzdáleným termínem Boeing počítá s ohledem na regulátory, i kvůli tomu, že bude zapotřebí dalšího výcviku pilotů. Firma nepopírá ani to, že se během procesu certifikace mohou objevit další problémy.

Masivní půjčky

Letouny Boeing 737 MAX už jsou uzemněné téměř rok a potíže jejich výrobce ne a ne skončit. Jen za odškodnění rodinám obětí dvou tragických nehod, které způsobila chyba systému MCAS, dala firma zhruba 49 milionů dolarů. Kompenzace aerolinkám ji pak už stály nejméně 5,6 miliardy dolarů.

Fotogalerie

Pomoci s překlenutím problémového období by firmě měly právě půjčky. Zdroje CNBC hovoří o nejméně 10 miliardách dolarů, které chce americká společnost získat od finančních institucí. Zhruba šest z nich už by přitom údajně měla mít zajištěných. To, že si firma plánuje dále půjčovat, pak potvrzují i zdroje agentury Reuters. Bližší částku však neuvádějí.

Snížit výdaje tak firmě nejspíš nepomohlo dočasné ukončení výroby letounů 737 MAX. Ekonomové odhadují, že se jí naopak prodraží – stát by ji mohlo až miliardu měsíčně. Firma totiž zaměstnance, kteří na strojích pracovali, nepropustila a přesunula je na nové projekty.

„Letadlo navrhli klauni pod dohledem opic“

Letouny 737 MAX nesmí do vzduchu i přesto, že firma software systému MCAS (o tom, jak MCAS funguje se dočtete zde) podle vlastních slov už opravila. Než však znovu začnou brázdit nebe, musí letadla schválit regulátoři. A ti s odsouhlasením jejich současné podoby otálejí.

Vede je k tomu mimo jiné i to, že technici při rozsáhlých testech narazili ve stavbě letounu na několik dalších chyb. Problémy měl 737 Max s výškovým stabilizátorem, kabeláží i s autopilotem. Žádná z těchto vad se na nehodách, při nichž o život přišlo 346 pasažérů, nepodílela. I přesto se však jedná o závažná zjištění, která v krajních případech mohou způsobit havárii.

Podle interní komunikace si nedostatky letounu během jeho výroby uvědomovali i zaměstnanci firmy, především piloti.

„Toto letadlo navrhli klauni, kteří jsou sami pod dohledem opic,“ uvedl v e-mailu z roku 2016 určeném kolegům jeden z nich. V jiných zprávách se pak lidé z firmy také chlubí tím, jak tlačili na regulátory, aby letoun schválili.

Autoři: , ,

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Drobné zásilky z čínských e-shopů zdraží, skončí jim osvobození od DPH

V Evropské unii přestane v roce 2021 platit výjimka, díky které lidé neplatí DPH u zásilek do 22 eur (zhruba 550 korun)...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Jednání o rozpočtu EU se zadrhlo, předseda Evropské rady summit přerušil

Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie zahájili ve čtvrtek v Bruselu mimořádný summit, který se věnuje rozpočtu...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Airbus chce těžit z krize Boeingu i letos, plánuje rekordní dodávky

Evropský výrobce letadel Airbus cílí na rekord. V letošní roce plánuje zákazníkům dodat 880 strojů, nejvíce ve své...

Francouzské lyžařské středisko zasněžuje svahy vrtulníkem. Ekologové zuří

Francouzské lyžařské středisko naštvalo ekology, když pomocí vrtulníku přesouvalo sníh na své sjezdovky z výše...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz