Z nuly na 200 za pět let. Pizza od LeBrona Jamese raketově roste

  15:45aktualizováno  15:45
Píše se rok 2012. Basketbalová superhvězda LeBron James má na palubovce profesionální ligy NBA skvělý rok. Sbírá titul nejužitečnějšího hráče i šampiona nejslavnější klubové soutěže světa a sahá si na zlatou olympijskou medaili. Nyní je jasné, že basketbalista s přezdívkou „Král“ byl neomylný i v byznysu.

Slavný americký basketbalista LeBron James má podíl v síti pizzerií Blaze Pizza. | foto: koláž iDNES.cz

V roce 2012 totiž basketbalista koupil malý podíl v tehdy neznámém řetězci pizzerií Blaze Pizza. Ač to neměl sportovec, který si „zatloukáním“ do koše vydělal už přes 500 milionů dolarů, zapotřebí, intuice byla správná. Síť se za pět let své existence rozrostla z nuly na dvě stě poboček a podle společnosti Technolmic Inc, která sbírá data z restauračního trhu v USA, se z ní stala nejrychleji rostoucí restaurační společnost v historii.

Blaze Pizza loni utržila 184 milionů dolarů (asi 4,25 miliardy korun) a pro letošek si neskromně nastřelila laťku tři sta milionů. Podle zdroje agentury Bloomberg, který si nepřál uvést jméno, chce navíc do tří let udeřit na burzovní zvon.

Pomoci k tomu má i nejnovější akvizice. Do firmy vstoupila investiční společnost Brentwood Associates, která získala „podstatný nekontrolní podíl“. LeBron James v řetězci pizzerií, kde si zákazník může moučnou placku složit z libovolných ingrediencí, drží deset procent.

Věhlas šéfkuchaře, kvalitní suroviny a agresivní branding

Ocenění sítě pizzerií tím podle očekávání stouplo nad 100 milionů dolarů, dodal jeden ze zdrojů blízkých transakci. „Tým Blaze dosáhl ohromujícího růstu na dvě stě restaurací za pět let,“ zhodnotil Rehul Aggarwal, partner Brentwood Associates. Ocenil restaurační koncept, věhlas šéfkuchaře, používání kvalitních surovin i agresivní strategii budování značky.

Aggarwal spolu s dalším partnerem Billem Barnumem zamíří do představenstva Blaze Pizza. Doplní jej Greg Dollarhyde, zakladatel společnosti Dollarhyde Investment Group IV, která rovněž v pizzeriích nakoupila podíl.

Podobně jako basketbalista LeBron James, také síť pizzerií nezapře své ambice. V roce 2015 její zakladatel Rick Wetzel řekl, že chce přebít očekávání, že se jeho řetězec stane chipotlem trhu s pizzou. Kromě rostoucí popularity uzené chilli papričky a obecně mexické kuchyně napříč USA tím mohl narážet i na rychle rostoucí síť „fast casual“ restaurací Chipotle Mexican Grill (fast casual je jakýsi hybrid mezi fast foodu a restaurace s kvalitnější nabídkou).

Podnik Chipotle v USA v minulých letech rychle expandoval. Akcie tohoto řetězce s mexickým jídlem od roku 2010 do roku 2015 narostly sedmkrát. Právě v roce 2015 (od té doby však akcie ztrácejí) Wetzel odvážné tvrzení prohlásil. A tehdy přidal řečnickou otázku: „Kdo se stane Starbucksem trhu casual?“

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Obchodu s padělky se daří. Podle OECD za to mohou online tržiště

Padělky kabelek značky Chanel.

Online maloobchod podporuje rychlý růst prodeje padělaného zboží. Padělky v hodnotě 590 miliard dolarů tvořily v roce...

Máme plné regály, hlásá supermarket ve Venezuele. Všude je však kečup

Maduro kryje venezuelskou krizi se zásobováním kečupem

Venezuela se již několik let zmítá v ekonomické krizi. Některé oblasti jsou bez zásob vody, lidé po celé zemi hladoví....

Lid vs. internetoví obři. Evropané v průzkumu volají po nových pravidlech

(Ilustrační snímek)

Téměř dvě třetiny Evropanů si myslí, že by politici měli více regulovat technologické giganty jako Facebook či Google....

Najdete na iDNES.cz