Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Black Lives Matter k nám nepatří, varoval Starbucks. Po kritice ale otočil

  • 71
Americký řetězec Starbucks se ocitl pod palbou. Minulý týden totiž zaměstnancům zakázal nosit do práce oblečení a doplňky podporující hnutí Black Lives Matter. Po rozsáhlé kritice na sociálních sítích však firma nakonec obrátila a začala jim podobné předměty raději rovnou rozdávat.

„Bojíte se, že přijde o rasisty!“ „Dokud mě nebudete podporovat, nebudu podporovat já vás.“ Takové a mnohé další příspěvky se minulý týden objevily na sociálních sítích. Lidé je psali na adresu řetězce Starbucks, který svým zaměstnancům zakázal nosit oblečení a doplňky spojené s hnutím Black Lives Matter.

Rozhodnutí firma odůvodňovala tím, že je to proti interním pravidlům. Zaměstnanci totiž podle nich v práci nesmí vyjadřovat své politické názory. Firma přitom ještě na začátku měsíce hnutí otevřeně vyznávala podporu, čímž si vysloužila kritiku z „druhého tábora“, upozorňuje Deutsche Welle.

Výzvy k bojkotu

Na sociálních sítích se tak kvůli tomu strhla bouře. Kromě kritiky od odpůrců hnutí, kterým se nelíbila oficiální prohlášení firmy, se do ní totiž začali opírat i jeho podporovatelé. Především Twitter tak téměř okamžitě po zveřejnění dopisu serverem BuzzFeed zaplnily hlasy volající po bojkotu kaváren společnosti.

Část zaměstnanců firmy navíc upozorňovala na to, že podle nich Starbucks měří dvojím metrem. Společnost totiž zaměstnance v minulosti podporovala v nošení trik a doplňků vyjadřujících podporu LGBTQ+ komunitě. V některých případech jim to údajně vyloženě nařizovala.

Firma tak nakonec obrátila. V příspěvku na svém Twitteru oznámila, že toto nařízení ruší a že ve vyjadřování názoru své zaměstnance podpoří. Do svých kaváren tak rozešle celkem čtvrt milionu triček s nápisy podporujícími Black Lives Matter.

„Budeme dále naslouchat naším partnerům, komunitám a jejich touhám po spravedlnosti,“ uvedla. „Vidíme vás. Slyšíme vás. Na životech černochů záleží. To je fakt, na kterém se nic nezmění,“ doplnila později v tiskové zprávě.

Někteří zákazníci jsou zmatení

Změna sice potěšila kritiky, některé zákazníky však znejistila. „Jakožto zanícený podporovatel Starbucks jsem velmi zmatená,“ citoval list The New York Times reakci černošské zákaznice Bryanny Claybournové.

„Proč vydat prohlášení, které zaměstnancům zakáže nosit BLM oblečení a o 24 hodin později tvrdit, že je to OK a že ‚stojíte na naší straně’. Musíte si vybrat jedno, nebo druhé. Uznejte, že jste udělali chybu,“ dodala.

Někteří pak krok označovali za pouhou snahu zlepšit PR obraz firmy. Kritizovali také to, že díky tomuto kroku společnost získá publicitu, kterou si podle nich nezaslouží.