Zhruba 90 procent biopaliv výrobci vyprodukují i v roce 2020 ze zemědělských plodin. Kvůli unijním cílům tak bude třeba přeměnit zhruba 69 tisíc kilometrů čtverečních na zemědělskou půdu, což je plocha jen o něco málo menší než rozloha Česka.
"Rozsah nebezpečí, které evropské země způsobí kvůli vlastním plánům na využití biopaliv, je nyní jasný. Škody na lesích a přírodě budou šokující, a to jen kvůli palivům do našich aut. Biopaliva budou ještě horším znečišťovatelem než fosilní paliva," řekl novinářům Adrian Bebb z neziskové organizace Friends of the Earth Europe.
Autoři studie tvrdí, že zvýšení podílu biopaliv v dopravě na deset procent zvýší emise skleníkových plynů až o 56 milionů tun ročně. Největší částí se na tomto zvýšení bude ze členských států EU podílet Velká Británie.
"Plán evropské sedmadvacítky dává společnostem volnou ruku k zabírání půdy v nejchudších částech světa, aby naplnily naše nádrže spíše než žaludky jejich obyvatel. Evropská energetická politika uvrhla do nebezpečí miliony lidí a ohrožuje potravinovou bezpečnost v Africe," doplnila Laura Sullivanová z neziskové organizace ActionAid.
Využití biopaliv v dopravě bude mít podle studie zhruba o 81 až 167 procent horší dopad na životní prostředí, než využití klasických fosilních paliv.
Politici sice slibují, že druhá generace biopaliv, kterou vědci vyvíjejí, bude mít na životní prostředí daleko menší dopad, ale jejich využívání je vzdálené.