Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

PŘEHLEDNĚ: Proč se mění pravidla pro využívání obsahu na internetu

  6:00
Europoslanci ve středu rozhodnou o podobě směrnice o autorském právu, která má změnit pravidla pro toky peněz na internetu. Zákon by se měl zasadit o práva tvůrců obsahu a narovnat pravidla pro komerční využívání obsahu na internetu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

1V čem spočívají chystané změny?

Chystaná směrnice řeší podobu autorského práva pro digitální věk. Mimo jiné myslí na vydavatele psaného slova. Tradiční mediální domy usilují o ochranu svých autorských děl v podobném rozsahu, jaký dnes mají hudební nakladatelství či filmová studia. Nadnárodní technologické společnosti jako Facebook nebo Google by jim nově měly platit za to, že sdílejí jejich obsah, díky čemuž jim plynou příjmy z reklamy. Na nákladech na tvorbu obsahu se však internetoví giganti nepodílejí.

2Díky internetovým platformám se však i tradičním tvůrcům obsahu zvyšuje návštěvnost jejich stránek. Proč by tedy měli dostávat ještě dodatečné peníze od vyhledávačů či sociálních sítí?

Toto platí jenom částečně. Mnoho uživatelů internetu se totiž spokojí s tím, že si na síti přečtou několik řádků publikovaného článku, které jim vyhledávač ukáže. Ale už se nepodívají přímo ke zdroji, tedy na webovou stránku tvůrce. Příjmy z inzerce tak inkasuje Google nebo Facebook, který díky sdílení a odkazování na obsah prodá více reklamy. Autor textu však ostrouhá, byť náklady na jeho tvorbu nesl on.

3Jde tedy o daň?

Nejde. Směrnice narovnává pravidla a obchodní vztahy pro užívání autorských děl pro komerční využití. Ty jsou z pohledu směrnice internetovými platformami zneužívány. Vydavatelé obsahu se tudíž domnívají, že mají právo na přiměřenou část z výnosů, které díky jejich obsahu platformám plynou.

4Jak by EU peníze vymáhala? Kam by šly?

Poplatek za užití autorského obsahu by putoval do Fondu náhradních odměn, ze kterého budou následně vypláceni tvůrci obsahu, který je na síti dostupný. Peníze by po přijetí směrnice neputovaly do národních rozpočtů členských zemí, ale přímo k autorům. Jejich poměr – například kolik dostanou vydavatelé a kolik filmaři – by se určoval podle podílu prodané reklamy na jednotlivých autorských dílech.

5Jak by systém vybírání poplatků fungoval?

V současnosti existuje několik modelů. Finální pravidla pro výběr poplatků budou řešit až v rámci implementace směrnice jednotlivé členské státy EU v dialogu s evropskými orgány. Zjednodušeně lze říci, že by internetové platformy získaly oprávnění ke komerčnímu sdílení autorského obsahu všech vydavatelství, na který jim akreditovaní vydavatelé poskytnou potřebné licence.V současnosti existuje několik modelů. Finální pravidla pro výběr poplatků budou řešit jednotlivé národnostní státy EU spolu s evropskými orgány. Zjednodušeně lze říci, že by internetové platformy komerčně sdílely autorský obsah vydavatelství, na který jim vydavatelství poskytla licence.

6Co když internetová platforma řekne, že o licenci s daným vydavatelstvím nestojí, a jeho obsah přestane sdílet.

Takové případy v Evropě již existují. Například v Německu zástupce tamních vydavatelů tiskovin (VG Media) usiloval o zpoplatnění odkazů ve vyhledávačích. Když Google odmítl ustoupit a pohrozil, že nebude na příslušná média odkazovat vůbec, couvli vydavatelé ze svých požadavků a boj s Googlem vzdali. Podle některých došlo ze strany Googlu ke zneužití dominantního prostředí na trhu. Proto se politici snaží prosadit obdobnou iniciativu na celoevropské úrovni. Předkladatelé směrnice vycházejí z toho, že nová pravidla by měla platit pro celý evropský trh.

7Proč má toto řešit zákon? Nestačí, aby se vydavatelé či jednotlivci dohodli s internetovými platformami sami?

Je ve veřejném zájmu, aby spotřebitelé měli přístup k hodnověrným informacím. Vydavatelé, kteří tento obsah tvoří, chtějí, aby jim kromě poplatku ve formě předplatného plynuly i příjmy z reklamy, která se na jejich díla nabaluje.

8Napomůže směrnice k šíření kvalitních a podložených informací, nebo by mohla naopak vést k většímu šíření nevěrohodného obsahu?

Přijetí směrnice by mělo podpořit kvalitní žurnalistiku. Internetové společnosti žádné novináře nezaměstnávají, jen využívají jejich práce. Přitom příjmy mediálních domů dlouhodobě klesají, zatímco náklady na práci novinářů rostou. Zároveň stoupají příjmy internetových firem, které na obsahu vydavatelství vydělávají.

9Dotkne se směrnice uživatelů internetu? Bude je nějakým způsobem cenzurovat?

Nebude. Uživatelé budou i po přijetí směrnice moci svobodně sdílet články a stejně jako nyní k nim budou mít stejný přístup ve vyhledávačích.

  • Nejčtenější

Stovky firem se pokusily zneužít program Antivirus, říká Maláčová

V rámci programu Antivirus se několik stovek firem pokusilo o jeho zneužití. V pořadu Otázky Václava Moravce České...

Koruna vůči euru posiluje nejvíc za 12 let, zlevní nákupy ze zahraničí

Koruna posiluje proti euru nejvíce od června 2008. Od začátku listopadu posílila z 27,18 Kč/EUR na 26,16 Kč za euro,...

Letos bez šance, zlobí se zákazníci. Ikea nestíhá nápor online objednávek

Švédská nábytkářská firma Ikea je v probíhající druhé vlně pandemie nemoci covid-19 na hraně svých kapacit. Počet...

Lepší ve čtvrtek než za týden, reagují podnikatelé. Pohlreich už tomu nevěří

Restaurace, obchody i služby mohou od čtvrtka otevřít. Vláda rozhodla o přechodu Česka do 3. stupně protiepidemického...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Společný podnik českých a německých zbrojařů ponese jméno Tatra

Společný podnik české společnosti Czechoslovak Group (CSG) s německým zbrojařským gigantem Rheinmetall bude sídlit v...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

Frontám se nevyhnete ani u sousedů, Němci chystají zpřísnění pro obchody

Ani v Německu se v předvánočním čase zákazníci nevyhnou frontám před nákupními středisky, obává se šéf Svazu německého...

Aktivita v čínských továrnách rostla nejrychleji za tři roky

Aktivita v čínských továrnách rostla v listopadu nejrychleji za tři roky a také růst v sektoru služeb se dostal na...

Místo PlayStationu 5 konzerva pro kočku. Amazon řeší chybné dodávky

Britské zákazníky Amazonu čekalo nemilé překvapení. Místo očekávané herní konzole PlayStation 5 totiž někteří dostali...

Izrael na zkoušku otevřel patnáct obchodních center, vybíral je i losem

V Izraeli se na zkoušku otevřelo patnáct nákupních center po celé zemi. Úřady budou pečlivě monitorovat dodržování...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...