Dva ze tří Čechů věří, že jsou Google a spol. mocnější než EU

  6:00aktualizováno  6:00
Většina Čechů podporuje novou směrnici o autorských právech a nadnárodní technologické firmy považuje za mocnější, než je Evropská unie. Vyplývá to z výzkumu veřejného mínění ve vybraných zemích včetně České republiky, který zveřejnila iniciativa Europe for Creators.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Téměř polovina (49 %) respondentů z České republiky si podle průzkumu myslí, že americké technologické firmy, jako je Facebook, Google či Amazon, přímo ohrožují správné fungování demokracie. Na západ od nás je podpora tohoto názoru ještě větší – v Německu 66 %, ve Francii 76 %.

Přes 65 procent dotázaných Čechů pak věří, že se tyto firmy férově nedělí o zisky z obsahu třetích stran s lidmi, kteří obsah vytvořili. Primárně se jedná o velká média. Stejné množství respondentů si také myslí, že jsou Google, Facebook, Amazon a jim podobné společnosti mocnější než EU.

Výsledky výzkumu přichází týden před zásadním hlasováním Evropského parlamentu o nové směrnici o autorských právech. Ta, pokud projde, umožní mediálním domům požadovat od společností typu Facebooku či Googlu platby za používání jejich obsahu. Hlasování proběhne 12. září.

Mezi vybrané země, ve kterých výzkum probíhal, patří kromě ČR i Německo, Polsko a Francie. Jde o země, ve kterých se v poslední době o zmíněné směrnici nejvíce diskutovalo.

Směrnice by měla pomoci vydavatelům

Mnoho uživatelů se při čtení zpráv spokojí s tím, že si na internetu přečtou jen prvních pár řádků publikovaného článku, které jim ukáže vyhledávač. Už se ale nepodívají přímo ke zdroji, na webovou stránku tvůrce. Příjmy z inzerce pak inkasuje Google nebo Facebook, kdežto autor textu z něj nemá žádný zisk, byť náklady na jeho tvorbu nesl on.

Které státy se účastnily průzkumu

  • Španělsko

  • Itálie

  • Německo

  • Polsko

  • Česká republika

  • Rumunsko

  • Řecko

  • Francie

Navrhovaná směrnice autorského zákona by vyhledávače a sociální média zavázala k tomu, aby za využívání části obsahu vydavatelům platili. Kolik, o tom by se rozhodlo na základě celoevropského klíče.

Již dříve v některých členských zemích EU proběhly pokusy, jak problematiku vyřešit. Například v Německu zástupce tamních vydavatelů tiskovin (VG Media) usiloval o zpoplatnění odkazů ve vyhledávačích. Když ale Google pohrozil, že nebude na příslušná média odkazovat vůbec, vydavatelé se zalekli a ustoupili od svých požadavků.

Nadnárodní firmy proti směrnici bojují

Vydavatelé se po mnohých neúspěších obrátili na Evropskou unii. Europoslanci po několika měsících přišli s finální verzí směrnice, o které se za týden bude hlasovat.

Průzkum Europe for Creators - září 2018

Průzkum Europe for Creators - září 2018

Obsahuje i požadavek, aby stránky jako YouTube nebo Ulož.to nesly zodpovědnost za zprostředkovaný obsah. Jinými slovy, měly by zodpovídat za videa či hudební skladby, které se na jejich serverech nacházejí. Dnes tuto zodpovědnost mají jen uživatelé, kteří mediální obsah na internet nahrávají.

KOMENTÁŘ: Za práci se platí. Vydělávat na cizím obsahu je nefér

Tato část návrhu se stala terčem kritiky. Společnosti poukazují na to, že by si malí zprostředkovatelé obsahu nemohli nákladný kontrolní software dovolit. Žádný program v současnosti navíc nedosahuje přesnosti vyšší než 60 %.

Velké technologické lobby se navíc nelíbí, že by firmy měly platit za zobrazování upoutávek na cizí obsah. Mezi nejčastější argumenty korporací patří, že bez jejich služby by čtenář článek vůbec neviděl.

Podle výzkumu veřejnost směrnici podporuje

Výzkum iniciativy Europe for Creators hovoří jasně ve prospěch nové směrnice. Většina (87 %) všech respondentů z osmi evropských zemí její vznik podporuje či spíše podporuje. Z českých respondentů se pro vyjádřilo 69 % dotázaných. „Určitě ne“ ve výzkumu odpovědělo jen 7 % Čechů.

Dvě třetiny dotázaných Čechů pak věří, že alespoň nějakou kompenzaci za využívání jejich obsahu by společnosti měly médiím poskytovat.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Hypermarkety začaly znovu brát stravenky. Pokladny rozdělí nákup

pokladní, ilustrační snímek

Velké obchody v Česku až na výjimky opět berou stravenky. Od června je možné jimi platit i za nákupy potravin v...

Další z rubriky

Bezdomovec zachraňuje bezdomovce. Zaměstnává je ve svém knihkupectví

Ilustrační snímek

Hospodářská krize udělala z Leonidase Koursoumise bezdomovce. Sedmdesátiletý Řek se ale se svým osudem nesmířil a...

Fialová kráva klikne. Malťan vydělává na analýze chování lidí na webu

Maltský podnikatel roku

Na světovém finále EY Podnikatel roku reprezentoval Maltu David Darmanin, zakladatel platformy Hotjar, která analyzuje...

„Číňani jsou prasata“. Banka poslala ekonoma kvůli komentáři na dovolenou

Ilustrační snímek

Švýcarská banka UBS poslala svého hlavního analytika Paula Donovana na nucenou dovolenou. Údajně totiž ve svém komentář...

Najdete na iDNES.cz