Marc Levine byl zvyklý si každé tři roky brát na leasing nový sportovní mercedes. Když se však loni vrátil ke svému prodejci, aby obměnil svůj model GLE 350 z roku 2018, čekal ho šok. U nejnovější verzi stejného modelu by jeho měsíční splátka vzrostla téměř dvojnásobně, z 640 dolarů (15 053 korun) na téměř 1 200 dolarů (28 224 korun).
„Děláte si ze mě srandu?“ zděsil se kardiolog Levine, který žije se svou rodinou na jižní Floridě. Měsíční splátky vzrostly i u modelů vozů Jeep Grand Cherokee nebo Toyota Highlander. „Máte něco ojetého?“ zeptal se nakonec Levine. Tímto krokem se celoživotní milovník nových vozů připojil k rostoucím řadám zákazníků ojetin a pořídil si tři roky starý Mercedes třídy E s měsíční splátkou 748 dolarů (17 593 korun).
„Je to směšné, opravdu je, i když se dívám na stránky s ojetými auty,“ potvrdil pro agenturu Bloomberg čtyřiapadesátiletý Tony Harvey, který se stará o svou postiženou manželku a dvě malé dcery v Ludingtonu. „Teď jde hlavně o to přežít a vyžít.“
Stejné pocity mají i Jared Buccola a jeho žena Amanda, kteří zakládají rodinu. V prosinci se jim narodí syn a doufali, že se přesunou do nového velkého SUV. Nenašli však nic, co by odpovídalo jejich rozpočtu, a tak nakonec zůstali u Amandina menšího pět let starého hyundaie.
Tichá práce inflace
Zákazníci v celé Americe, dokonce i ti s poměrně vysokými příjmy, tak opouštějí trh s novými vozy. Podle výzkumné společnosti Cox Automotive činí průměrná cena nového auta v letošním roce 48 205 dolarů (1,13 milionu korun), což je o 21 procent více než před pěti lety. Měsíční splátky úvěrů na nové automobily nyní činí v průměru 767 dolarů (18 030 korun), což je o sedmnáct procent více než před čtyřmi lety.
Z amerického snu je noční můra. Kvůli splátkám domu odkládají plány na děti |
„Inflace způsobila, že jsou tato auta opravdu velmi drahá,“ říká Rhett Ricart, prodejce v Columbusu v Ohiu, který prodává vozy značek Ford, General Motors, Hyundai a dalších. „Tím, že automobilky u těchto vozů zvýšily podíl technologií a bezpečnostních prvků, na sebe zároveň nabalily spoustu nákladů.“ Situaci ještě zhoršuje nákladné financování, neboť v září činily úrokové sazby u půjček na nové automobily v průměru 7,1 procenta a u ojetých 11,2 procenta, zatímco před pěti lety to bylo 5,7 a 8,4 procenta.
Automobilky nemají důvod ke zlevňování
Kupující navíc řeší ještě jeden psychologický problém. V Americe obměňují vozy v průměru po nějakých šesti letech. Ti, kteří nyní přicházejí do autosalonů, si vybavují, že naposledy auto kupovali za cenu jen lehce přes třicet tisíc dolarů. Když vidí cenovky blížící se padesáti tisícům, jdou zase pryč.
Automobilky navíc podle expertů nic ke zlevnění netlačí, protože vydělávají více peněz prodejem menšího počtu aut bohatším zákazníkům. „Prodávají to, na čem vydělávají,“ konstatuje Mark Wakefield z poradenské společnosti AlixPartners.
V loňském roce podle průzkumu této společnost připadalo na horní pětinu amerických domácností s průměrným ročním příjmem 265 tisíc dolarů (6,2 milionu korun) 55 procent výdajů na nová vozidla, zatímco v roce 2020 to bylo jen čtyřicet procent. Spotřebitelé s nejnižšími příjmy, pod 16 tisíc dolarů (376 125 korun), už z trhu s novými vozy vypadli úplně.
Nůžky amerického realitního trhu se rozevírají. Luxus táhne, ostatní na domy nemají |
„Trh s novými automobily se posunul směrem k bohatším kupujícím,“ uzavírá pro Bloomberg Mark Wakefield. Vozidla s cenou pod dvacet tisíc dolarů (470 157 korun), tedy modely, které kdysi mladá Amerika řídila, v podstatě zmizela a letos tvoří 0,1 procenta trhu s novými automobily, uzavírá Bloomberg.