Někteří manažeři automobilek o testech na opicích věděli, píše Spiegel

  12:11aktualizováno  12:11
Manažeři německých automobilek vyjadřují šok a překvapení nad tím, že se škodlivost automobilových emisí v minulosti testovala na opicích, část z nich o tom však podle serveru Spiegel Online věděla a nic proti tomu neměla. Televizní a rozhlasová stanice NDR zase informuje o tom, že se testy původně měly uskutečnit na lidech.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Testy škodlivosti emisí naftových vozů na opicích financovalo Evropské výzkumné sdružení pro životní prostředí a zdraví v dopravním sektoru (EUGT), které v roce 2007 založily automobilky Volkswagen, BMW a Daimler spolu s firmou Bosch. Pokusu, který se uskutečnil ve Spojených státech, bylo podrobeno deset opic, které podle deníku Bild musely ve skleněných klecích čtyři hodiny vdechovat automobilové zplodiny. EUGT kromě toho dopad různých koncentrací oxidu dusičitého (NO2) zkoumala i na lidech, i když výrazně jiným způsobem než na opicích.

To, že nyní vedení německých automobilek dává hlasitě najevo překvapení, že něco takového bylo možné, nechápe Helmut Greim, který byl šéfem výzkumné rady EUGT. „Samozřejmě výrobci aut věděli o testech na opicích a pokusných osobách. Nynější reakce členů představenstva automobilek je pro mě proto nepochopitelná,“ nechal se slyšet.

Zástupci koncernů se podle něj pravidelně účastnili zasedání výzkumné rady. Byli na nich informováni o už započatých i plánovaných pokusech, k nimž se také vyjadřovali. „V případě pokusů na opicích a lidech ale neměli žádné výhrady,“ poznamenal Greim, který sám provedené testy považuje za neproblematické.

Stanice NDR ve středu v souvislosti s dalším skandálem německých automobilek, které tentokrát čelí i tvrdé kritice vlády, uvedla, že se automobilové zplodiny měly původně testovat na lidech. „Původně jsme to chtěli testovat na lidech,“ připustil Jacob McDonald, tehdejší vedoucí testů na americkém institutu Lovelace, který pokus provedl. Kvůli tomu, že dieselové zplodiny byly v roce 2012 označeny za rakovinotvorné, se však nakonec test uskutečnil na opicích.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Čína se opřela do gigantů. Označili Tchaj-wan a Hongkong za samostatné

Ilustrační foto

Čínská akademie sociálních věd plánovala, že se v lednu opře do některých z největších světových firem. S odvoláním na...

Němečtí sládci plánují, že budou na pivech uvádět energetickou hodnotu

Ilustrační snímek

Němečtí pivaři budou mít v budoucnu už při pouhém pohledu na etiketu na láhvi svého oblíbeného nápoje jasno, kolik...

Big Mac už výhradně nepatří McDonald’s, firma v EU přišla o ochranu

McDonald’s

McDonald‘s prohrál spor o ochrannou známku značky Big Mac s irskou sítí fastfoodů Supermac’s. Na základě rozhodnutí...

Najdete na iDNES.cz