„Je to naprosto životně důležitá oblast naší společnosti. A pokud o ni přijdeme, prohrajeme s konkurencí. Amerika prohraje. Přijdeme o mnoho pracovních míst,“ řekl.
Společnost podle něj vyrábí v Americe nejvíce vozidel a má více zaměstnanců odborového svazu United Auto Workers (UAW) než kterákoli jiná společnost, což zvyšuje její náklady ve vysoce konkurenčním odvětví.
Ford má 57 tisíc zaměstnanců UAW ve srovnání se 46 tisíci v General Motors (GM) a 43 tisíci ve Stellantisu. „Mnoho našich konkurentů přesunulo pracovní místa do Mexika, zatímco my jsme přidávali pracovní místa zde v USA,“ uvedl Ford.
O chamtivosti. Odboráři velké automobilové trojky poprvé stávkují společně |
Odborový svaz United Auto Workers 15. září cíleně stávkoval ve všech třech detroitských automobilkách. Poslední týden odešlo 8 700 členů odborů z největšího a nejziskovějšího závodu Fordu na světě, továrny na nákladní automobily v Kentucky v Louisville.
Předseda UAW Shawn Fain prohlásil, že Ford a jeho konkurenti z druhého města General Motors a výrobce Jeepů Stellantis dosahují miliardových zisků a že by zaměstnanci měli dostat podíl.
Stávka „poškozuje desítky tisíc Američanů“
Ford uvedl, že stávka v závodě v Kentucky poškozuje desítky tisíc Američanů, kteří pracují pro dodavatele dílů a prodejce Fordu. Stávka by podle něj také mohla způsobit kolaps křehké základny pro dodávky dílů.
„Pokud bude pokračovat, bude to mít velký dopad na americkou ekonomiku a zdevastuje to místní komunity,“ řekl.
Ford, teprve čtvrtý člen rodiny ve vedení 120 let staré společnosti, uvedl, že viděl, jak jiné země přicházejí o svůj automobilový průmysl a poté o celou výrobní základnu.
„Musíme se spojit, abychom to ukončili,“ řekl Ford. „Stále věřím ve světlou budoucnost - takovou, kterou můžeme vybudovat společně. Stále věřím, že automobilový průmysl je hlavním zdrojem dobra pro naši zemi. Budeme tu i nadále, když nás Amerika bude nejvíce potřebovat,“ nechal se slyšet.
Poslední týden po zahájení stávky v Kentucky jeden z vrcholných manažerů Fordu v konferenčním hovoru s novináři uvedl, že společnost vyčerpala sílu, kterou je ochotna vynaložit na ukončení stávky.
Projev Forda přichází v době, kdy celý automobilový průmysl provádí historický a nákladný přechod od spalovacích motorů k elektromobilům.
Výrobci dosahují na miliony, zaměstnanci by měli dostat podíl
Předseda UAW Fain uvedl, že by zaměstnanci měli dostat odměnu za to, že obětovali plošné zvýšení mezd, úpravu životních nákladů a souhlasili s nižšími mzdovými stupni, aby udrželi společnosti nad vodou během velké recese. Ze 146 000 zaměstnanců všech tří automobilek, které odbory sdružují, nyní stávkuje asi 34 000.
Prohlubující se rozpory v odborech naznačují, že Ford a odbory možná čeká dlouhá stávka, která by mohla společnost i zaměstnance stát miliardy dolarů.
Ford má na krize nos. Přípravou na zlé časy inspiruje ostatní automobilky |
Fain také uvedl, že Ford téměř dva týdny vyjednavačům UAW sděloval, že předloží další protinávrh týkající se ekonomických otázek. Na schůzce svolané odbory však společnost svou předchozí nabídku nezvýšila, uvedl Fain.
„Ford nedostal zprávu, aby vyjednával o spravedlivé smlouvě,“ řekl Fain při oznámení odchodu 8 700 zaměstnanců z továrny v Louisville. „Byli jsme velmi trpěliví, když jsme na tom se společností pracovali,“ zmínil. „Nenaplnili očekávání, dokonce ani nepřišli k jednacímu stolu,“ dodal.
Nabídka je „neuvěřitelně pozitivní“
Kumar Galhotra, prezident společnosti Ford Blue, která se zabývá výrobou spalovacích motorů, označil nabídku Fordu za „neuvěřitelně pozitivní“ a řekl, že Ford nikdy odborům nenaznačil, že by došlo k jejímu zvýšení.
„Bylo nám jasné, že jsme na hranici,“ řekl v konferenčním hovoru s novináři. „Riskujeme schopnost investovat do podnikání a ziskově růst. A ziskový růst je v nejlepším zájmu všech ve Fordu.“
Společnost má stanovenou částku peněz, ale je ochotna přesouvat dolary tak, aby to vyhovovalo potřebám odborů, řekl a dodal, že si stále myslí, že je možné dosáhnout dohody.
Odborový svaz uvedl, že Fordova obecná nabídka mezd je až 23 procent za čtyři roky a že obnovil zvyšování životních nákladů. GM a Stellantis byly na 20 procent. Fain však řekl, že ani jedno není dostatečně vysoké.