Automatizované metro bez strojvůdců je na vzestupu, dočkat se má i Praha

  5:00aktualizováno  5:00
Není to tak dávno, co linky metra bez strojvůdce platily za jakési alternativní turistické cíle, jejichž projetí se považovalo za zážitek. Dnes se už často stává, že se člověk o tomto „zážitku“ dozví až zpětně a náhodou. Kromě toho, že si vlastně nemusí rozdílu všimnout, je to i proto, že se technologie rychle rozšiřuje.
Metro (ilustrační foto)

Metro (ilustrační foto) | foto: ČTK

Nijak impozantně nezní informace, že délka tratí, po nichž se soupravy řízené automatickým systémem prohánějí, představuje jen šest procent celosvětové kilometráže metra - podle organizace UITP je to 850 kilometrů na 56 linkách (statistiku z letošního července najdete zde).

Aktuální rozmach technologie však dobře ilustruje tempo, jakým linky přibývají. Jen letos se otevřely nové či prodloužené automatické linky v korejském Soulu a Inčchonu, Singapuru, Budapešti, Barceloně nebo malajsijském Kuala Lumpuru.

Alespoň jednu plně automatizovanou linku tak provozují v 38 městech, což odpovídá 23 procentům všech operátorů metra. Vzhledem k tomu, že je mnohem běžnější (a snadnější) vybudovat automatickou linku novou než přestavět tu konvenční, se celkový kilometrový poměr mění jen pomalu. Konvenční tratě mají totiž proti 30 let staré automatice přibližně 120letý náskok.

V metru vládne velká trojka

„Automatické systémy se už osvědčily. Důkazem je i to, že žádné město, které je vyzkoušelo, se potom už ke konvenčním nevrátilo,“ říká Ramon Malla, který má rozvoj automatických systémů na starosti v barcelonském dopravním podniku (TMB). Právě jeho zaměstnavatel zprovoznil v únoru další část linky číslo 9, bezmála dvacetikilometrové propojení letiště s univerzitním kampusem.

Již předtím bez strojvůdce fungoval úsek na druhé straně města. Až se dokončí i jejich vzájemné propojení, má být linka (i s větví L10) o délce 48 kilometrů nejdelší automatizovanou v Evropě.

Jak vlastně automatizované metro v tomto případě funguje? Systém stojí na neustálé kontrole polohy a jejím porovnání s mapou, kterou má řídící software na palubě nahranou. S vysílači umístěnými v tunelu po 200 metrech komunikuje palubní počítač standardem podobným wi-fi (ten nahradil starší komunikační standardy z 80. let). V „mezeře“ mezi vysílači dopočítává polohu na základě pohybu kol.

Kromě toho ještě dostává od centrálního řízení informace o přesné poloze ostatních vlaků na trati. Podle znalosti mapy potom upravuje rychlost tak, aby se vlak pohyboval v bezpečných mantinelech. Na zastávkách se chová podle programu, ale například čas na nástup a výstup lze upravovat podle aktuální vytíženosti spoje

I když centrální operátor může upravovat parametry (třeba snížit maximální rychlost, když se na trati objeví komplikace), pořád soupravu řídí lokálně systém z paluby, nikoli přímé příkazy z centrály.

Systém, který Barcelona používá, dodal německý Siemens. Ten spolu s kanadským Bombardierem a francouzským Alstomem tvoří, podobně jako na železnici obecně, vůdčí trojku ovládající v součtu přes polovinu celého trhu automatizovaných systémů pro podzemní dráhu.

Nudit se firmy podle všeho nebudou ani v následující dekádě. Letos podepsaly kontrakty na nové linky či prodloužení těch stávajících v Toulouse, Lyonu, Paříži, Glasgow nebo Šanghaji. Dohromady potom na základě již oznámených záměrů UITP předpovídá, že v roce 2025 vzroste délka tratí obsluhovaných bez strojvůdce ze současných 850 na 2 300 kilometrů.

Někdy v tu dobu by mohl do klubu operátorů automatizovaného metra přibýt i Dopravní podnik hlavního města Prahy. Tedy pokud se mu podle plánů podaří zprovoznit linku D, pro niž se aktuálně vykupují pozemky. Podle usnesení pražské rady z loňského roku by mělo mít déčko automatický dopravní systém bez strojvedoucího.

Jeho vybudování by oproti konvenčnímu stálo dle materiálu o 1,7 miliardy korun víc. Úspory na provoz by se měly pohybovat okolo 50 milionů korun ročně. „S automatickým systémem se počítá,“ potvrzuje i mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl s tím, že detaily budou k dispozici, až se bude připravovat soutěž na jeho pořízení.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Nezastavitelný dávkomat. Maláčová chce přidat všem, neřeší, kde na to vezme

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová na tiskové konferenci po...

Éra ministryně práce Jany Maláčové (ČSSD) se zřejmě zapíše do dějin jako největší zvyšování dávek v historii Česka....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Zákon je zákon. Ženě v Polsku vypočítali důchod na 12 haléřů měsíčně

Ilustrační snímek

Jen dva groše, čili v přepočtu přibližně 12 haléřů měsíčně, činí nejnižší penze aktuálně vyplácená v Polsku. Nejvyšší...

Další z rubriky

Legendární džínsy znovu na burze. Akcie Levi Strauss vystřelily o 30 procent

Obchodní dům Levi Strauss and Co. na Times Square v New Yorku.

Akcie amerického výrobce džínového oblečení Levi Strauss & Co. zahájily první obchodní den na burze růstem o více než...

Itálie podepsala s Čínou dohodu o účasti na nové Hedvábné stezce

Italský premiér Giuseppe Conte a čínský prezident Si Ťin-pching po podpisu...

Itálie se stala prvním členem skupiny nejvyspělejších zemí G7, který se připojí k čínské globální iniciativě nové...

První aerolinky ruší objednávku problémových boeingů, chtěly 49 letadel

Boeing 737 Max 8 v barvách společnosti Garunda Indonesia.

Indonéské aerolinie Garuda odeslaly oficiální dopis, v němž žádají zrušení velké zakázky na dodávku 49 Boeingů 737 Max...

Najdete na iDNES.cz