Autoři zprávy porovnávali rezervace letenek během letních měsíců v letech 2024 a 2025. Cílem bylo zjistit, která místa zaznamenávají největší nárůst počtu cestujících. „Postavení Japonska coby cestovatelské velmoci zůstává neotřesitelné,“ uvedl David Mann, hlavní ekonom Mastercard pro Asii a Tichomoří. Tokio a Ósaka podle něj zůstávají magnety světového turismu, píše portál CNBC.
Třetí místo v žebříčku obsadila Paříž, v níž v loňském roce probíhaly letní olympijské hry, následovaná Šanghají na čtvrtém místě. Na pátém místě figuruje španělské město Palma de Mallorca.
Roli hraje i směnný kurz
V první patnáctce se umístily i další asijské destinace, jako je Soul, Peking, Singapur, vietnamský Nha Trang a japonská Fukuoka. Podle zprávy je zájem o asijské destinace poháněn hlavně cestovateli z Asie, Evropy a Ameriky.
1. | Tokio, Japonsko | ||
---|---|---|---|
2. | Ósaka, Japonsko | ||
3. | Paříž, Francie | ||
4. | Šanghaj, Čína | ||
5. | Palma de Mallorca, Španělsko | ||
6. | Soul, Jižní Korea | ||
7. | Peking, Čína | ||
8. | Madrid, Španělsko | ||
9. | Rio de Janeiro, Brazílie | ||
10. | Singapur, Singapur | ||
11. | Nha Trang, Vietnam | ||
12. | Reykjavík, Island | ||
13. | Fukuoka, Japonsko | ||
14. | Hurghada, Egypt | ||
15. | Sharm el Sheikh, Egypt | ||
Zdroj: Mastercard Economics Institute, pozn.: jde o srovnání rezervací letenek mezi měsíci červen až září roku 2024 a červen až září 2025 |
Roli při cestování může hrát i směnný kurz. Japonský jen loni dosáhl nejslabší úrovně vůči americkému dolaru od roku 1986. I když si měna momentálně vede o něco lépe, podle zprávy je to pravděpodobně stále významný faktor, který přitahuje návštěvníky.
„Oslabení měny může ovlivnit cestovní ruch v mnoha zemích, ale rozsah reakce pozorované v Japonsku je výjimečný,“ řekl David Mann. „Zatímco slabší směnné kurzy obvykle zvyšují atraktivitu destinací, široká atraktivita Japonska tento efekt zesiluje,“ doplnil.
Z Japonska se stal magnet na turisty, místní z toho ale nadšení nejsou![]() |
Zpráva rovněž ukázala, že měnové výkyvy mají na cestovatelské chování asijských turistů větší vliv než na ostatní. Například jednoprocentní oslabení jenu vedlo k nárůstu návštěv z pevninské Číny o 1,5 procenta, zatímco z Německa, Francie a Nového Zélandu to bylo pouze 0,2 procenta.
Mírný pokles amerického dolaru zase způsobil zvýšení návštěvnosti Spojených států ze strany cestovatelů z Tchaj-wanu, Singapuru, Jižní Koreje a Indie.
„Cestovatelé z Asie a Tichomoří jsou obzvláště citliví na hodnotu, a proto lépe reagují na změny směnných kurzů,“ řekl Mann. „Na trzích, jako je pevninská Čína, Singapur a Jižní Korea, může mít i jednoprocentní změna hodnoty měny obrovský dopad na cestovní rozhodnutí,“ uzavřel podle CNBC