Vybělit! Asiaté, Afričané i lidé z Blízkého východu touží po světlejší kůži

  16:00aktualizováno  16:00
Navzdory zdravotním komplikacím, které s sebou nese užívání mnohých prostředků, jež zesvětlují odstín kůže, poptávka po nich roste. Dobře se prodává v Africe a na Blízkém východě, ale nejvíce zájemců je teď v Asii. Asijsko-pacifický trh pro „bělící“ kosmetiku představuje nejlukrativnější region.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: arome

Letošní studie akademické platformy ´“Frontiers in public health“ zkoumala užívání kosmetiky, která zesvětluje barvu kůže, na indickém trhu. Více než polovina účastníků výzkumu přiznala, že tyto produkty používá. Jedním z důvodů popularity těchto přípravků v Indii je i jejich masivní propagace v tamních médiích. Přibližně polovina účastníků výzkumu uvedla, že cítili potřebu vyzkoušet produkty právě kvůli reklamám.

Poptávka po tomto druhu kosmetiky roste i globálně. Výzkumná společnost Global Industry Analysts ji v roce 2017 vyčíslila na 17,9 miliardy dolarů, přičemž ji táhly regiony v Asii, na Blízkém východě a v Africe. Tato poptávka by měla do roku 2024 narůst na 31,2 miliardy dolarů.

Světová zdravotnická organizace (WHO) uvádí, že podíl afrických žen které využívají přípravky pro zesvětlení barvy kůže kolísá mezi 25 procenty v Mali a 77 procenty v Nigérii. Ve zmiňované Indii představují tyto produkty 61 procent trhu s dermatologickými výrobky.

Podle analytické firmy Future Market Insights, která zkoumá trhy ve více než 150 zemích světa, je pro prodej těchto výrobků nejlukrativnějším trhem právě asijsko-pacifický region. Na něm probíhá více než polovina globálního obchodu s produkty, které zesvětlují odstín kůže.

„V mnohých společnostech, obzvlášť v Asii, byla barva kůže dlouho vnímána jako znak sociální třídy,“ řekla Evelyn Nakano Glennová z Kalifornské univerzity v Berkeley pro CNN. „V souvislosti se západním kolonialismem v 18. a 19. století se stal bílý odstín kůže Evropanů synonymem vyššího statusu, zatímco tmavší kůže, například Filipínců, představovala koloniální podřízení.“

Mezi nepříznivé dopady patří záněty a ekzémy

Mezi asijské země, které vykazují vysokou míru popularity „bělící“ kosmetiky patří i Thajsko. Časopis Forbes cituje výzkum společnosti Nielsen, podle kterého na tamníjm trhu představují polovinu tamního trhu s krémy na obličej právě krémy, které tímto způsobem mění barvu kůže.

Přípravky jsou populární navzdory zdravotním komplikacím, které jejich užívání provázejí. Z účastníků zmiňované indické studie jich 17 procent přiznalo, že zaznamenali nepříznivé vedlejší účinky. Pouze tři procenta z nich však vyhledala lékařskou pomoc. Mezi nepříznivé efekty přípravků patří různé druhy ekzémů, kožních zánětů či projevy hyperpigmentace.

Japonský výrobce kosmetiky Kanebo musel kvůli podobným komplikacím uhradit vyrovnání 18 tisícům žen, které používaly jeho bělící přípravky na kůži. Na pokožce se jim totiž objevily bílé skvrny, které způsobila bělící chemikálie rhododenol, kterou firma využívala ve svých produktech. Podle serveru Japan Times se prodávaly od roku 2008, společnost je stáhla v roce 2013 a na svůj web vyvěsila varování, aby je lidé dále nepoužívali.

WHO upozorňuje také na to, že na internetu jsou dostupné mnohé bělící přípravky, které obsahují rtuť. Její použití pro většinu kosmetických přípravků zakazuje Evropská unie a také mnohé africké země.

Anorganická rtuť, kterou kosmetika určená k zesvětlení kůže obsahuje, škodí zejména játrům. Kromě toho způsobuje vyrážky na kůži, její odbarvení, zjizvení nebo sníženou schopnost bránit se bakteriálním a jiným infekcím.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Hledá se bohatý kupec. Na prodej je newyorský mrakodrap Chrysler Building

Mrakodrap Chrysler Building z roku 1930 je pátou nejvyšší stavbou New Yorku.

Slavná ikona New Yorku hledá nového majitele. Potenciální majitel legendárního mrakodrapu Chrysler Building však bude...

Kávě možná zvoní umíráček. Hrozí jí vyhynutí i zdražování, varují vědci

Kávová zrna

Změny světového klimatu společně s odlesňováním a nemocemi mohou zapříčinit vyhynutí až šedesáti procent druhů...

Gatesovy žížaly. Miliardář investuje do „kompostových“ toalet

Nadace Bear Valley Ventures vyvíjí nové záchody pro indický venkov. Jen pomocí...

Zatímco ve vyspělých zemích je vrcholem luxusu toaleta s pozlaceným prkýnkem a integrovanou sprchou, v chudých...

Najdete na iDNES.cz