Americký jih žije z chudých Mexičanů. Teď se bojí, že kvůli Trumpovi odejdou

  10:08aktualizováno  10:08
Je to místo, kde za desítky let srostla americká ekonomika s mexickou. Hraniční pásmo, uprostřed kterého má vyrůst „Trumpova zeď“, živí americká města i Mexičany. Ti v montovnách za dva dolary na hodinu kompletují auta, elektroniku, přístroje do nemocnic... A po výplatě vyjíždějí na sever, kde peníze utrácejí.

Dělníci továrny TECMA v mexickém městě Ciudad Juárez. | foto: Profimedia.cz

Americká města poblíž hranic s Mexikem se bojí, že desetiletí budované soužití zničí dlouhá zeď a clo uvalené na všechno zboží dovezené do USA.

Prezident Trump krátce poté, co začal úřadovat v Bílém domě, potvrdil, že trvá na tom, aby zboží z Mexika bylo zdaněno 20 procenty. Chce pohřbít severoamerickou dohodu o volném obchodu (NAFTA), kterou označil za „nejhorší obchodní dohodu v historii“, a k tomu plánuje vystavět 3 200 kilometrů dlouhou zeď na hranicích.

Tím vážně znepokojil starosty některých měst amerického jihu, která z velké části prosperují díky Mexičanům. „Pokud náš vztah s Mexikem ztroskotá, bude to pro naši ekonomiku zničující,“ sdělil listu The Washington Post starosta amerického města McAllen Jim Darling, který si chce postěžovat v dopise Trumpovi. Město se 130 tisíci obyvateli je jedním z míst v hraničním pásmu, které prosperují díky montovnám na severu Mexika, zvaným „maquiladora“. 37 procent daní, které se zde vyberou, pochází od Mexičanů.

Fotogalerie

S obavami do budoucna hledí i město Nogales v Arizoně, jehož větší část zasahuje do Mexika. Podle Tonyho Sedgwicka z Aliance pro hraniční společenství odtud pochází 95 procent zákazníků místních obchodů, jako je Wallmart či Ross. A ozývají se i další, kteří jsou nespokojení s politikou Trumpa a myslí si, že ekonomiku poškodí. „Je spousta prostoru pro vylepšení obchodní dohody, ale restart nebo cla budou zabijákem pracovních míst,“ myslí si Beto O’Rourke z přístavního města El Paso.

V El Pasu je každé čtvrté pracovní místo svázáno s obchodem s Mexikem. Celkem jde o sto tisíc míst. Z tohoto rušného logistického centra se na jih vozí díly pro výrobu zdravotnických zařízení. Zaměstnává nejen dělníky, ale i účetní advokáty nebo konzultanty.

Chudí Mexičané do značné míry živí nepoměrně bohatší jih USA, kam vyjíždějí za nákupy podobně jako Češi do Německa. Platy mají nuzné, i tak ale na nich stojí ekonomika řady amerických měst. Dělnická mzda v amerických továrnách na severu Mexika dosahuje podle různých zdrojů 1 až 5 dolarů za hodinu.

Fabriky poháněné levnou pracovní silou vznikly hlavně na severu Mexika, ale i na jihu amerických států Kalifornie, Arizona, Nové Mexiko a Texas. Z továren v USA se importují materiály a díly do Mexika, aby se finálně zkompletované do hotových výrobků zase vyvezly do Ameriky. V pásmu na obou stranách hranic je několik tisíc takových montoven a závodů. Jen na severu Mexika americké fabriky zaměstnávají asi jeden milion lidí.

Boom automobilek

Vzájemný obchod táhnou především automobilky, které v Mexiku zažily velký boom v posledních deseti letech, za vlády Baracka Obamy a George W. Bushe. V té době v zemi vyrostla polovina z továren.

Vedle amerického Fordu, Chrysleru a koncernu General Motors v Mexiku vyrábí automobilky Volkswagen, Fiat, Toyota, Nissan a Mazda.

Mexiko je druhou nejvýznamnější zemí, kam Američané vyvážejí, a třetím nejdůležitějším importérem USA. Vzájemný obchod v roce 2015 podle Úřadu vládního zmocněnce pro obchod dosáhl 532 miliard dolarů. Z toho export činil 236 miliard dolarů.

Donald Trump chce cly postihnout dovozy z Mexika, které předloni dosáhly v součtu 295 miliard dolarů. O část zisků by tím připravil v první řadě automobilky, výrobce elektroniky a strojů. V menší míře se do Ameriky dováží minerální oleje, zdravotnická zařízení a zemědělské komodity, jako je zelenina, ovoce nebo alkohol (čtěte 80 procent avokád v USA pochází z Mexika).

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Kávový byznys je v krizi. Vypěstovat zrna se ziskem se daří jen stěží

Kávová zrna

Cena kávy jako suroviny klesá a vypěstovat a se ziskem prodat kávová zrna je pro zemědělce čím dál, tím složitější....

Rozluštil enigmu, kvůli homosexualitě se zabil. Bude na britské bankovce

Na nové padesátilibrové bankovce je zobrazen matematik Alan Turing, který se...

Tvář matematika a počítačového průkopníka Alana Turinga, který se mimo jiné zasloužil o dešifrování nacistických...

OBRAZEM: Památky i skvostné stavby. Projděte si nejkrásnější nádraží

Nádraží Antwerpen-Centraal v belgických Antverpách

Nádraží nemusejí být pouze místem k odbavení cestujících. Některé světové železniční stanice jsou také významnými...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz