Americké neziskovky žalují Coca-Colu. Mlží prý o škodlivosti nápojů

  12:05aktualizováno  12:05
Coca-Cola čelí žalobě amerických neziskových organizací kvůli tomu, že prý zavádějícím způsobem informuje spotřebitele o škodlivosti svých nápojů na zdraví.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Žalobu na největšího světového výrobce nealkoholických nápojů podalo Centrum pro vědu ve veřejném zájmu, poskytující výživové poradenství a právní služby spolu s neziskovou společností Praxis Project. Žalobu ve středu přijal federální soud v Oaklandu v americké Kalifornii.

Coca-Colu a Americkou asociaci výrobců nápojů (ABA) obvinili z klamání zákazníků včetně dětí, protože prý zlehčují vliv konzumace slazených nápojů na zdraví a souvislosti se vznikem kardiovaskulárních chorob, diabetu či obezity. Organizace přirovnaly postoj Coca-Coly k praktikám, které v minulosti využíval tabákový průmysl.

„Od roku 1950 do pozdních devadesátých let byl tabákový průmysl zapojen do dezinformační kampaně, která měla zpochybnit vědecké studie, prokazující souvislost kouření se vznikem rakoviny a dalších nemocí,“ uvedla v žalobě Maia Katzová, vedoucí oddělení sporů Centra pro vědu.

Neziskovky usilují o to, aby obě žalované strany zastavili „klamavou reklamu“ na slazené nápoje a zveřejnili studie o jejich vlivu na zdraví člověka.

Coca-Cola žalobu považuje za právně i věcně bezpředmětnou. „Naše zákazníky i jejich zdraví bereme velmi vážně a jsme na cestě k tomu, abychom se stali věrohodnějším a vstřícnějším partnerem, který jim bude pomáhat řídit jejich spotřebu cukru,“ uvedl mluvčí společnosti Kent Landers. Americká asociace výrobců nápojů považuje žalobu za nepodloženou.

Podle deníku The Independent může však do základů otřást celým průmyslovým odvětvím výroby nealkoholických nápojů a společnost může čelit restrikcím, případně dodatečnému zdanění slazených nápojů, o kterém se čím dál více ve světě mluví.

Americká města v boji proti sladkému

Zdanění sladkých nápojů je horkým tématem ve Velké Británii. V praxi už daň zavedla Francie, Mexiko a Maďarsko. Vlna se ale přelévá i do USA. Daň na sladké už představila i americká města San Francisco a Chicago, odvolávají se přitom právě na nepřiměřený vliv těchto nápojů na zdraví obyvatel.

Neziskové organizaci Praxis vadí zejména reklama zaměřená na děti. „Stejně jako tabákový průmysl, potřebuje Coca-Cola doplnit do svých řad zákazníky z řad mladých lidí,“ uvedla organizace v žalobě.

Jak zmínila agentura Bloomberg s odkazem na magazín Beverage-Digest, spotřeba sycených nápojů v USA loni klesla na třicetileté dno. Výrobci nicméně pod tlakem okolností postupně mění kurz. Coca-Cola a největší konkurenti PepsiCo a Dr Pepper Snapple Group se zavázali ke snižování kalorií v nápojích v reakci na rostoucí regulace i měnící se požadavky spotřebitelů.

Měla by daň na sladké platit také v České republice?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 13. ledna 2017. Anketa je uzavřena.

Ne 786
Ano 667
Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Němečtí sládci plánují, že budou na pivech uvádět energetickou hodnotu

Ilustrační snímek

Němečtí pivaři budou mít v budoucnu už při pouhém pohledu na etiketu na láhvi svého oblíbeného nápoje jasno, kolik...

Big Mac už výhradně nepatří McDonald’s, firma v EU přišla o ochranu

McDonald’s

McDonald‘s prohrál spor o ochrannou známku značky Big Mac s irskou sítí fastfoodů Supermac’s. Na základě rozhodnutí...

Slovenská dekáda s eurem. Lidé si zvykli, osm z deseti by neměnilo

Ilustrační snímek.

V sobotu 17. ledna 2009 přestaly na Slovensku platit koruny a začalo se platit výhradně eury. Prvotní obavy ze...

Najdete na iDNES.cz