Automatizace v Amazonu selhala. Robot z uchazečů o práci vyřazoval ženy

  11:00aktualizováno  11:00
V Amazonu vytvořili robota, který měl procházet životopisy uchazečů o práci a filtrovat ty nevhodné. Jenže jak se ukázalo, v softwaru byl problém - robot z uchazečů vyřazoval ženy. Společnost tak projekt ukončila.

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Tým vývojářů budoval program na robotické hledání talentů od roku 2014. Právě díky automatizaci Amazon uspěl na poli on-line nakupování, ať už se to týkalo skladů nebo cenových rozhodování. Software na výběr lidí měl životopisům uchazečů přidělovat hodnocení od jedné do pěti hvězdiček, podobně, jako nakupující dávají hvězdičky produktům na stránkách Amazonu.

„Každý tenhle nástroj chtěl. Měl to být stroj, kam nacpete profily 100 lidí a on jich vyplivne pět, které pak najmeme,“ řekl agentuře Reuters zdroj, který si přál zůstat v anonymitě.

Jak najít ideálního zaměstnance? Recept šéfa Amazonu funguje už 20 let

V roce 2015 si ale společnost všimla, že nový systém není při hodnocení kandidátů neutrální co do jejich pohlaví. Počítačové modely totiž byly trénovány na životopisech, které firma dostala během deseti let. A vzhledem k dominanci mužů v technologických oborech pocházela většina právě od mužů.

Systém se tak naučil, že mužské kandidáty má preferovat. Dával „trestné“ body životopisům, které obsahovaly odvozeniny slova žena, jako třeba „kapitánka ženského šachového klubu“. Jako negativní hodnotil také absolvování školy, kam chodí jen ženy. 

Amazon proto programy upravil, aby na tyto konkrétní výrazy nereagovaly. Ale nešlo zaručit, že si stroje nevymyslí jiné způsoby třídění kandidátů, které by mohly být diskriminační. Firma proto nakonec speciální vývojářský tým loni rozpustila, protože manažeři v projekt ztratili důvěru. 

Fotogalerie

Společnost odmítla pro agenturu Reuters komentovat technologie, které využívá s tím, že personalisté Amazonu robota při hodnocení lidí nikdy nepoužívali. Zdroj Reuters však tvrdí opak. Že se na něj sice nikdy úplně nespoléhali, ale k jeho doporučením přihlíželi. 

Experiment v Amazonu ukazuje limity v učení umělé inteligence. Poslouží také jako lekce pro velké firmy, jako jsou Hilton Worldwide Holdings Goldman Sachs Group, které o automatizaci části procesu najímání pracovníků uvažují. 

Strojové učení

Podle průzkumu CareerBuilder z roku 2017 si 55 procent amerických šéfů oddělení lidských zdrojů myslí, že umělá inteligence bude do pěti let běžně vykonávat část jejich práce. 

Zaměstnavatelé dlouho sní o technologii, která by jim umožnila méně se spoléhat na subjektivní hodnocení lidských personalistů. Ale počítačoví vědci jako například Nihar Shah, který přednáší strojové učení na Carnegie Mellon University, vědí, že je před nimi ještě dlouhá cesta. „Zatím neumíme zajistit, aby algoritmus byl férový, šel dobře vysvětlit a interpretovat,“ upozornil. 

Pokus Amazonu začal ve stěžejním období. Strojové učení si získávalo čím dál víc pozornosti a personalisté chystali kobercový nálet: od června 2015 se počet lidí, který pro firmu pracují, více než ztrojnásobil na 575 700 lidí.

Tým dvanácti lidí ve vývojářském středisku firmy v Edinburghu vytvořil 500 počítačových modelů, které se zaměřovaly na specifické profesní dovednosti a lokace. Každý z nich rozeznával 50 000 slov, která se objevovala na životopisech bývalých kandidátů. 

Preference mužského pohlaví však nebyla jediným problémem. Kandidáty bez kvalifikace systém také například doporučoval na všechny typy pozic. I proto tedy Amazon nespolehlivý projekt ukončil.

Ženy jen s dětmi nebo do let a bez jizev. Sexistické nabídky práce v Číně

Firmy zkoušejí i jiné metody automatického náborování. Například Unilever nebo Hilton využívají služby start-upu HireVue, která na video pohovorech analyzuje mluvený projev a výrazy obličeje kandidátů. 

Banka Goldman Sachs si vytvořila vlastní analytický nástroj, který se pokouší zjistit, do jakého jejího oddělení by se uchazeč podle životopisu nejlépe hodil.

Profesionální sociální síť LinkedIn šla ještě dál: zaměstnavatelům nabízí algoritmické hodnocení kandidátů, kteří by se hodili na pozice, jež firmy na LinkedInu inzerují. Viceprezient LinkedIn Talent Solutions John Jersin však zdůrazňuje, že služba nemá nahradit tradiční personalisty. „Určitě bych nevěřil žádnému robotovi, který sám o sobě vybere kandidáta. Technologie ještě není tak daleko,“ říká.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Do malířství proniká umělá inteligence. Draží se obraz vytvořený počítačem

Na březnové aukci výtvarného umění v londýnské pobočce Sotheby’s se budou...

Co je hlavním nástrojem malíře? Štětec. Ten však v budoucnu může nahradit počítač a umělá inteligence. A všímají si...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Dopravní zácpy stojí americkou ekonomiku jako dva státní rozpočty ČR

Dopravní zácpa v Chicagu.

Kvůli ucpaným silnicím byla loňská produktivita práce Američanů o 87 miliard dolarů (téměř 2 biliony korun) nižší. To...

Najdete na iDNES.cz